Skip to main content

Test: 2018 Benelli Leoncino Trail

Eerder dit jaar reden we in de omgeving van Marseille al met de Benelli TRK 502 en Benelli Leoncino. Sinds augustus heeft de Leoncino er een variant bij in de vorm van Leoncino Trail. Bij het ophalen van de motor bij importeur staat de Trail naast de normale Leoncino. Hierbij lijkt de Trail een stuk groter, wanneer we echter naar de cijfers kijken is dit grotendeels schijn. Beide motoren zijn namelijk nagenoeg even hoog. Wel is de zadelhoogte met 825 mm van de Trail 10 mm hoger, evenals de lengte die met 14 mm is toegenomen, terwijl de wielbasis juist 4 mm korter werd. Al met al staat er een motor die stoerder oogt dan normale Leoncino. Hier dragen ook zeker de banden met een grover profiel en de spaakwielen aan bij. Verder zijn er op de Trail rond de uitlaat wat extra beschermingskappen toegevoegd, alles om de motor een off-road look te geven. Wat qua uiterlijk verder nog de aandacht trekt zijn de LED knipperlichten en de LED dagrijverlichting in de voorlamp. Ook de vorm van de verlichting aan de achterzijde, die slechts de contouren van de behuizing volgt, is een fraai design element.

Meest opvallende is echter het standbeeldje van de leeuw van Benelli op het voorspatbord. Helaas is dit  gemaakt van goedkoop aanvoelend plastic, zoals wel meer delen van de motorfiets voorzien werden van goedkoop aanvoelend plastic. Hierbij vallen met name het volledige voorspatbord op, het plastic gedeelte op de benzinetank met daarop het logo en het kapje schuin onder de benzinetank. En dit terwijl andere onderdelen van de motor juist weer van materiaal gemaakt zijn die een veel hogere prijsklasse doen vermoeden. Met name de afwerking van de tankdop, de behuizing van de koplamp en het zwart plastic gedeelte onder bij het zadel vallen in positieve zin op. Over de gehele lijn genomen staat er dan ook een knappe motorfiets, die zeker de aandacht weet te trekken.
2018 Benelli Leoncino Trail 14

Rijden
Bij het wegrijden valt op dat het zadel erg hard is. Nadat er in twee weken ruim 1000 kilometer mee gereden is, blijkt dit echter reuze mee te vallen. Het zadel is juist door die stugheid erg prettig en voorkomt het bekende doorhangen, waardoor je altijd in een actieve houding op de motor zit. Met mijn 1,85 zat ik comfortabel op de Benelli. De houding van knieën en benen is comfortabel genoeg om het een lange tijd op de Leoncino uit te houden. De afstand en hoogte van het stuur is precies zo dat je goed rechtop zit, waardoor je niet alleen goed zit, maar ook een goed overzicht hebt over wat er om je heen gebeurt. Doordat iets van windbescherming ontbreekt, zit je wel vol in de wind maar het is best goed vol te houden, waarbij de spiegels overigens ook op hogere snelheden een haarscherp beeld blijven weergeven. Aan de achterzijde is de vering en demping eenvoudig aan te passen, iets dat ook gelijk gedaan is; standaard staat de motor namelijk behoorlijk stug afgeveerd. Met de draaiknop vlak onder het zadel zijn er verschillende standen uitgetest, waarbij de meeste zachte setting als meest prettig werd ervaren. In deze setting worden hobbels en kuilen goed weggefilterd, terwijl het toch niet deinerig wordt. Korte oneffenheden in het wegdek zorgen soms echter voor flinke klappen door de motor, met name richels in de weg en bevestingspunten van brugplaten worden niet altijd even goed weggewerkt.

Sturen op de Leoncino Trail is sowieso erg vermakelijk. De Metzeler banden met grof profiel bieden ook op asfalt voldoende grip en het tweecilinder blok trekt er lekker aan, waarbij er uit de uitlaten een bescheiden maar goed geluid komt, met af en toe een plofje uit de dubbele pijpjes. Hierdoor is het op bochtige binnenwegen, dijkjes maar zeker ook op klaverbladen en andere lange doordraaiers erg leuk sturen. Hierbij voel je heel precies aan waar de grenzen van de motor liggen en hoever je kunt gaan. Ook in de regen blijft er voldoende feedback van de banden komen. Naast het sturen zijn ook de remmen meer dan voldoende. Bij eerste aangrijppunt voelen ze niet heel overtuigend, maar wanneer er verder doorgedrukt wordt, bieden ze ruim voldoende stopkracht en gevoel. Het duurt dan ook opmerkelijk lang voordat er grip verloren wordt en het ABS ingrijpt. Het ABS is daarnaast volledig uit te schakelen. Het digitale display geeft tijdens het rijden de nodige informatie door aan de rijder en blijft altijd duidelijk afleesbaar, ook in de felle zon.

Offroad
De Trail wordt door Benelli in de markt gezet als motor die ook offroad een aardig eindje mee moet kunnen komen. Dit wordt mede versterkt doordat de Trail hoger op zijn poten staat plus de Metzeler motorbanden met grover profiel. Beiden missen hun uitwerking niet. De banden bieden voldoende grip, terwijl vering en demping goed op hun taak berekend zijn. Uitstapjes over onverharde wegen en zandpaden zijn dan ook zeer goed te doen, waarbij een steviger tempo goed aan te houden is. Wel is het stuur iets te laag, waardoor staan op de voetsteunen tijdens het rijden eigenlijk niet goed te doen is. Daarnaast ontbreekt een degelijke beschermingsplaat voor uitlaat en carter, waardoor écht offroad gaan geen optie is. Toch neemt dit niet weg dat het erg leuk is om op de Leoncino Trail ook de wegen naast het asfalt te nemen en blijkt de motorfiets dit ook zeker goed te kunnen.

2018 Benelli Leoncino Trail 12

Motorblok
De Leoncino Trail produceert met zijn 500 cc blok een bescheiden vermogen van net geen 48 pk. Toch heb je op geen enkel moment het idee vermogen te kort te komen en kun je vlot door de zes versnellingen heen schakelen. Wat daarbij opvalt is dat het blok altijd soepel blijft lopen, ook wanneer er vanuit lagere toerentallen doorgetrokken wordt. Hierbij merk je wel heel duidelijk een omslagpunt bij 6000 toeren per minuut, waarbij het maximale koppel vrijkomt. Vanaf dit punt trekt de motor goed door, tot de toerenbegrenzer erin komt, deze grijpt gevoelsmatig wat vroeg in. Wat echter blijft verbazen is dat het blok soepel blijft lopen en dat er geen haperingen of overdreven trillingen te bemerken zijn. Vanaf bijna stationair toerental pruttelend tussen de file door, of hoog in toeren bij sportief rijden; het blok pakt bij gas geven altijd soepel op. Het schakelen gebeurt met voldoende gevoel en met een duidelijk voelbare klik wordt er door de versnellingen geschakeld. Ook de koppeling heeft hierbij een duidelijk aangrijppunt. Tijdens snel meerdere versnellingen terugschakelen raakt de bak echter wel eens in de war, waardoor er geëindigd wordt tussen twee versnellingen in. Het brandstofverbruik blijft binnen de perken, gemiddeld verbruik ligt bij een combinatie van sportief rijden en woon-werk verkeer bij 1 op 24. Met deze waarden zou je dus zo’n 300 kilometer moeten kunnen rijden op één tank.

Conclusie
De Leoncino Trail biedt zeker een meerwaarde ten opzichte van de reguliere Leoncino. Naast het stoere uiterlijk is de motor tot op zekere hoogte geschikt gemaakt voor all-road gebruik. Bospaden zijn goed met de Benelli goed te doen, maar de voorkeur bij deze motor is toch wel een verharde ondergrond. Dat de motor in China gemaakt wordt is op enkele punten echter nog steeds merkbaar. Dit is te merken aan het eerder genoemde materiaalgebruik, maar ook aan enkele afwerkingsmissers. Dit alles neemt echter niet weg dat je voor €7499 een motor hebt die een geslaagd uiterlijk heeft dat helemaal in lijn ligt met de tegenwoordige ‘scrambler’ trend. Helaas is het dealernetwerk nog beperkt, waardoor een proefrit op de Leoncino Trail soms wat lastig is om te regelen. Dit alles neemt niet weg dat Benelli met Leoncino Trail een motor weet neer te zetten die erg leuk stuurt, een verbazend soepel blok heeft én best betaalbaar is.

Tekst: Arjan Hordijk. Foto’s: Shot Up Productions/Jarno van Osch

Technische gegevens 2018 Benelli Leoncino 500 Trail 

Type Motor Vloeistofgekoelde paralleltwin, viertak, vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenas
Boring x slag 69 x 66,8
Cilinderinhoud 499,6 cc
Vermogen 35 kW (47,6pk) bij 8500 t/min
Koppel 46 Nm bij 6000 t/min
Compressieverhouding       11,5:1
Topsnelheid rond de 170 kilometer per uur
Verbruik per 100 km. 4,3L/100km
Brandstof Euro 95
Koppeling Natte koppeling
Eind overbrenging Ketting
Frame Trellisframe, staal
Voorvering Upside down 50mm
Achtervering Swingarm met laterale schokdemper met met regelbare voorveerspanning en demping
Veerweg voor/achter 135 mm / 55 mm
Wielbasis 1456 mm
Velgen Aluminium legering met aluminium spaken: Voor 19×3″ – Achter 17×4,25″
Voorband 110/80-R19 Metzeler Tourance 
Voorrem Twee semi-zweven schijven, diameter 320 mm met radiale 4-zuiger remklauw en ABS
Achterband 150/70-R17 Metzeler Tourance
Achterrem Enkele schijf, diamter 260 mm met zwevende remklauw, enkele zuiger en ABS
Zithoogte 835 mm
Tankinhoud 12,7 L
Waarvan reserve 2 L
Lengte 2174 mm
Hoogte 1160 mm
Breedte 875 mm
Rijklaar gewicht 210 kg
Prijs Nederland €7499,-