Mash kennen we eigenlijk alleen maar van lichte motoren en bromfietsen, maar het Franse merk heeft nu een 650 cc motor op de markt gebracht, de Mash Dirt Track 650. Het ééncilinder motorblok is een kloon van de Honda Dominator, een 650 cc éénclilinder vierklepper, die een maximum vermogen heeft van 40 pk en dus geschikt is voor het A2 rijbewijs. Deze Dirt Tracker 650 heeft de ‘look and feel’ van een flattracker en Mash richt zich dan ook op het trendy publiek met deze hippe Dirt Track 650. Dat de motorfiets afgeleid is van een flattracker zal overigens niemand ontgaan: een breed stuur, het vlakke zadel, de korte spatborden, de uitstraling aan de voorzijde én de gemonteerde banden geven weer waar men aan heeft gedacht tijdens het ontwerp van deze Mash. Het geheel ziet er goed uit. De motor is stoer, voor een motor van deze prijscategorie best goed afgewerkt en de beide kleurstellingen passen goed bij het geheel. De grote éénclinder springt in het oog als je naar de motor kijkt en de upside-down voorvork, in combinatie met het 18″ voorwiel met de enkele remschijf, geeft (zeker vanaf de rechterkant gezien) het “flattrackgevoel” aan de motor. Een straatgerichte flattracker dus van Frans ontwerp en Chinese makelij.
Eenmaal op de motor merk je meteen dat die een breed stuur heeft, terwijl de voetsteunen wat meer naar voren geplaatst zijn; de zitpositie is daarmee best comfortabel. Bij het starten van het motorblok valt het op dat deze niet erg snel aanslaat, het 650 cc blok gaat een aantal keren rond voordat de uitlaat een leuke roffel laat horen. Echter, het is wel verschillend per exemplaar, sommigen slaan een stuk sneller aan. Bij het ingaan van de eerste bocht wordt meteen duidelijk dat de voorvering niet je-van-het is. Deze deint nogal en mist demping, de vering aan de achterzijde is dan in verhouding met de voorkant juist aan de harde kant te noemen. De banden zijn onderdeel van de looks van de motor maar zijn ook een belangrijk onderdeel als het gaat om het stuurgedrag. Dat motorbanden met dit profiel niet geweldig sturen weet je al voordat je ook maar een klein stukje gereden hebt, het is en typisch geval van vorm boven functie. Wil je een écht goed sturende machine, dan kies je voor andere banden, maar deze banden geven de Dirt Tracker 650 wel dát gevoel wat je wilt hebben als je zo’n goed uitziende, hippe motorfiets koopt. Oftewel: met deze banden ziet de Mash er gewoon supergoed uit, maar daar lijden de rij-eigenschappen wat onder.
Het motorblok is echt goed, de 650 cc ééncilinder geeft 40 pk (bij 6.000 toeren per minuut) en dat is zat voor de Mash. Het koppel bedraagt 45 Nm bij 4.500 t/min en deze twee factoren bij elkaar maken het tot een motorfiets die prima van de plaats komt als je het gas opendraait. Ja, als het écht hard moet schiet je wat te kort, maar vlot doorrijden met deze flattracker gaat prima. De versnellingsbak heeft maar vijf versnellingen en schakelt goed, alleen de neutraalstand is soms slecht vindbaar. Tijdens de persintroductie in de omgeving van het Zuid-Limburgse Vaals bleek de omgeving uitermate geschikt te zijn voor deze Frans?Chinese 650. Veel 60 km/uur wegen met een kronkelend karakter, juist dat past prima bij de trendy 650cc Mash. Als je hem een beetje door hebt is het leuk sturen met de Mash 650 en is de funfactor ruim aanwezig.
Het dashboard is klein, de informatie op het scherm is slecht af te lezen en de spiegels geven relatief weinig zicht naar achteren: ook hier is het vorm boven functie. De richtingaanwijzers, koplamp en verlichting aan de achterzijde zijn ook klein maar allen wél goed zichtbaar. De kentekenplaat heeft door middel van een beugel een plaats geregen aan de achterzijde van de achterband en dat staat de motor goed. Er zijn ook voetsteunen voor een passagier gemonteerd, alleen lijkt het rijden met een passagier op deze motor geen pretje; de ruimte daarvoor is gewoonweg te klein. Het ABS is uit te schakelen door middel van een knop op de linkerhelft van het stuur, maar verder is er aan de electronica van de motor niets aan te passen. Geen traction control, geen instelbare rijmodi en ook geen elektronisch instelbare vering. Niets van dit alles en dat hoort ook bij een motor zoals de Mash Dirt Tracker 650. Geen gedoe, gewoon een toffe outfit aan en rijden maar. Niet in één streep naar de Pyreneeën maar meer van terras naar terras.
Conclusie
De Mash Dirt Track 650 is een motor waarop je gezien wilt worden en die koop je dus niet omdat hij zo hard een bocht uit kan komen. Het 650 cc blok is prima, daar valt geen speld tussen te krijgen, maar als het gaat om de vering en de banden dan schiet de hippe machine tekort. Wel is het zo dat hij er écht goed uitziet en het publiek die voor dit type motor gaat kiest dan ook vaak vorm boven functie. Dan is het geen probleem dat het dashboard erg klein is, de spatborden er wel zijn maar geen blubber opvangen als je door “dirt” heen rijdt. En dat het misschien een betere keuze was om andere banden te monteren dan de huidige banden geeft ook al niks, dit alles past gewoon bij deze motor. Het is geen tourmotor die snaarstrak stuurt maar wel een hippe citytracker waarop je lol hebt. De doelgroep die voor deze motor gaat, kijkt op een andere manier naar een motor en accepteert dat sommige dingen beter kunnen. Deze doelgroep wordt absoluut blij van de Mash Dirt Track 650. Die kost dan ook nog eens maar 6898 euro!
Tekst: Marco Hendriks – Foto’s: Target Press (Pien Meppelink, Wout Meppelink & Tom Haanstra)
Outfit: Rev’it Westport jack, Rev’it Dominator GTX handschoenen, Rev’it Philly jeans, Rev’it Discovery laarzen, Shoei GT-Air II helm
Model | Dirt Track 650 |
Motor | Ééncilinder, 647 cc |
Vermogen | 40 pk bij 6,000 t/min |
Koppel | 45 Nm bij 4,500 t/min |
Vering voorzijde | 41 mm upside-down |
Remschijf voor | 320 mm |
Remschijf achter | 240 mm |
Voorband | 120/80-18 |
Achterband | 130/80-18 |
Formaat (L x B x H) | 2080 x 890 x 1180 mm |
Zadelhoogte | 780 mm |
Gewicht (droog) | 163 kg |
Inhoud tank | 13 liter |