Skip to main content

Langeduurtest 2018 Kawasaki Z1000SX Tourer

De Kawasaki Z1000SX is de sportieve toermotor op basis van de stoere naked Z1000 naked bike, waarvan de Tourer versie met monokey kofferset, de tankpad en een steun voor het GPS-systeem zo compleet mogelijk als toermotor is. De Z1000SX staat in modeljaar 2018 voor € 15.099 op de prijslijst, daar komt dan nog € 799,- voor dat Tourer pakket erbij, waar ook nog binnentassen bij horen. We rijden het hele motorseizoen 2018 met deze ideaal lijkende combinatie van sportieve basis en toeristische toevoegingen. 

2018 Kawasaki Z1000SX langeduur test

 

Eind 2013 reden we voor het eerst met de Z1000SX tijdens een volledig weggeregende test in Oostenrijk. Die hele test leest u hier: https://www.testmotor.nl/2013/test-2014-kawasaki-z1000sx. Belangrijkste zin uit de test van dit 2014-model: “Waar andere motoren vaak “sportieve tourmotoren” zijn, is de Kawasaki meer een combinatie van een sportieve- en een toermotor in één machine

 

12 maart 2018 – Plaats: Hoofddorp – Km. stand: 691
Vandaag krijgen we de sleutels van “onze” Kawasaki Z1000SX van modeljaar 2018, hij is al ingereden maar dat is dan ook alles. Opvallend: er staat daar ook een oudere Z1000SX en het kleurverschil is groot: de oude is ‘echt’ Kawasaki Limegreen, onze nieuwe Emerald Blazed Green / Metallic Carbon Gray / Metallic Graphite Gray kleurstelling glimt meer maar is veel donkerder groen. Daarna direct door naar Eindhoven voor de eerste fotosessie en dan door een enorme hoosbui weer terug. Fijn dat er Bridgestone S21 banden onder zitten, die doen het goed op het natte asfalt. Eerste indrukken: goede en ruime zit, de bekende Z1000-vibraties, heel veel ruimte in de koffers en vooral een heel soepel motorblok waarmee je vaak toch heel veel te hard rijdt. De waarschuwing voor een lege tank is niet heel duidelijk zichtbaar, net zoals het hele LCD-dashboard wat in het niet valt bij het moderne geweld met TFT-schermen. Gevolg: we rijden een tankstation binnen en tanken 18,2 liter in de 19 liter benzinetank.  

Iwan


2 april 2018 – Plaats: Zwolle – Km stand: 1098 km
Is de Z1000sx een wolf in schaapskleren? Het is een motor met een voorpartij waarvan je toch een beetje moet denken aan de film The Predator, de agressieve lijnen zijn prominent aanwezig en dat is zeker het geval als het ruitje op de steilste stand staat. De zithouding is juist weer relaxt, de positie van de stuurhelften is toch best wel hoog en de kniehoek is ook ontspannen te noemen. Het is een motor die Kawasaki onder het kopje ‘Sport – Tourer’ heeft geplaatst en dat is logisch gezien de koffers en het optionele navigatiesysteem dat keurig onder de tellers is geplaatst. Maar als het een sportieve toermotor is waarom zitten er dan Bridgestone S21 sportbanden onder en geen sport-tour banden zoals de T31??

z1000sx test

Het antwoord hierop komt op het moment dat je voor de eerste keer de motor door de 8000 t/min heen jaagt. Hij begint te janken als een wolf (ja, ook met de originele dempers) en opeens is daar het sport gedeelte van de ontspannen zittende Kawasaki Z1000sx. Nu het tempo flink is opgeschroefd is het aan de achterband om grip te houden met de straat. Zou deze daarin verzaken dan hebben we altijd nog het instelbare traction control. De combinatie S21 en de Z1000sx is uitstekend, de motor laat zich eenvoudig over bochtige wegen sturen en ook in lange bochten is hij erg stabiel. Met 142 pk heeft hij geen vermogen van een doorsnee superbike maar eerlijk gezegd is dit meer dan genoeg om flink te kunnen knallen. Het maximale koppel van 111 Nm heeft de motor rond de 7.000 t/min, onder in toeren had de motor misschien wat meer mogen ‘sleuren’ maar verder valt er eigenlijk over het motorblok niets aan te merken. 

We kijken uit naar het moment dat we de Z1000sx gaan inzetten in de Eifel, de Hartz, Luxemburg en andere motortrips die nog gaan komen. Gaat de Kawasaki zich daar écht bewijzen? Hoe is de motor als je met een duopassagier een weekend op pad gaat? Zijn de koffers echt zo praktisch als dat ze eruit zien? Is het karakter van het blok datgene dat we zoeken in een sportieve toer motor? We gaan het zien, de eerste 1000 km waren in ieder geval veelbelovend.

Marco


5 mei – Plaats: Stevensbeek – km stand: 3360 km 

Testmotor vertrok voor twee dagen naar de Ardennen, Luxemburg en de Eifel met duo passagier. Zo’n rit begint met het inpakken van de koffers. Deze koffers dien je wel met wat creativiteit in te pakken vanwege de wat grillige vorm met scherpe hoeken, maar je kunt er voldoende in kwijt.  De koffers zitten stevig gemonteerd en zijn gemakkelijk af te nemen en terug te plaatsen. De zitpositie voor de berijder is redelijk sportief maar ontspannen. Het windschermpje houdt vooral je lage romp uit de wind. Een eenvoudige druk op een knop in de kuip zet de ruit in de hoogste stand en zet je voor het grootste deel uit de wind met weinig herrie en turbulentie om je helm. Dit is wel zo prettig op langere ritten. De duo passagier heeft beperkte bewegingsruimte, zit hoog, heeft goed zicht rondom maar vangt op de snelweg nogal wat wind. De vering is gemakkelijk naar wens in te stellen wat wel prettig is met extra gewicht.

kawasaki z1000sx Duo

De Kawasaki stuurt, ook met twee personen, opvallend licht. Het motorblok is erg soepel, in de zesde versnelling is alles te berijden tussen de 50 en 250 km/u. Echter iets meer “push “ is wel gewenst onder de 4000 t/min, zeker met twee personen. Als je wilt opschieten of even snel wilt inhalen moet je toch één of twee tikkies terug. De koppeling en versnellingsbak laten zich erg gemakkelijk en precies bedienen. De remmen vallen onder het kaliber sport, krachtig en goed doseerbaar. We reden veel met de KTRC op stand 3 in verband met het niet altijd even goede en schone Belgische asfalt. Als je het vermogen in de minst krachtige stand zet kom je niet zo snel in de verleiding om te snel te rijden, de Z1000SX klinkt namelijk vanaf 6000 t/min zo waanzinnig mooi dat de verleiding soms erg groot is om flink aan het gas te hangen. De zit van de duo voelt na verloop van tijd nogal hard, dit in combinatie met de hoog geplaatste duo voetsteunen wordt het na maximaal anderhalf uur rijden toch echt tijd voor een stop om de benen te strekken en de billen van een nieuwe bloedstroom te voorzien. Het brandstofverbruik komt tijdens deze rustige tocht uit op een keurige 1:17. Conclusie van deze korte motorvakantie met twee personen? Het is niet zo comfortabel als op een grote toermotor maar zeker niet zo spartaans als op een supersport. Met de Kawasaki Z1000sx zit het er gewoon tussenin, maar dat geldt voor alles op deze motor. Alles zit tussen toer en sport in, het karakter van het blok, de stuureigenschappen en dus ook voor de duopassagier.

Andrew


14 juni – Plaats: Amersfoort – KM-stand: 5386 km
Als ik de Z1000sx terug krijg na bovenstaande avonturen ben ik blij. Blij dat ik weer een motor met koffers en een ruit heb, blij dat ik weer wat langere stukken kan rijden. Punt is alleen wel dat tussendoor de andere langeduurtester hier in gebruik was, de 2018 Triumph Speed Triple RS. Dat verandert de kijk op de Z wel nogal, want opeens zijn er een paar dingen die je op de Kawa mist, zoals een modern en goed afleesbaar dashboard zoals het TFT-scherm van de motor uit de UK. Wat ook direct opvalt zijn de vibraties van de Kawasaki. Die heeft de Z1000 al sinds de eerste versie in 2003, maar na de zijdezachte driecilinder ervaar ik ze toch las hinderlijk. Komt bij dat het blok bij 120 km/u ronde de 5000 toeren draait, dat is niet extreem veel maar voelt steeds alsof het veel meer is. Nogmaals; dit allemaal in vergelijking met een kale Triple, dus eigenlijk geen vergelijk. Heel positief is er ook enorm verschil; de Z1000SX is ongelooflijk praktisch. De zithouding, de koffers, de regen- en windbescherming; met een Z1000SX met kofferset heb je geen auto meer nodig. Er zijn meer motoren die dat bieden, maar dat zijn dan gelijk enorm… euh…. serieuze motoren als een BMW RT of Yamaha FJR1300, die niet de veel mordernere en sportieve uitstraling van de Z1000SX hebben. 

Wheelie 2018 Kawasaki Z1000SX

Iwan


29 juli – Plaats: Cochem (DE) – KM-stand: 6033 km

Bij de eerste ontmoeting met de Z1000SX krijg je het gevoel dat je maken hebt met een brute motor, dit komt met name door de agressief ogende voorkant en sportieve lijnen. Bij het motorhotel en op pleintjes werd er geregeld uitgebreid naar gekeken en over gesproken waarbij vrijwel alle reacties positief waren. De koffers maken dat de motor minder bruut oogt, echter zijn deze koffers zeer praktisch, ruim en makkelijk te gebruiken.

langeduurtest roel 1

Eenmaal op de motor was de houding comfortabel door het hogere stuur en de benen zaten sportief, maar niet overdreven. Het instelbare schermpje was voor mijn 2 meter lange lijf in de hoogste stand alsnog te laag omdat het dan de wind recht op mijn helm stuurde. Scherm omlaag was daarom het fijnste. Het dashboard gaf voldoende info, maar was door reflecties soms slecht afleesbaar. Toen ik voor het eerst wegreed was het stuurgedrag heel even wennen omdat de voorkant wat licht aanvoelde. Eenmaal onderweg wende dit snel en bewees de Kawasaki dat het een sportieve toermotor is, want hij had weinig moeite had met krappe haarspelbochten en lange doordraaiers. In het weekend werd er geregeld met hogere snelheden door bochten gegaan, waarbij de Kawasaki vertrouwen gaf om dit te doen. De versnellingsbak vroeg dat je trefzeker schakelde, anders was de kans dat hij niet in een versnelling ging. Het motorblok deed wat je van hem vroeg en had altijd voldoende vermogen in elke versnelling. Hij was niet spartaans, zoals het uiterlijk zou vermoeden, maar gaf vertrouwen. Trillingen in met name het linkerstepje was op lange termijn vervelend.

Conclusie na 1200 kilometer is dat Kawasaki een hele fijne sportieve toermotor heeft afgeleverd die op alle vlakken voldoet. Het brute uiterlijk komt niet terug in het rijden, maar geeft juist vertrouwen. Tijdens het weekend werd er sportief gereden in de Eifel en stevig doorgereden op de Duitse snelwegen waarbij het gemiddeld verbruik 1 op 18 was, wat erg netjes is.

Roel


15 augustus – Plaats: Bleskensgraaf – KM-Stand: 7620 km.

Afgelopen twee weken is de Kawasaki gebruikt voor een uitgebreide kampeervakantie in de Duitse Eifel, het noorden van het Zwarte Woud en Luxemburg. Hierbij is er voor gekozen om de snelweg zoveel mogelijk te vermijden en voornamelijk binnendoor op de plaats van bestemming aan te komen.

Het bepakken van de motor gaat zeer eenvoudig. De koffers bieden voldoende ruimte voor enkele tassen en de nodige kampeer uitzet. Het gemis van binnentassen (die normaliter wel geleverd worden bij de Z1000sx tourer) is groot als je de benodigdheden voor de vakantie in de koffers probeert te doen. De vorm van de koffers is echter niet erg praktisch om logisch in te kunnen delen. Door de scherpe vouw die er aan de achterzijde in zit, houdt je na het inladen van de tassen boven en onder een kleine ruimte over. Deze ruimte is echter te klein om nog een tas in te proppen. Uiteindelijk hebben we deze ruimte opgevuld met losse spulletjes, zoals bekers en onze winterhandschoenen. Wel erg handig zijn de elastieken bagagehouders, die eenvoudig in elkaar te klikken zijn en ervoor zorgen dat de bagage niet door de koffers heen slingert. Daarnaast biedt de koffer precies genoeg ruimte voor een helm, wat altijd erg handig is. De koffers zijn 100% waterdicht, dit bleek wel na een wolkbreuk in het zuiden van Duitsland. Geen druppeltje drong zich door de naden van de koffers heen.
Langeduurtest Kawasaki
De handgrepen voor de passagier zijn groot en van staal, hierdoor kan er gemakkelijk nog bagage op de motor bevestigd worden. Achterop passen makkelijk een koepeltentje voor twee personen en twee slaapmatjes. Door eerder genoemde handgrepen kunnen met gemak enkele spanbanden gehaald worden, waardoor alles goed vast blijft zitten. Het extra gewicht dat dit met zich meebrengt is voor de motor geen enkel probleem. De Kawasaki mag inclusief berijder tot 195 kilo beladen worden. Doordat het zadel van de passagier echter verhoogd ligt ten opzichte van dat van de bestuurder, merk je zeker met bagage dat je gewicht achterop hebt hangen. Met name wanneer er langzamer gereden wordt, zoals in haarspeldbochten of rotondes, drukt dit gewicht door. In Luxemburg is er enkele malen met een passagier in plaats van bagage gereden en verdwijnt dit effect, doordat de passagier mee leunt. Op hogere snelheid verdwijnt dit effect ook en is het met de Kawasaki volledig bepakt heerlijk sturen.

De comfortabele zit, die mede bereikt wordt door het hoog geplaatste stuur, valt in positieve zin op. Persoonlijk had het zadel echter wel iets harder gemogen, maar dat is dan ook het enige. De kuip en ruit zorgen er voldoende voor dat rijwind tot het minimum worden beperkt. Met de ruit op de hoogste stand wordt zelfs de regen goed tegen gehouden. Dit bleek in Duitsland, waar mijn totaal niet waterdichte zomerkleding enkel bij de armen wat nat werd. De benen hebben genoeg ruimte en het zadel is groot genoeg om ook een andere houding aan te kunnen nemen. Sportief rijden is hierdoor ook zeer goed mogelijk, zeker in langere bochten. Hierbij volgt de Kawasaki de gekozen lijn en houdt deze ook goed vast. Concluderend is de Kawasaki Z1000SX Tourer een veelzijdige motor, die naast voldoende bagage mogelijkheden en goed zitcomfort ook sportief goed mee kan komen.

Arjan


15 september – Plaats: Kautenbach (LUX) – KM-Stand: 9800

Met een lengte van bijna twee meter is het voor mij niet altijd even prettig op een sport-tour motor maar de Z1000SX verraste snel. Een sportieve zit maar nog steeds voldoende tourgericht. De voetsteunen zijn hoger en verder naar achter geplaatst maar deze houding is ook met lange benen goed vol te houden. Eenmaal onderweg valt op dat het zadel hard maar comfortabel is. De verstelbare ruit, ook in de hoogste stand, had voor mijn postuur wat meer bescherming mogen bieden. Tot 140 km/uur is het goed te doen maar daarboven schiet deze tekort.

De Z1000SX is een hele makkelijke machine die eigenlijk geen onverwachte dingen met je uithaalt. Hij doet exact wat je van hem verwacht. De motor is erg koersvast in de bochten, hij stuurt licht en is erg wendbaar. Er zijn wat vibraties voelbaar maar echt irritant aanwezig zijn die niet. Het blok had misschien wat meer koppel op laag toerental mogen hebben maar dat is dan ook het enige punt van kritiek op het 1000cc viercilinder motorblok. Het verbruik is na een dag flink doorrijden 1:15. De vering is redelijk stug maar zeker niet oncomfortabel. Wat wel tekort schiet is het dashboard. De informatie is slecht af te lezen en dat is zeker zo als de zon erin schijnt, in het donker is hij wel goed afleesbaar. De koffers zijn groot genoeg voor een lang weekend weg, ze passen goed bij de styling van de motor en sluiten goed.

langeduurtest kawasaki z1000sx jeroen

Samenvattend is de Kawasaki Z1000SX echt een hele comfortabele motor. Op één dag hebben we ongeveer 350 toerkilometers en zo’n 320 snelwegkilometers afgelegd zonder dat ik me vermoeid voelde. De zithouding is, zeker voor langere mensen, heel erg goed. Het zadel is uitstekend maar alleen die ruit is voor mij niet de juiste. Stuureigenschappen en het karakter van het blok passen goed bij de motor en de koffers zijn erg praktisch.Een goede motor? Sportief en comfort gecombineerd in één motor, ja dus!


Jeroen


18 november – Plaats: Zwolle – Km stand 10260

We zijn aan het einde van de herfst en tijdens een mooie dag pakken we de Kawasaki Z1000SX nog even uit de garage om een flinke rit te maken. Met een temperatuur die rond het vriespunt ligt is het best fris maar daarbij valt op dat de windbescherming voor je onderlichaam best goed is. Je benen en je voeten zitten nagenoeg uit de wind waardoor je dus weinig last hebt van de lage temperatuur. De Bridgestone S21 banden komen niet echt op temperatuur waardoor je merkt dat de tractie control regelmatig aan het werk moet wanneer je het gas opendraait. Tijdens de rit had de TomTom wat kuren, soms werd niet alles goed weergegeven. Even het systeem opnieuw opstarten bracht de oplossing, het probleem is niet meer teruggekomen.

Macna Neutron handschoen

Na een lange dag rijden moet de motor nog afgetankt worden en waarbij deze in de zomer (met sportief rijden) tussen de 1:15 en de 1:18 verbruikte merk je dat bij ontspannen toeren de motor opeens 20 kilometer met één liter brandstof doet. En dat is best zuinig voor een motor met 142 pk en 111 Nm koppel. De komende periode zal de Z1000SX nog ingezet worden als woon-werk motor en dan gaat hij weer terug naar de Kawasaki importeur en dan maken we de balans op. Wat vonden de redactieleden ervan? Wat waren de pluspunten en wat waren de minpunten? En dan de hamvraag die we altijd stellen als we een motor of product testen, is het wat of niet?

Marco


19 december – Plaats: Zwolle – KM-Stand: 11900 km

Einde langeduurtest, de balans is opgemaakt.

Zoveel mensen zoveel meningen maar alle redactieleden zijn het unaniem eens dat de Kawasaki Z1000SX vooral een comfortabele motor is met een goed motorblok. Iwan: “Eerste indrukken: goede en ruime zit en vooral een heel soepel motorblok waarmee je vaak toch heel veel te hard rijdt.” Andrew: “Het motorblok is erg soepel, in de zesde versnelling is alles te berijden tussen de 50 en 250 km/u. Echter iets meer “push “ is wel gewenst onder de 4000 t/min, zeker met twee personen.”  Marco: “…waarbij deze in de zomer (met sportief rijden) tussen de 1:15 en de 1:18 verbruikte merk je dat bij ontspannen toeren de motor opeens 20 kilometer met één liter brandstof doet. En dat is best zuinig voor een motor met 142 pk en 111 Nm koppel. “Roel: “Tijdens het weekend werd er sportief gereden in de Eifel en stevig doorgereden op de Duitse snelwegen waarbij het gemiddeld verbruik 1 op 18 was, wat erg netjes is.”

De stuureigenschappen van de Z1000SX zijn goed, de motor stuurt licht en is koersvast Roel: “… en bewees de Kawasaki dat het een sportieve toermotor is, want hij had weinig moeite had met krappe haarspelbochten en lange doordraaiers.” Jeroen: “…hij stuurt licht en is erg wendbaar.”  Marco: “…de motor laat zich eenvoudig over bochtige wegen sturen en ook in lange bochten is hij erg stabiel.” De koffers zijn goed maar zonder binnentassen wat lastig te vullen Andrew: “Deze koffers dien je wel met wat creativiteit in te pakken vanwege de wat grillige vorm met scherpe hoeken, maar je kunt er voldoende in kwijt.” Arjan: “De vorm van de koffers is echter niet erg praktisch om logisch in te kunnen delen. …. De koffers zijn 100% waterdicht, dit bleek wel na een wolkbreuk in het zuiden van Duitsland.” Over afleesbaarheid van het dashboard zijn we iets minder enthousiast. Iwan: “De waarschuwing voor een lege tank is niet heel duidelijk zichtbaar, net zoals het hele LCD-dashboard wat in het niet valt bij het moderne geweld met TFT-schermen.” Roel: “Het dashboard gaf voldoende info, maar was door reflecties soms slecht afleesbaar.”

Conclusie
De langeduurtest van de Kawasaki Z1000SX is ten einde. We hebben in 9 maanden ruim 11000 km gereden, hebben bijna twee setjes banden versleten en hebben de motor op verschillende vlakken ingezet om een goed beeld van deze sport-toer motor te kunnen krijgen. Van woon-werk verkeer tot (korte) motorvakanties, van toerritten met de lokale toerclub tot een rondje om de kerk op een vrije dag. Iedereen van de redactie was over het algemeen positief gestemd over de 2018 Kawasaki Z1000SX. In de ruim 11.000 km die zijn afgelegd kwam het dashboard als het grootste minpunt naar voren en ook de trillingen in de voetsteunen werd bij sommige redactieleden als hinderend ervaren. Verder was men erg gecharmeerd van de Z1000SX. Vooral het comfort van de motor, de stuureigenschappen en het motorblok zijn volgens de redacteuren van Testmotor.nl de sterkste punten van deze Kawasaki. Over de gehele linie is de Z1000SX een goede motor die erg breed inzetbaar is. Tijdens de testperiode heeft de motor alleen onderhoud gehad volgens het onderhoudsschema en zijn er geen onvoorziene kosten geweest. De 2018 Kawasaki Z1000SX is echt een combinatie van een comfortabele motor om op één dag flink kilometers te kunnen maken en die genoeg vermogen heeft om daarnaast ook sportief te kunnen rijden, sport én toer in één motor dus!

{snippet YTVideo | jRQbMGV_e00}

 

 

Technische gegevens 2018 Kawasaki Z1000SX Tourer

Type motor Vloeistofgekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor met DOHC en 16 kleppen.
Cilinderinhoud 1043 cc
Boring x Slag 77 x 56 mm
Compressieverhouding 11,8:1
Maximum vermogen 142 PK (104,5 kW)/ 10.000 tpm
Maximum koppel 111 Nm / 7300 tpm
Remmen, voor Dubbele 300 mm remschijven. Remklauw: vierzuiger, radiale montage, monobloc
Remmen, achter Enkele 250 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger
Voorvork 41 mm upside-down met instelbare ingaande- & uitgaande demping en veervoorspanning
Achtervering Horizontale back-link met instelbare uitgaande demping en veervoorspanning
Type frame Dubbel aluminium buizenframe
Banden 120/70ZR17M/C (58W) – 190/50ZR17M/C (73W)
L x B x H 2100 x 790 x 1185 (1235 hoogste punt windscherm) mm
Wielbasis 1440 mm
Zithoogte 815 mm
Tankinhoud 19 liter
Rijklaar gewicht

235 kg