Skip to main content

Test: Metzeler Karoo Street Allroadband

De Karoo Street is de nieuwste allroad band van Metzeler die de ruimte tussen de straatgerichte Tourance Next en de offroad gerichte Karoo 3 moet opvullen. De 70% straat en de 30% offroad band heeft als concurrenten de Continental TKC70, de Pirelli Scorpion Rally en de Heidenau K60 Scout. Allen populair onder de allroadrijder die zo af en toe eens offroad gaat met de motor, en zeker populair onder de allroadrijder die zijn/haar motor een stoere update wil geven.

De Karoo Street stuurt eenvoudig in zonder ‘in de bocht te vallen’. Hij voelt stabiel aan onder hellingshoek en het karakter van de band is over de gehele linie neutraal. Oprichten tijdens het remmen in een bocht is nagenoeg nihil en je hebt tijdens het rijden niet het idee dat je met een band onderweg bent die meer offroad gericht is dan een doorsnee allroad band. Het duurt niet lang voordat de band op temperatuur is en je de grip biedt dat je op een allroad nodig hebt.

Test Metzeler Karoo Street 1

Outfit: Broek Rev’it Horizon 2, jas Rev’it Horizon 2, laarzen Rev’it Discovery Outdry, helm & bril O’Neil

Tijdens een vakantie naar Pompeï in Italië heeft de Karoo Street flink moeten werken. Naast een behoorlijke hoeveelheid bepakking heeft de band ook hoge temperaturen moeten doorstaan, in combinatie met veel bochtige (berg)wegen met scherp asfalt zorgde dit alles wel voor een hoger slijtagepatroon. De groeven in de lengterichting van de banden waren snel verdwenen maar de banden hebben precies gedaan wat zij moesten doen. Geen enkele keer tekort aan grip en tijdens een volledig verregende dag was dit ook niet het geval. De natweereigenschappen van de Metzeler Karoo Street zijn prima, grip genoeg en dat kweekte vertrouwen op nat wegdek.

De achterband is voorzien van grove blokken om tractie te genereren als je offroad gaan. Dat doen ze zeker, het is geen noppenband maar toch kan hij het vermogen van de 1000cc tweecilinder goed omzetten in een voorwaartse beweging als je op onverharde paden komt. De voorband heeft een vergelijkbaar profiel, deze lijkt wat meer moeite met onverhard te hebben dan de achterband. De voorband lijkt wat te zoeken naar de juiste weg als de ondergrond zacht is terwijl de achterband dit met gemak aan kan. Is de ondergrond wat harder dan kan de voorband het wél goed aan en gaat het insturen met meer vertrouwen. Wat er bij de wat grovere banden nog wel eens wil voorkomen is dat ze wat luidruchtig zijn, dit is bij de Karoo Street niet het geval. Ook bij zeer hard remmen met de voorrem hoor je hem niet. Iets wat bij de Heidenau K60 Scout wél het geval is. Op hogere snelheden blijft de band stabiel aanvoelen en zijn er geen geluiden hoorbaar die duiden dat je met relatief grove banden op weg bent.

De achterband vlakt wel vrij snel af wanneer je veel snelwegkilometers maakt. De voorband daarentegen lijkt helemaal niet te slijten. Op het moment dat de achterband zo goed als versleten is lijkt de band aan de voorzijde nog zo goed als nieuw. Nu de achterband vervangen moet worden valt het mee hoe deze vierkant gereden band aanvoelt. Vaak merk je dat je een randje over moet als je met versleten banden gaat rijden maar dat valt met deze Metzeler erg mee, reparatiestroken en belijning op het asfalt verneem je dan wel weer een stuk meer. De helft van de kilometers waren vakantiekilometers, de andere woon werk verkeer. Met een totale kilometerstand van 11.000 is de achterband versleten en moet deze echt vervangen worden. De voorband daarentegen lijkt nog niet eens op de helft te zijn. Sterker nog, het lijkt er op dat je twee achterbanden kan verslijten ten opzichte van één voorband.

Conclusie
De Metzeler Karoo Street is meer offroad gericht dan de Tourance Next en meer straat gericht dan de Karoo 3. Op straat doet de band het uitstekend. Hij is stabiel, neutraal sturend, heeft genoeg grip om flink door te kunnen rijden en kan uitstekend overweg met nat asfalt. Eenmaal onverhard lijkt de achterband alles beter aan te kunnen dan de voorband, dit merk je wanneer de ondergrond mul en zacht is. Over een doorsnee bospad of ondergrond met gravel gaat het meer dan prima. De achterband vlakt relatief snel af bij veel snelweggebruik terwijl de voorband na 11.000 km nog als nieuw lijkt te zijn. De woon werk verkeer rijders kunnen beter voor de Tourance Next gaan maar gebruik je de motor alleen voor plezierkilometers en wil je af en toe (licht) offroad? Dan is de Metzeler Karoo Street het overwegen zeker waard.

Tekst: Marco Hendriks – Foto’s: Frank van den Berg, Metzeler

Beschikbare maten voorzijde
90/90 – 21 M/C 54V M+S TL
120/70 R 19 M/C 60V M+S TL
110/80 R 19 M/C 59V M+S TL
Beschikbare maten achterzijde

150/70 R 18 M/C 70V M+S TL

170/60 R 17 M/C 72V M+S TL
150/70 R 17 M/C 69V M+S TL