In 2017 introduceerde Honda haar nieuwe lijn van ‘Neo Sports Café’ modellen, en serie van naked straatmodellen waarmee het Japanse merk een nieuwe weg inslaat. De gehele designtaal van deze modellen heeft een make-over gehad, waardoor de nieuwe CB125R, CB300R en CB1000R over een fris en modern uiterlijk beschikken. Honda besloot om naast het topmodel, de CB1000R, ook de kleinere modellen CB125R en CB300R mee te nemen in deze nieuwe generatie omdat er steeds meer vraag is naar motoren met een kleinere cilinderinhoud.
Outfit: Jas Macna Imbuz, helm AGV Sportmodular Carbon, jeans Macna Boxer Covec
Urban
Het nieuwe design van het 125-model van Honda valt gelijk op. Uit de cirkelvormige koplamp komt een grote bundel licht van de moderne LED-lamp. Daarachter is een brede tank geplaatst, waardoor je op in het zadel het idee krijgt dat je op een groter model rijdt. De zilverkleurige kuipdelen geven de tank een grotere omvang en volwassen uiterlijk. Het tegenovergestelde mag gezegd worden van het achterste gedeelte van de CB125R. Dankzij een scherpe achterkant met klein passagierszadel krijgt de 125 een sportief uiterlijk wat, gecombineerd met de voorkant, voor een hippe en moderne naked zorgt. Honda heeft ook bij het kleinste model gezorgd voor een zeer goede afwerking van de kuipdelen en de rest van de motor. Zo zit er geen tot weinig speling in de hendels en sluit alles netjes op elkaar aan.
Lichtgewicht
Dankzij het scherpe schakelen kun je bij het accelereren redelijk vlot op snelheid komen. Het 124,7 cc motorblok gaat soepel door de toeren heen en maakt het rijden erg comfortabel. Waar bij 125-modellen als de GSX-R125 de focus ligt op sportief rijden, valt dat bij de Honda mee. Het motorblok heeft met 13,3 pk een minder grote achterstand dan in eerste instantie verwacht en kan vanwege de lange versnellingen ook op hogere snelheid redelijk goed meekomen. Tijdens het rijden valt vooral op hoe verfijnd en soepel het geheel loopt. Met het vertrouwde motorblok kan er op de CB comfortabel getoerd worden, waarbij de rechte zithouding het geheel versterkt. Met de vering heeft men een juiste balans gekozen. Gedempt, maar ook een tikkeltje sportief. Ook wanneer je een passagier meeneemt kan de vering dit goed aan. Wanneer je rustig en relaxed wilt rijden is dat op de CB125R geen enkel probleem, maar ook wanneer het gas erop gaat en de bochten sneller genomen worden blijft de vering haar werk goed doen. Het valt op dat die vering er flink op vooruit is gegaan ten opzichte van oudere 125-modellen; men heeft met de vering van de CB125R een grote stap voorwaarts gezet. Daarnaast is het gewicht van de CB met 126 kilo aan de lichte kant en zorgt dit samen met de vering voor een leuke beleving. De motor voelt zich zowel in de stad en urban omgeving, als buiten de stad en op de bochtigere wegen thuis. Wanneer het tempo omhoog gaat valt wel op dat de remmen soms een steekje laten vallen. Tijdens het rijden door de stad is de rempartij prima te doseren, maar met meer snelheid valt op dat de remmen wat precisie en gevoel missen. Schakelen doet de kleine Honda uitstekend, de bak is trefzeker en scherp. Wel moet gezegd worden dat het een aantal keren is voorgekomen dat de motor moeilijk in de eerste versnelling ging gedurende de twee weken dat we de CB125R tot onze beschikking hadden.
Up-to-date
Zoals bij meerdere 125-modellen het geval is, is ook de CB125R voorzien van budget-banden. De Dunlop GPR-300 banden geven met droog weer voldoende vertrouwen en grip in de bochten, warmen snel op en zijn daardoor praktisch in gebruik. Alleen in de regen valen deze zelfde banden wat tegen, om voor A naar B te komen voldoen de Dunlops wel, maar verwacht er geen wonderen van. Het verbruik van de motor daarentegen viel tijdens de review positief op. We zagen regelmatig verbruiksaantallen van tussen de 1:40-1:42 op de LCD-display, waardoor dit naast een leuke beginnersmotor ook een goede motor kan zijn voor de motorrijder die goedkoper woon-werkverkeer wilt rijden. Op het LCD-scherm zijn de algemene zaken te zien met daarnaast ook het verbruik en een tripmeter en is hij voorzien van een versnellingsindicator.
Conclusie
Honda heeft met de CB125R de spijker op de kop geslagen en een motorfiets op de 125cc-markt gebracht die niet alleen een modern en fris uiterlijk heeft, maar ook qua rijeigenschappen meedoet met de nieuwste generatie 125’s. De CB125R is een motor die opvalt door het soepele en verfijnde rijgedrag, waardoor het model perfect is voor de beginnende motorrijder. Dankzij de correct afgestelde vering is er daarnaast ook sportiever mee te rijden en zorgen het LCD-scherm en LED-verlichting voor een compleet pakket. Waar motoren als de Suzuki GSX-R125 en KTM 125 Duke gericht zijn op de sportievere 125-rijder, is de Honda CB125R een motor die een grotere groep van rijders aanspreekt. Misschien is die groep wel groter dan alleen de A1 categorie waarvoor de motor is gemaakt.
Tekst: Bart Jan Kapteijn
Foto’s: Bart Jan Kapteijn en Bjorn Verkerk
Technische gegevens 2018 Honda CB125R
Cilinderinhoud (cm3) | 125cc |
Motortype | Vloeistofgekoelde tweekleps ééncilinder |
Max. vermogen | 9.8kw/10000tpm |
Max. koppel | 10Nm/8000tpm |
Oliereservoir | 1.3L |
Startsysteem | Elektrisch |
ABS System | Onafhankelijk ABS voor- en achteraan met IMU |
Wielophanging voor | 41mm telescoopvork, upside down |
Wielophanging achter | Monoshock |
Banden voor | 110/70R17M/C 54H |
Banden achter | 150/60R17M/C 66H |
Tankinhoud (liter) | 10.1L |
Grondspeling (mm) | 140mm |
Rijklaargewicht (kg) | 126kg |
Zithoogte (mm) | 816mm |
Wielbasis (mm) | 1345mm |
Koppeling | Natte meerplaatskoppeling met veren |
Eindoverbrenging | O-ring ketting |
Aantal versnellingen | 6 versnellingen |