Skip to main content

Test: Michelin Road 5 sporttour motorbanden

Met de Michelin Road 5 heeft Michelin de 5e generatie ‘Pilot Road’ motorband op de markt gebracht. Dit keer noemt Michelin de opvolger echter geen “Pilot” meer, maar gewoon de ‘Road 5’. Als opvolger van de populaire en ook erg succesvolle Pilot Road 4 zijn de verwachtingen hoog. De Pilot Road 4 is na zijn introductie in 2014 een enorm populaire band in het sporttoer segment gebleken, iets wat gezien de verkoopcijfers van 1.500.000 verkochte banden dan ook bevestigd wordt. Michelin legt de lat nu hoger en claimt dat de Road 5 nog beter is vergeleken met zijn voorganger. Zo geven de makers aan dat een gebruikte Road 5 band met 5.000 kilometers achter de kiezen nog steeds een zelfde remweg heeft als een nieuwe Pilot Road 4. Bij een eerste blik op de nieuwe Michelin valt meteen op dat de band een behoorlijk grof en diep profiel heeft, dit in tegenstelling tot zijn voorgangers. De band ziet er hierdoor alleen niet direct uit alsof hij ook te gebruiken is voor het sportievere motorrijden. 

test michelin road5 1

Straat
In de omgeving van het Spaanse circuit Monteblanco krijgen wij de mogelijkheid om de Road 5 uit te proberen; in de ochtend staan er diverse sporttoer motoren voor ons klaar voor een rit over straat. We kiezen ervoor om eerst met een lichte motorfiets te beginnen, met een Yamaha MT-07 rijden we over de dan nog erg frisse bergwegen. De makkelijk te besturen Yamaha voelt direct vertrouwd aan en de banden worden ook al snel warm. Net zoals zijn voorganger warmt de Road 5 dus snel op, ook onder een lichte motor zoals de MT-07. Na enkele tientallen kilometers stappen we over op een Honda CB650F. Deze wat zwaardere viercilinder is niet de meeste spannende motor om mee te rijden, maar alles voelt safe aan en de Honda en de Michelins passen daar in dit geval erg goed bij. De banden geven veel vertrouwen en feedback en doen zo precies waar ze voor bedoeld zijn. Zowel het insturen van de blinde bochten, als het uitaccelereren gaat allemaal volgens het boekje.

Als de buitentemperatuur wat omhoog gaat stappen we over op de Kawasaki Ninja 650, een semi-sportieve tweecilinder met een wat speels karakter. Het tempo van de groep gaat omhoog en we snijden de bochten steeds wat strakker en met hogere snelheid aan. Zo vragen we steeds meer van de voorband en komen tot de ontdekking dat de Road 5 wel degelijk een band is voor sportief gebruik. De voorband is niet extreem puntig qua vorm en de motor valt dan ook niet meteen onder hellingshoek, zoals dat bij sommige supersportbanden wel het geval is. Ondanks dat kunnen we de bochten vol vertrouwen scherp aansnijden en rijden we de voetsteuntjes van de lichte Ninja al snel aan de grond. Als laatste rijden we op de straat met de woeste Aprilia Tuono V4 1100, met 173 pk een compleet ander type motor als de voorgaande modellen. Ook onder deze dikke naked voelt alles nog steeds goed aan. Bij het accelereren uit 2e-versnellingsbochten vragen we steeds veel van de achterband, maar daar heeft de Road 5 geen moeite mee, geen enkele keer verliest de band zijn grip.

Nat wegdek
Op het circuit van Monteblanco kunnen we de Michelin testen onder natte omstandigheden. Op een nat wegdek was de Pilot Road 4 al een erg fijne band, maar door een nieuwe “XST Evo Technology” van Michelin zou de Road 5 onder deze omstandigheden nog beter moeten presteren. Door het toepassen van een 3D geprinte metalen mal is het voor Michelin mogelijk om een heel bijzonder profiel te genereren, wat naarmate de band slijt steeds wat breder wordt. Het resultaat hiervan is dat de band in versleten staat nog steeds dezelfde hoeveelheid water af kan voeren. Zodoende is het mogelijk dat een vrij versleten Road 5 nog steeds dezelfde remweg heeft als een Pilot Road 4. Tijdens de remproef op een nat wegdek met een Triumph Speed Triple houdt de Road 5 voorband zich dan ook uitstekend. In combinatie met de soms licht ingrijpende ABS van de Triumph blijft de motor bij zo extreem hard remmen toch stabiel en vertrouwd aanvoelen. Met snelheden rond de 100km/u kan er zo nog steeds erg hard en abrupt geremd worden, zonder dat daarbij de grip verloren gaat. Ook tijdens de uitwijkoefening, waarin plots van richting veranderd moet worden, laat de Michelin ons niet schrikken. Als we overstappen op de Yamaha MT-10 laat de achterband zien veel grip te bieden bij hard uit de bocht accelereren. Onder hellingshoek is het zelfs indrukwekkend met de brute power van deze Yamaha op het achterwiel, de motor zet ook dan geen stap verkeerd en blijft veel vertrouwengeven. Met de Road 5 beschik je tot een hellingshoek van 35 graden over profiel om het water af te voeren, daarna kom je op het gedeelte van de band waarin geen waterafvoer meer aanwezig is. Dat klinkt erger dan het is: dit is het stuk van de band waarvan Michelin aangeeft dat deze toch alleen maar benut zal worden onder droge omstandigheden, een plausibele theorie. 

Sportfief/circuit
Met een Ducati SuperSport en met een BMW S1000XR rijden we enkele rondes op het droge circuit. In de eerste ronde houdt de band zich prima en is hij vrijwel direct op temperatuur. Zodra het tempo omhoog gaat krijg je het gevoel dat de band wat te warm wordt en begint hij al vrij snel aan de achterkant te smeren. Vooral met de vrij sportieve Ducati SuperSport begint de achterband in de wat snellere bochten dan ook wat te glijden. Op het rechte stuk, waarbij er snelheden van ver boven de 200km/u behaald worden, blijven zowel de Ducati als de BMW verrassend stabiel. Vooral op de BMW is dit een prettige ervaring, aangezien deze motorfiets een vrij hoog stuur heeft, waardoor gevoelsmatig weinig druk op het voorwiel aanwezig is.

Techniek
Zowel in de voorband als de achterband wordt gebruik gemaakt van de inmiddels bekende dual-compound, wat inhoudt dat er verschillende compounds voor de zijkanten en het middelste deel worden gebruikt. De voorband bestaat uit twee volledig silica compounds (2CT), de achterband is gemaakt van een silica compound op het loopvlak en een ‘carbon’ compound op de schouders van de band (2CT+). Voor de stabiliteit in de banden maakt Michelin gebruikt van de ACT+ Technology. Dit is een innovatieve opbouw van het karkas die door Michelin gepatenteerd is. Nieuw voor de Road 5 is de al eerder genoemde XST Evo Technology. Michelin omschrijft dit als een progressief profiel: een profiel wat naarmate de band slijt verandert van vorm en zodoende over de gehele levensduur van de band een optimale waterafvoer garandeert.

Conclusie
Met de Road 5 zet Michelin opnieuw een zeer solide sporttoer band op de markt, die onder lichte en iets zwaardere motoren zeer goed presteert op de openbare weg. De Road 5 warmt snel op, geeft een goede feedback en levert je geen onaangename verrassingen; precies wat je wil van een sportieve tourband. De nieuwe Michelin overtreft zijn populaire voorganger op vrijwel alle vlakken, al zullen we nog even moeten wachten tot we weten of de claims op het vlak van het progressieve profiel ook in de dagelijkse praktijk kloppen. Voor de zeer sportieve motorrijder, die regelmatig op het circuit rijdt, is de Road 5 iets minder geschikt, maar voor een sportieve rijvaardigheidstraining is het bereik meer dan voldoende. Daarbij zijn de prestaties zowel op een droog wegdek als op een nat wegdek zeer ruim in orde. Met de huidige technieken qua profiel, karkas en compounds is de Michelin Road 5 een motorband die zowel voor de woon-werk rijder als voor de sportieve tourrijder zeer geschikt is. Daarmee is de nieuwe Michelin Road 5 dan ook een waardig opvolger van de populaire Pilot Road 4. 

Tekst: Ilja Pokorny. Fotografie: Michelin, Testmotor

De Michelin Road 5 motorband is leverbaar in de volgende maten:

Voorband: 120/60ZR17 – 120/70ZR17
Achterband: 150/70ZR17 – 160/60ZR17 – 180/55ZR17 – 190/50ZR17 – 190/55ZR17