Ducati organiseert sinds kort de Ducati Riding Experience. Doel van deze DRE is het opdoen van ervaring op de verschillende motoren van Ducati, maar ook het aanleren van verschillende rijdisciplines. De Ducati Multistrada Experience staat volledig in het teken van de Multistrada allroads, een relatief nieuw terrein voor het Italiaanse motormerk. Op het Eiland van Maurik rijden we over straat met een 950 en krijgen we, als onervaren offroadrijder, les op een 1260. Naar goed Italiaans gebruik begint de ochtend sessie echter iets later dan verwacht, maar na een voorstelrondje met de overige deelnemers en Italiaanse instructeurs, kan de eerste rit beginnen.
Ducati Multistrada 950 S op de weg
Door het gebied rondom Maurik is een route van 50 kilometer uitgezet. Deze route loopt via binnendijkjes, door dorpjes en enkele provinciale wegen om weer te eindigen in Maurik. Wij nemen plaats op een 950 S. Wat tijdens het wegrijden direct opvalt is dat de Italianen blijkbaar wat tijd hebben in te halen, omdat het tempo lekker hoog ligt. Dit zorgt ervoor dat we in korte tijd een redelijk goed beeld van de Ducati Multistrada 950 S krijgen. Het eerste dat opvalt is dat de motor al vanaf het wegrijden vertrouwd aan voelt. De zit is goed rechtop, het stuur breed en de motor redelijk smal. Het lage gewicht (204 kilo) van de motor helpt hier zeker aan mee. Sturen gaat direct en lichtvoetig, maar ook op hogere snelheid blijft de 950 S stabiel. De motor die gereden wordt is daarnaast voorzien van een quickshifter. Voor het opschakelen werkt deze perfect en vlekkeloos. Terugschakelen is echter een ander verhaal. Dit gebeurt regelmatig te rauw en abrupt, waardoor er flinke klappen door het rijwielgedeelte gaan, zeker wanneer er wat lager in toeren gereden wordt. Vanuit deze lage toeren pakt de motor wel heel erg lekker op. Ondanks dat het een tweecilinder is, wordt er vanuit onderin de toeren zonder inhouden of bokken vlot doorgetrokken. Wel merk je dat de motor minder trillingen produceert als er rond de 4000 toeren per minuut gereden wordt. Maar ook vanuit onderin is er dus voldoende trekkracht en souplesse aanwezig. Het maximale koppel van 96 Nm komt vrij bij 7750 toeren per minuut, terwijl bij 9000 toeren per minuut het maximale aantal PK’s van de 110 wordt afgegeven. De vermogensafgifte blijft echter door het hele toerenbereik lineair opbouwen, zonder zenuwachtig aan te voelen. Na een kleine 40 minuten zijn we echter alweer terug op locatie, zodoende hebben we de motor niet echt uitgebreid kunnen testen, maar de eerste indruk is zeker positief.
Ducati Multistrada 1260 Enduro Off Road
Wanneer we terugkomen staat er een andere set Ducati’s voor ons klaar voor het off-road gedeelte van de dag. Ook hier is de keuze weer vrij in tegenstelling tot het toegewezen nummer. De training wordt gegeven door Beppe Gualini. Beppe is oud-Dakar deelnemer, maar tegenwoordig geeft hij off-road trainingen voor Ducati en is hij voorrijder bij veel Ducati-evenementen. Vrolijk vertelt hij wat het is om off-road te rijden en hoe dit verschilt van het rijden op de weg. Naast hem staat één van de mede-instructeurs op een motor om de houding die Beppe uitlegt voor te doen. We starten met een slalom tussen pionnen door, die op een ondergrond van gras en klei geplaatst zijn. Staand op de voetsteunen wordt de motor langzaam tussen de pionnen doorgereden. Met weinig (lees: geen) offroad-ervaring is dit op het begin redelijk onwennig. Tijdens het rijden roepen Beppe en handlangers wat je anders moet doen, waardoor het al snel beter gaat. Na enkele ronden begint het vertrouwen in de motor (en de berijder) te komen. Het meest opvallende is dat je door het opvolgen van de instructies het gewicht van de motor niet eens meer merkt. De Ducati zelf staat daarnaast op speciaal door Pirelli ontwikkelde offroadbanden met een lage bandenspanning van zo’n 1,6 bar. Tijdens het rijden op de weg ‘pompen’ deze zichzelf echter op naar 2 bar, door de lucht in de band die opwarmt tijdens het rijden. Om het off-road karakter van de 1260 Enduro te benadrukken, is er de passende rij-modus geselecteerd voor off-road; deze brengt het vermogen terug en schakelt het ABS aan de achterzijde uit.
Na de slalom volgen er nog enkele oefeningen, waarbij het rijden over de boomstammen de meest ingewikkelde is. Stapvoets en ‘op de koppeling’ wordt er dwars over de boomstammen gereden, waarbij je je gewicht van voor naar achter dient te verplaatsen. Dit is door de wat gevoelloze koppeling lastig, omdat het aangrijppunt niet echt duidelijk is. Bij uitvallen van de motor schiet er wel direct een instructeur naar je toe om je te behoeden voor omkieperen. Daarnaast worden er goede tips gegeven, zodat de volgende boomstammen al een stuk makkelijker gaan. Als laatste oefening wordt er een stuk over een uitgezet offroadparcours gereden. De ronde die we rijden wordt enkele keren herhaald, waarbij het tempo steeds iets opgevoerd wordt. De ondergrond is wisselend van los zand, klei en gravel. Hier dien je alle geleerde techniek van de dag in de praktijk te brengen, wat goed lukt en duidelijk maakt wat we geleerd hebben.
Conclusie
Voor de prijs van €100,- krijg je enkele uren een gedegen off-road training. Dit bedrag kun je terugkrijgen wanneer je over gaat tot aankoop van een Ducati Multistrada, maar ook zonder de aanschaf van een motor is het de prijs van €100,- waard. Binnen enkele uren leer je de basistechnieken om off-road redelijk uit de voeten te kunnen op zo’n zware machine. Een aantal technieken die je aangeleerd krijgt kan je ook gebruiken op de weg, daarmee is het ook een goede algemenen rijvaardigheidstraining. Daarnaast is de Multistrade Experience dusdanig laagdrempelig dat deze ook voor mensen zonder ervaring zeer goed te volgen en te volbrengen is.
De volgende Ducati Multistrada Experience is in België, nabij circuit Spa Francorchamps op 15 en 16 juni 2019. Inschrijven kan via het Belgische dealernetwerk.
Tekst: Arjan Hordijk. Foto’s: Shot Up Productions / Ducati