Skip to main content

Langeduurtest: 2019 BMW F850 GS Adventure

De 2019 BMW F850 GS Adventure is het kleine broertje van de immens populaire R1250GS. Over de 1250 staat het hele intervol vol geschreven maar over de 850 is een stuk minder te lezen. Reden te meer om deze motor in te zetten voor een langeduurtest. Tijdens de testperiode van meerdere maanden gebruiken we de F850GS Adventure voor woon-werk verkeer, weekendjes weg, plezierritten en gaat hij mee naar een allroad trip in Scandinavië. Het is immers een adventure!

Lees de volledige test van de 2019 BMW F850 GS Adventure. Link – Test BMW F850GS Adventure

2019 BMW F850 GS Adventure 18

12 juni 2019 – Rijswijk 1348-1604 km. (Arjan)
Woensdag eind van de middag halen we de BMW op in Rijswijk bij BMW Group Nederland. Eerste wat opvalt is de kleurstelling bijzonder geslaagd is. De lichte blauw/grijze kleur in combinatie met zwart staat de motor goed. Door toegevoegde accessoires zoals de handkappen en de mistlampen maken de motor volledig af en krijgt de BMW 850 GS Adventure ook daadwerkelijk een adventure look. Wanneer even later de (brede!) stalen kofferset gemonteerd wordt is het plaatje helemaal compleet. Tijdens het opstappen valt pas goed op hoe breed de achterkant is door de koffers, er is een flinke zwaai nodig met het been om zonder ergens tegen aan te stoten plaats te nemen op het zadel. Daarnaast is de BMW behoorlijk aan de hoge kant. Met mijn 1,85 m kan ik stilstaand precies aan zijde met de bal van mijn voet aan de grond komen om zo toch stevig stil te staan. BMW biedt voor kortere rijders eventueel kosteloos een verlaagd zadel aan.

Wegrijden gaat bijzonder soepel, ondanks dat de koppeling geen heel duidelijk aangrijppunt heeft. Tijdens de snelwegrit naar huis is het soms even zweten tussen de files door met de brede koffers. Eenmaal thuis blijkt bij nadere inspectie dat het echter meevalt en dat het stuur alsnog het breedste punt is, ook al scheelt dat maar een haartje. De kilometers die tot nu toe gemaakt zijn, bestaan enkel uit woon-werkverkeer. Hierbij valt op dat de zit comfortabel is en het kleine ruitje je goed uit de wind uit, ondanks wat turbulentie rondom de helm. Het ruitje in de lage stand zetten verhelpt dit probleem, maar zorgt voor iets meer wind op de borst. De eerste indruk qua rijervaring is echter goed. Er dienen echter meer kilometers gemaakt te worden om hier een goed beeld van te krijgen.

De BMW 850 wordt geleverd (na het aanvinken van de optie) met het connectivity pack. Dit houdt in dat er een multifunctioneel TFT-display gemonteerd wordt op de motor, die te koppelen is met een smartphone. Wanneer daarnaast de BMW Motorrad Connected app gedownload wordt, maakt deze ook verbinding met de motor. Door middel van deze app kan er allerlei informatie over de BMW ingezien worden, zoals bandenspanning en eerst volgende onderhoud. Daarnaast kan er ook genavigeerd worden met de app. Hiervoor is het nodig de kaarten te downloaden van de landen die je doorkruist. Ook het instellen van een bochtige route behoort tot de mogelijkheden. De te rijden wordt na koppeling met de motor op het scherm weergegeven door middel van een pijl die aangeeft of je links of rechts moet. De kaart zelf is niet zichtbaar. Het systeem zelf werkt echter feilloos, in dit geval is de smartphone ook gekoppeld aan de Sena 10C Pro en worden de navigatie instructies duidelijk en goed verstaanbaar gesproken. Het TFT-scherm geeft daarnaast veel extra informatie over de GS 850 Adventure zelf. Zo is bandenspanning zichtbaar, accuspanning en ingestelde rijmodus. Via het draaiwiel aan het stuur is (tijdens stilstand) door het volledige menu te scrollen en alles naar wens aan te passen. Tijdens het rijden is het scherm ook in de volle zon goed zichtbaar en geeft het onder andere snelheid, toerental en geselecteerde versnelling weer. Al met al is de werking van het display en eventueel te downloaden app erg prettig en zijn de menu structuren logisch opgebouwd.

7 juli 2019 – Amersfoort – Duitsland – tot 4402 km (Iwan)
In de heetste dagen ooit gaf het schitterende dashboard exact 40 graden aan. Later bleek dat juist de temperatuurmeter van de BMW niet altijd helemaal accuraat is en vooral tijdens een rit zichzelf te langzaam aanpast aan veranderende temperaturen.De electronica op de F850GS is echt bizar compleet, met een heldere bedieningstructuur. Helaas heeft ook deze BMW het keyless systeem, waarbij je de sleutel alleen maar kwijtraakt, waarmee ook de tankdop wordt afgesloten. Oppassen na het tanken, want er is een stand waarbij het lijkt of de dop dicht is, maar dat is dan niet zo, er is nog een extra klikje nodig.De afwerking van het geheel klopt helemaal, overal ziet de motor er perfect uit, het is daarnaast een enorme verschijning met die stoere kofferset en avontuurlijk ogende voorzijde. 

De enorme kofferset heeft volop ruimte, in combinatie met de fijne ruit met slimme bediening maakt dit de F wel een echte reismotor. Cruise control erop, actieve zithouding en de kilometers vliegen onder je door. Nadelen zijn er ook: de vibraties op het stuur en de uiterst matige versnellingsbak doen echt afbreuk aan de verder zo fijne en complete machine. Natuurlijk, vooral boven de 100 mis je die acute versnelling van de een 1250, maar afgezien daarvan komt de 850 opvallend dicht in de buurt van de grote reisenduro’s, al is dat helaas ook qua prijs zo. Als geheel vind ik de F850GS een opvallend goed alternatief voor de R1250GS, al valt de versnellingsbak uit de toon bij het verder zo hoge niveau van deze “middenklasser”.

test BMW F850GS TFT dashboard

7 augustus 2019 – Bleskensgraaf – Italië – tot 8353 km (Arjan)
Afgelopen weken is de BMW ingezet voor een vakantie van ruim 3500 kilometer. Tijdens deze vakantie is een route gereden vanuit Nederland door België, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Liechtenstein, Duitsland en terug Nederland in. Hiervoor zijn enkel op de eerste en laatste dag snelwegen gebruikt, verder is er enkel gebruik gemaakt van provinciale en binnenwegen.


Alvorens de reis te beginnen wordt echter bij BMW een navigatiesysteem opgehaald. Door de al gemonteerde bevestigingsbeugel is montage van het systeem zelf snel gedaan. In deze beugel zit direct een slot verwerkt, waardoor de navigatie niet zonder sleutel verwijderd kan worden. Dit is erg handig wanneer er bijvoorbeeld getankt of snel boodschappen gedaan wordt. Zonder bang te zijn dat de navigatie gestolen wordt, kan deze gewoon blijven zitten. Bij langere afwezigheid is de navigatie echter wel altijd van de motor gehaald, daar de twee pinnetjes die het systeem tegen diefstal beveiligen niet heel solide aanvoelen. Het systeem zelf heet BMW Navigator VI en draait eigenlijk gewoon op het besturingssysteem van Garmin. Wanneer de navigatie bevestigd is, is deze wel gemakkelijk te bedienen met de knoppen aan het stuur en is tevens alle informatie over de motor zelf te bekijken zoals bijvoorbeeld benzine verbruik en bandenspanning. Over het systeem zelf kunnen we vrij kort zijn; het werkt goed. Nadelen van het systeem zijn de slechte afleesbaarheid in de felle zon en het bij een omleiding te lang terug willen sturen naar de afgesloten weg.


De koffers bieden voor een kampeervakantie voldoende ruimte om spullen in te pakken. Door het rechthoekige ontwerp is het daarnaast heel eenvoudig een goede indeling te maken. Enkel de koffer aan de uitlaat zijde heeft een uitsparing om ruimte te bieden aan de uitlaat zelf. Hierdoor is deze aan de onderkant smaller. Tevens biedt de 850 GS door de gemonteerde valbeugels voldoende mogelijkheden om een flinke roltas goed vast te kunnen snoeren. Door het gemonteerde bagagerek is er ook nog genoeg ruimte om een kleine tas mee te nemen. Na het beladen is het uiteraard nodig de veerspanning aan te passen. Het systeem dat BMW hiervoor bedacht werkt uitermate goed en kinderlijk eenvoudig. Met letterlijk twee drukken op de knop aan het stuur is de spanning aan te passen en een icoontje geeft aan of de veerspanning is ingesteld voor solo, solo met bagage, duo of duo met bagage. In dit geval is er gekozen voor solo met bagage. Na het loslaten van de knop komt de motor voelbaar en zichtbaar omhoog en is de veerspanning juist ingesteld.

Langeduurtest BMW F850 GS Adventure 1


Door al deze belading is de motor die door de staande twin toch al redelijk topzwaar is, nog zwaarder geworden. Tijdens het lopen met de motor valt dit extra op. Wat echter ook opvalt is dat wanneer er eenmaal met de motor gereden wordt, al dit gewicht lijkt te verdwijnen. Zelfs stapvoets tussen de file door is nauwelijks merkbaar dat de motor volledig bepakt is. Op snelweg snelheden voel de BMW daarnaast zeer stabiel aan en wordt er ondanks de stevige wind niet aan de koffers of bagage getrokken. Zoals eerder vermeld verlaten we na de eerste dag echter de snelweg en gaat het enkel nog binnendoor. Eenmaal in de Franse Alpen aangekomen worden de wegen duidelijk bochtiger en ook hier geeft het rijwiel gedeelte geen krimp. Korte of lange bochten, de BMW 850 GS Adventure laat zich gemakkelijk een bocht insturen en houdt de ingezette koers ook goed vast. Bij slechter of heel slecht wegdek is de vering daarnaast uitstekend op hun taak berekend. Oneffenheden worden goed weggewerkt en de BMW blijft comfortabel, grotere hobbels in het wegdek zijn ook geen enkel probleem en de GS blijft hierbij zeer koersvast. Pas wanneer de snelheid echt flink opgevoerd wordt gaat het gewicht een rol spelen. Snelle links-rechts combinaties vergen dan meer moeite dan verwacht en wanneer de weg omlaag loopt krijgt de 850 GS ook eerder last van onderstuur. De remmen daarentegen zijn uitstekend, ook volledig bepakt. De BMW duikt wel dieper in de voorvering, maar de vertraging is nog steeds meer dan voldoende. Dit kan echter niet gezegd worden van het vermogen. Heuvelop moet er vaker teruggeschakeld worden dan wenselijk en gevoelsmatig in een te lage versnelling gereden worden. Hierdoor ontstaan irritante vibraties die – zeker door het ontbreken van rubbers in de voetsteunen – een gegeven moment een verdovend effect hebben op de voeten en benen. Ook het zadel is dan na twee á drie uur rijden niet comfortabel meer, zeker wanneer er lagere snelheden gereden worden. Dat terugschakelen noodzakelijk is, blijkt echter wel uit het feit dat de cruise control anders de snelheid niet constant weet te houden. Daarnaast bieden de gemonteerde Michelin Anakee 3 banden niet het gewenste gevoel in de regen. De grens tussen grip en geen grip is hierbij vaag, waardoor de overgang hierin abrupt komt.

Langeduurtest BMW F850 GS Adventure 2
Al deze zaken zijn echter weer vergeten wanneer de Zwitserse Alpen ingereden wordt en er tot hoogtes van boven de 2500 meter gereden wordt, over zeer bochtige wegen. Want puntje bij paaltje stuurt de BMW 850 GS Adventure echt heel erg fijn en bij droog weer bieden de gemonteerde banden voldoende grip. Het meest onder de indruk zijn we echter van vering en demping die zo goed op hun taak berekend zijn dat in combinatie met het voorgaande er altijd een vlot tot flink tempo aangehouden kan worden. In combinatie met de praktische koffers, die gemakkelijk afneembaar zijn en hierdoor te gebruiken als stoel of tafel, maakt dat de 850 GS tot een wel heel erg prettige reisgenoot. Dat er hierbij slechts een gemiddeld verbruik van 1 op 21 genoteerd wordt is mooi meegenomen.

Langeduurtest BMW F850 GS Adventure 3

6 oktober 2019 – Zwolle – Zweden – Zwolle tot 11.139 km (Marco)
Met de koffers afgeladen tot het maximum toelaatbare gewicht, een setje noppenbanden (Continental TKC80) gemonteerd, een ingesteld navigatiesysteem én een volle tank. Op naar Zweden! Twee dagen over de snelweg (totaal zo’n 1.150 km), een tweedaagse allroad traing (zo’n 400 km offroad) en dan weer 1.150 km terug. Dat is het plan en dat moet gaan lukken met de F850GS Adventure. BMW laat immers in de promotievideo zien dat je tot hele stoere dingen in staat bent met deze GS, dus daar gaan we voor!


Het is niet een heel erg fijn vooruitzicht, twee dagen snelweg rijden met een motor waaronder noppen zijn gemonteerd én vol bepakt is. Toch valt het allemaal best wel mee, de BMW is een motor waarmee je op de snelweg prima kan rijden. In tegenstelling tot mijn collega Arjan heb ik helemaal geen last van turbulentie en zit ik eigenlijk erg prettig. Het zadel lijkt in eerste instantie wat te zacht maar een paar uur aan één stuk rijden gaf geen enkel probleem, 650 km op één dag trouwens ook niet. De motor is erg zuinig, vol bepakt en met een kruissnelheid van 130 km/uur én met noppenbanden verbruikte de Adventure ongeveer 1 liter op 20 kilometer en daar mag je niet over klagen. De motor is erg stabiel, zelfs als je de koffers afgeladen hebt, de elektronisch instelbare vering doet hierin goed zijn werk en is makkelijk te bedienen. Dat is verder met alle instellingen zo, het scherm is overzichtelijk, de menu’s logisch opgebouwd en als je eenmaal weet waar alles zit heb je de motor snel ingesteld zoals jij het wilt hebben.

2019 BMW F850GS Adventure offroad 4
Tijdens de heenreis zat de Oresundbrug in de route, een 9 kilometer lange brug die op het hoogste punt 70 meter boven de zee uit steekt. Met een windkracht 5 schuin op de voorzijde van de motor merk je dat je brede koffers op de motor hebt zitten. De wind beukt behoorlijk op de zijkant van de motor en toen pas waren de koffers voor het eerst een nadeel, tot die tijd heb ik ze niet gemerkt. De koffers zijn overigens hufter-proof. De scharnieren en het slot voelen erg degelijk aan en ook de manier om ze vast te zetten is duidelijk gemaakt om een hele lange tijd mee te gaan. Dan zien we wel eens anders. Als na zo’n 900 km de snelweg is ingewisseld voor de secundaire weg merk je dat de F850GS een uitstekende stuurmotor is. Ook volledig bepakt laat hij zich makkelijk van de ene hellingshoek naar de andere gooien en de vering filtert de oneffenheden van het soms slechte asfalt prima weg. De remmen hebben een karakter dat goed past bij de 850 Adventure, niet te bijterig en goed te doseren.

Offroad
Bandenspanning voor en achter naar 1,8 bar en de motor in de Enduro stand, daarnaast ook het ABS en tractioncontrol uit en gaan we op pad, onverhard weliswaar. Als we eenmaal rijden komt een groot rood scherm op het TFT display die aangeeft dat we meteen moeten stoppen omdat de bandenspanning te laag is. Met een paar drukken op de schijf die op de linker stuurhelft gemonteerd zit kan je de melding verwijderen en zie je alleen nog een klein gevarendriehoekje in je beeldscherm als herinnering. Iedere keer als de motor uit heeft gestaan moet je deze handelingen doen. Met een codeerstekker kan de motor ook in een Enduro Pro modus en dan hoef je dit allemaal niet te doen.

De eerste kilometers die afgelegd worden in de Zweedse bossen zijn over grof gravel, de instructeur begint rustig zodat er gewend kan worden aan de motor op het onverharde. Door het smalle zadel is het staan op de GS prima te doen. De enduro voetsteunen hebben een grove structuur waardoor je beter grip hebt en het rempedaal heeft de mogelijkheid dat hij een verhoging krijgt waardoor je tijdens het staan deze beter kan bedienen. Helaas is dit nog nét iets te laag waardoor je met je rechtervoet behoorlijk naar beneden moet om flink te kunnen remmen, daarnaast is het stuur ook te laag. Je staat net iets te veel naar beneden gebogen waardoor je de volgende dag je schouderbladen wel gaat voelen. Een verhoging van zo’n 30 mm zou hierin zeker een oplossing bieden.

2019 BMW F850GS Adventure offroad 1
Op gravelwegen en de bospaden voelt de BMW zich helemaal thuis. De vering kan het allemaal goed aan en je hebt meer dan genoeg vermogen. Het relatief hoge gewicht van 244 kg is hier niet echt merkbaar. Als het tempo wat hoger komt te liggen en de gaten en kuilen dieper werden is het een aantal keren voorgekomen dat de vering aan de voorzijde dit geweld even niet trok, een doffe dreun liet merken dat het einde van de veerweg bereikt was.
De F850 blinkt uit bij de routes die meer weg hadden van trial dan van enduro. Hele kleine paadjes waar je met je vinger aan de koppeling en een stationair lopende motor doorheen manoeuvreert. De staande twin doet het daar écht heel erg goed, je kunt heel precies de motor over de paden heen sturen en als je vermogen nodig hebt dan is het er ook meteen. De eerste versnelling is vrij lang en dat komt in die omstandigheid erg goed van pas. Single-tracks die links en rechts bezaaid zijn met grote rotsen zijn minder prettig met deze GS Adventure. De optionele valbeugels zijn breed, heel erg breed. Zo breed zelfs dat je heel erg moet uitkijken dat je deze niet tegen een rots aan rijdt. Even tussen twee rotsblokken door is oppassen geblazen. Wel is het zo dat de beugels erg solide aanvoelen, dus áls je de motor zou laten vallen hoef je niet te twijfelen of de beugels hun werk wel goed zullen gaan doen. Tijdens de tweedaagse training heeft de motor de 400 km offroad goed doorstaan. Ook voor de beginnende offroader is de F850 een prima motor om een dergelijke training mee te doen, mits het niet te gek wordt. Tijdens de terugreis verliep alles wederom vlekkeloos en bij thuiskomst de peilstok eens goed bekeken. De motor heeft flink moeten werken afgelopen 2700 km maar heeft werkelijk geen druppel olie verbruikt. 

2019 BMW F850GS Adventure offroad 2

De BMW F850GS Adventure is echt een avontuurlijke motor en je komt er héél ver mee in het terrein maar ga je volle bak offroad dan is een andere motor misschien een betere keuze. Zandpaden, gravelwegen en bospaden zijn zeer goed begaanbaar met de GS. Ook de weg ernaar toe gaat uitstekend. De motor is zuinig, heeft een uitstekende zithouding en doet als reismotor uitstekend zijn werk. De 2019 BMW F850GS Adventure is een goed alternatief voor de motorrijder die de 1250GS te duur vindt, gekscherend noemt men de 850 wel eens de ‘kleine GS’ maar daarmee doe je de motor echt te kort.