We reden begin dit jaar met de nieuwe 2018 Triumph Speed Triple RS tijdens de persintroductie in Spanje. Daar waren we zo onder de indruk, dat een langeduurtest niet uit kon blijven! We zijn zeer benieuwd naar de dagelijkse omgang met deze dikke naked, waabij de funfactor en praktische inzetbaarheid de strijd met elkaar aan moeten gaan.
Eind februari 2018 reden we tijdens de persintroductie al met de 2018 Speed Triple RS. Deze test leest u hier: https://www.testmotor.nl/2018/test-2018-triumph-speed-triple-s-rs |
17 april 2018 – Plaats: Alkmaar – Km. stand: 40
Zojuist hebben we “onze” langeduurtest Speed opgehaald bij de importeur, met maar 40 kilometer op de teller. Inrijden doen we door het blok steeds rustig rijdend eerst zeer goed op te warmen, daarna niet te gek op het gas, zo weinig mogelik maximale toeren maar wel zoveel mogelijk met wisselend gas vlot doorrijden. De kleurstelling is Crystal White, een zeer fraai fonkelende witte versie met zwart/rode accenten. We missen nog wel de quickshifter, tijdens de presslaunch schreven we al “bij een topmodel als de RS zouden quickshifter/blipper gewoon standaard moeten zijn”, maar misschien missen we hem alleen omdat ze tijdens dat evenement wel als accessoire gemonteerd waren. Verder: genieten. Wat een fantastisch geluid, wat een fijne verdeling van het koppel en wat een stoere motorfiets. Mooie details: de dikke, losse letters met Triumph op de tanks en de luxe uitziende Arrow uitlaatdempers.
16 mei 2018 – Plaats: Leusden – Km. stand: 1401
Nu is hij lekker ingereden! Wat een fijne machine is de Speed Triple RS toch, echt elk rit is een klein feestje, tenzij die alleen over snelwegen gaat. Ondertussen hebben we de eerste 800 km (500 mijl?) beurt achter de rug, die we lieten uitvoeren door Blom Motoren in Leusden, toffe familiezaak in het midden van het land, vlakbij Amersfoort. Daar werd vooral olie & oliefilter vervangen en kregen we de optionele flyscreen gemonteerd, check de video maar. Die is wel miniscuul klein, verschil is dan ook amper merkbaar, maar ziet er wel iets netter uit. Verder geen bijzonderheden.
Een paar losse opmerkingen:
– blok wordt best warm aan rechterkant.
– TFT-dashboard is werkelijk ideaal.
– Onder het passagierszadel is precies ruimte voor ons Abus Sledge schijfremslot. Handig.
– Koppeling hapt nogal. Beheersing is alles!
– Met redelijk rustig inrijden kwamen we op 1 op 17,97.
– Wheelies gaan héél makkelijk als je de traction control uitzet, ook in de 2e versnelling zonder koppeling.
– dat je voor het uitschakelen van de TC stil moet staan snappen we, maar om het weer ìn te schakelen?
– En waarom moet je na elke keer dat het contact uit was weer je eigen ridingmode zonder TC helemaal inschakelen?
– In de bar-end spiegels zie je echt genoeg. Slim en mooi.
– tanklampje gaat aan als er nog 4 à 4,5 liter in moet zitten.
– Keyless contact. In theorie handig, in de praktijk te veel kans op ergens aankomen en de sleutel die nog thuis ligt.
– Geluid uit de geomologeerde (hoe dan?) Arrows is prachtig donker.
– Schakelen gaat nog steeds wat ruw, quickshifter is besteld maar ‘staat in backorder’.
– Pirelli Diablo Supercorsa SP’s zijn werkelijk fantastische banden. Voor het circuit. Gelukkig vangt de traction control op koude en regenachtige dagen veel op, maar we verheugen ons toch nu al op de eerste bandenwissel.
Iwan
12 juni 2018 – Plaats: Vianden (Luxemburg) – km stand: 3493 km
Voor het ophalen van de Triumph Speed Triple RS zal ik eerlijk toegeven dat ik al enthousiast was. Met die zelfkennis wist ik dat ik uiterst kritisch moest zijn en dat de Triumph zich moest gaan bewijzen. Na 1500 kilometer door de Benelux moet ik toegeven dat de motor mijn verwachtingen heeft overschreden, maar niet alles was fantastisch.
De Triumph Speed Triple ziet er klein en compact uit, maar dit is een optische misleiding. De motor heeft namelijk bijna dezelfde afmetingen als vergelijkbare modellen van concurrenten. Mijn 2 meter lange lijf past prima op de motor en de zit is sportief maar comfortabel. Het comfort komt met name door de zitting en hoogte van het stuur. De voetsteunen zitten sportief hoog, wat op langere stukken wel invloed heeft op de bloeddoorstroming van je benen. Het TFT dashboard ziet er mooi uit en is goed zichtbaar. Het schiet van donker naar licht zodra zonlicht wegvalt, wat kan afleiden. Middels een joystickje op de linkerstuurhelft kun je door een menu scrollen. Vaak verwarde ik deze met de richtingaanwijzer. Het joystickje blijft wel vaak hangen, waardoor de juiste keuze voorbij kan schieten. Het menu werkt wel makkelijk en biedt veel instelmogelijkheden.
Kijken naar de Triumph is een genot voor het oog. De details zoals de enkelzijdige swingarm, de afwerking, het design, de carbon delen, de arrow uitlaten etc. zijn erg mooi. Over de koplampen waren de meningen verdeeld. Twee ‘kritische’ punten zijn de loshangende remleidingen voor en de afwijkende aluminium kleur van het subframe, maar dit is aan te passen of prima mee te leven.
Dan het blok, de 1050cc metende driecilinder is een motor die zijn immense kracht vanaf het begin tot aan einde bizar lineair afgeeft. Te hard aan de gashendel trekken resulteert in een acute versnelling, waarbij wheelie’s of het ingrijpen van traction control niet vreemd zijn. De gasreactie (muv circuitstand) laat zich opvallend goed doseren. De grom uit de airbox en het geweldige geluid uit de Arrows maken de beleving compleet. Op de snelweg is de cruise control een fijne uitkomst om de rechterhand even te ontspannen. De Öhlins vering is sportief stug, maar filteren ongelijkheden goed weg. Samen met het frame en de Pirelli Supercorsa’s zorgen deze ervoor dat de Triumph messcherp stuurt en vertrouwen geeft. Voordat je er erg in hebt schuurt je knie over de grond en gaat het véél te hard.
Het keyless systeem is tijdens mijn test de grote tegenvaller gebleken, meerdere malen stond er in het dashboard dat de verbinding met de sleutel weg was. Dit bericht, kort na het wegrijden van een stop, zorgt voor vervelende en gevaarlijke momenten. Ook weigerde de motor eenmaal om te starten, dit bleek uiteindelijk een los contact te zijn bij de startknop. Met behulp van Motor Centrum Eibergen werd het euvel telefonisch verholpen. Voor het tanken is de sleutel dan ineens wel nodig. Concluderend is dit één van de beste motoren uit zijn klasse. De kracht en de souplesse van het blok in combinatie met het geluid van de Arrow uitlaten zijn echt een genot waar ik geen genoeg van kon krijgen. Het design, de bijkomende opties en de instelmogelijkheden maken het af. Het keyless systeem is het enige échte nadeel, er is toch niets mis met een ‘normaal’ contactslot?
Positief; -Wat niet — Negatief; -keyless systeem, afwijkende kleur subframe
Roel
21 juni 2018 – Plaats: Heimbach – km stand: 4101 km
Als bezitter van een Speed Triple uit 2009 was Jeroen de uitgelezen persoon om aan te geven hoeveel de Speed gegroeid is de afgelopen jaren. Vooraf gingen we er vanuit dat de verschillen niet enorm groot zouden zijn, omdat de motorische basis niet echt veranderd is. Jeroen daarover:
“Wow, wat een ding zeg! Het gevoel is wel ongeveer hetzelfde, maar er zijn ook veel verschillen. De zithouding is wat anders, maar het meest was ik verbaasd over het motorblok, met flink meer toeren en vermogen, maar vooral meer koppel. Verder merk je wel dat de 2018-versie echt niet zo ver staat van mijn zwarte 2009 Speed Triple met ronde koplampen. Ik gebruik altijd een grote tas achterop, die was lekker makkelijk hetzelfde te bevestigen. Het betere sturen van de nieuwe is duidelijk, maar hé, die heeft ook Öhlins rondom, dat is geen eerlijk vergelijk. Qua dure spullen is het verschil er ook met de Brembo remmen; daardoor blijft de nieuwe versie vooral veel stabieler bij het aanremmen. Ook vond ik de Pirelli Supercorsa’s echt heel fijn toen de zon scheen, maar we hebben ook wat regen gehad en dat vond ik toch wat spannend; die Supercorsa’s hebben wel erg weinig profiel voor een straatband. Maar, de regemodus was in die omstandigheden dan wel weer een uitkomst. Ook vond ik de achtervering wat hard, die heb ik wat zachter gedraaid. Dat gaat heel makkelijk met twee draaiwieltjes voor de compressie en rebound. Heel eerlijk? Ik twijfel nu wel flink om toch voor een nieuwe te gaan!”
26 juni 2018 – Plaats: Amersfoort – km stand: 4779 km
Omdat we bij de persintroductie nogal gecharmeerd waren van de (optionele) quickshifter, bestelden we die gelijk met de langeduurtester, maar deze bleek “in backorder”. Vandaag lag hij klaar bij Blom Motoren in Leusden, die hem redelijk vlot aan de praat had, al was het héél even zoeken naar de juist instelling via de computer. Eenmaal werkend is het echt gaaf: zowel omhoog (tik!) als omlaag (bof!) werkt het super, ondanks de versnellingsbak die altijd al nogal hard “kloenkt”, zowel met als zonder “TSA”. We blijven erbij dat bij een luxe machine als de RS deze feature standaard moet zijn, maar die paar honderd euro maakt in het geheel misschien ook niet meer uit. Bottom line: je moet die quickshifter absoluut erbij nemen.
Nu we toch bij de dealer waren is er gelijk naar de “joystick” op de linker stuurhelft gekeken. Die werd al heel snel stroef en werkt nu niet meer 100%, linksaf nog wel maar rechtsaf niet meer. Het blijkt dat er op de -exact gelijk uitziende- complete linker bedieningsunit bij de Street Triple 675 een recall is geweest, omdat die niet goed tegen vocht kon. Het lijkt er dus op dat hier hetzelfde probleem is. Een nieuwe unit is besteld, wordt dus opgelost!
Iwan
20 juli 2018 – Plaats: Amersfoort – km stand: 5552 – Too fly for a white bike
We hebben de laatste tijd wat geëxperimenteerd met het zéér kleine ruitje, wat als accessoire op de Speed Triple was gezet. Na veel op- en afschroeven komen we tot de conclusie dat we toch beter af zijn zonder dit optionele flyscreen. Voordeel daarvan is weliswaard dat er iets minder druk van rijwind op de borst komt, maar nadeel is herrie op de Arai helm van een 1.86 lange berijder. Ondertussen is er een nieuwe bedieningskubus voor de linkerstuurhelft gearriveerd, nu even de tijd vinden om die te laten monteren.
Iwan
31 juli 2018 – Plaats: Bleskensgraaf – km stand: 5935
Tijdens de plezierritjes valt op hoe goed de motor stuurt. Het drooggewicht van 192 kg lijkt veel lager uit te vallen en de Triumph is dan ook fantastisch van bocht naar bocht te rijden. Ook snelle wisselingen van links naar rechts zijn geen enkel probleem, de Triumph doet precies wat je er van verwacht. Dit alles zonder nerveus te worden in voor of achterkant. Ook in lange bochten, zoals klaverbaden of opritten van snelwegen blijft alles stabiel en voorspelbaar. Het uit accelereren blijft hierbij iedere keer een feestje. De quickshifter draagt hier zeker aan bij, evenals het geluid dat hierbij uit de Arrow uitlaten komt. Door banden, frame en blok heen voel je perfect aan hoe ver je kunt gaan. De afgelopen twee weken dat ik de motor in mijn bezit had, heb ik deze vooral gebruikt voor woon-werk verkeer. Hierbij valt met name het soepele blok in positieve zin op! Even snel wat auto’s inhalen, gang maken op de invoegstrook of gewoon op de cruise control de rit uitzitten. Het blok doet het allemaal fantastisch soepel en volledig trillingvrij. De gasrespons is daarnaast heel precies te doseren, waardoor je altijd de versnelling krijgt die je verwacht. Het keyless systeem gaf meerdere malen aan geen verbinding met de sleutel te hebben. De motor stopt niet, maar in het TFT scherm beginnen er allerlei symbooltjes te knipperen en dit leidt behoorlijk af. Voor gevaarlijke situaties heeft het echter niet gezorgd.
Concluderend is het een soepel blok, met een soepele gasrespons en een comfortabele zit. Wanneer er harder gereden wordt, heeft de Triumph hier absoluut geen problemen mee en komt de motor eigenlijk het beste tot z’n recht. Zeker wanneer er over bochtige wegen gereden wordt.
Arjan
Op onze Instgram account vind je enorm veel foto’s en video’s van “onze” Speed Triple RS! https://www.instagram.com/testmotor/ |
20 september 2018 – Plaats: Amersfoort – km stand: 8502 km
Imposant, dat blijft het beste woord voor de Speed Triple. Multifunctioneel kan ook, want eenmaal gewend aan het gebrek aan windbescherming is de Triumph overal inzetbaar: reizen, stadsverkeer, woon-werk filerijden, dijkje pakken en vooral heel veel even een rondje uitblazen. We zijn hier best kritisch, maar de Speed Triple heeft een speciaal plekje in ons motorhart veroverd; als hij niet zo idioot duur was zouden we er serieus voor gaan.
Ondertussen zijn de Pirelli Supercorsa’s vervangen. We reden daar nog een zeer respectabele 6700 kilometer mee, al was de achterband aan het einde wel volop vierkant. Tijd om over te stappen naar de Rosso Corsa II van hetzelfde merk (hele test: https://www.testmotor.nl/2018/test-pirelli-diablo-rosso-corsa-2-motorbanden). Prima keuze, want de Rosso Corsa is eigenlijk véél geschikter voor straatgebruik dan de Supercorsa’s. Stoer hoor, zo’n circuitband, maar in regen en op klinkers of slecht asfalt voel je je gewoon nooit echt lekker op die SC’s. Als je een Street Triple RS gaat kopen, zouden wij dan ook al bij de dealer gelijk die Supercorsa’s laten vervangen door Rosso Corsa’s. Sturen net zo fijn en snel als de Supercorsa, maar geven wèl vertrouwen in dagelijkse omstandgheden. Voor die ene circuitdag koop je dan alsnog een setje Supercorsa’s SC0 ofzo, want pesoonlijk waren we van die Rosso Corso 2 niet enorm onder de indruk op het circuit, maar op straat zijn ze echt..eh…super.
Ook lekker: we rijden nu met een TomTom Rider 550 (complete test: https://www.testmotor.nl/2018/test-tomtom-rider-550-motornavigatesysteem). Die is heel makkelijk te monteren met een Ram Mount en doet het prima in alle omstandigheden. Enig nadeel is dat hij wat vaak wil updaten, waar je meestal pas achterkomt als je thuis (in de wifi) weg wil rijden en dan moet wachten. Kan dan even duren, maar verder een prima systeem voor alledaags gebruik.
Eindelijk hadden we ook tijd voor de defecte bedieningskubus links op het stuur. Blijkbaar waren wij niet de enigen met problemen, want dit blijkt opeens een officiële recall te zijn geworden. Nieuwe zat er zo op, werkt weer perfect. Ook aan de rechterkant ontstonden soortgelijke issues met de rode vierstanden-aan/uit knop. Die werd onder garantie vervangen, hiervoor geldt echter nog geen recall. Afgezien hiervan: de Triumph geeft geen klap verkeerd!
Iwan
Technische gegevens 2018 Triumph Speed Triple RS
Motorblok | Vloeistofgekoelde driecilinder, 12 kleppen DOHC |
Cilinderinhoud | 1050 cc |
Boring/slag | 79 x 71,4 mm |
Compressieverhouding | 12,9 : 1 |
Topvermogen | 150 pk (110 kW) @ 10.500 tpm |
Maximaal koppel | 117 Nm @ 7150 tpm |
Uitlaat | Gehomologeerd Arrow 3-1-2 systeem |
Versnellingsbak | 6 versnellingen, optionele quickshifter |
Frame | Aluminium twin-spar met enkelzijdig opgehangen swingarm |
Voorband | 120/70 ZR17 Pirelli Supercorsa SP |
Achterband | 190/55 ZR17 Pirelli Supercorsa SP |
Voorvork | Öhlins 43 mm NIX3043 upsidedown met instelbare veervoorspanning, ingaande- en uitgaande demping |
Achtervering | Öhlins TTX36 monoshock met instelbare veervoorspanning, ingaande- en uitgaande demping |
Voorrem | Dubele 320 mm zwevende schijven, Brembo M4.34 monobloc vierzuiger radiaal opgehangen remklauwen. |
Achterrem | 255 mm schijf, Nissin remklauw. |
Zadelhoogte | 825 mm |
Wheelbase | 1445 mm |
Balhoofdhoek | 22,9 graden |
Naloop | 91,3 mm |
Drooggewicht | 192 |
Tankinhoud | 15,5 liter |
Prijs Nederland (2018) | € 18.250,- |
Triumph Motorcycles Nederland website productpagina: http://www.triumphmotorcycles.nl/motoren/roadsters/speed-triple