Skip to main content

Zo’n twee jaar na de introductie van de Rider 400 en één jaar na de update naar de Rider 410 heeft TomTom de volgende versie van deze serie uitgebracht, de Rider 450. Het zijn geen wereldschokkende verschillen maar het maakt het navigatiesysteem dat al goed was nét weer een beetje beter.

Met één druk op de knop aan de rechterbovenzijde gaat de nieuwste TomTom aan, het opstarten van het systeem vanaf volledig uit duurt wel even maar dat was ook al het geval bij de voorgaande edities. Eenmaal opgestart is de bediening van het systeem gelijk aan zijn voorganger(s). Één van de nieuwe dingen in de Rider 450 is dat het scherm instelbaar is als het gaat om de aanraak gevoeligheid, er is een stand voor zomerhandschoenen en eentje voor winterhandschoenen. Zelf hebben we met de 400 en ook met de 410 daar geen problemen mee gehad, wel reageert de 450 duidelijk anders (lees feller/scherper) op de stand voor de winterhandschoenen dan op de stand voor de dunnere zomerhandschoenen. Zou je dus met de vorige Riders wél problemen hebben gehad om dat ene adres in te toetsen met je winterhandschoenen aan dan zal dat nu ongetwijfeld beter gaan. Voor ons is het een oplossing voor een niet bestaand probleem. De afleesbaarheid van het scherm is uitstekend. De Rider 450 heeft een ander scherm gekregen die nog beter afleesbaar is in de zon. Het scherm is helder en aanwijzingen worden goed weergegeven, ook als de zon flink schijnt is de Rider 450 goed afleesbaar. Staat de zon haaks op het scherm is het beeld minder goed te zien, maar dat is ook het geval bij de concurrerende navigatiesystemen en zelfs ook bij je eigen smartphone.

TomTom Rider 450 motornavigatie 1

Het uiterlijk van de TomTom is nagenoeg gelijk gebleven, alleen de metalen stroken aan de zijkant hebben nu een grijze kleur gekregen. Deze waren voorheen aluminium kleurig, dat is dan ook de enige manier om de twee systemen uit elkaar te kunnen houden als deze uit staat. Het actieve laaddock is niet aangepast, een Rider 400/410 kan probleemloos op een laaddock gezet worden van een 450 en andersom. Handig als je het nieuwste systeem wilt hebben, je hoeft dan niet de hele motor open te trekken om de kabels weer netjes weg te werken. Het aansluiten van de actieve laaddock kan rechtstreeks op de accu maar beter is het om het geheel aan te sluiten op een geschakelde plus. Uit ervaring met de Rider 400 en de 410 bleek dat het laaddock toch wel eens wat lekspanning had, bij langer stilstaan van de motor zou deze dus de accu leeg kunnen trekken als je hem rechtstreeks op de accu hebt aangesloten. Dit ook als je het systeem niet op de laaddock geplaatst had.

Navigeren met de Rider 450 gaat uitstekend en dit was ook al het geval met de 410 en de 400. Het navigatiesysteem verwerkt snel wat je van hem vraagt en met een simpele druk op de knop ‘Rijden’ kan de reis beginnen. Echter, vraag je het apparaat om een spannende route uit te stippelen die meer dan 300 km ver is dan is geduld vereist. Het systeem gaat alle kleine weggetjes af om te kijken wat de leukste route is en dat kost nou eenmaal tijd, maar het wachten word beloond omdat de rit echt heel erg leuk is. Kies je voor de meest kronkelige route dan kan het wel eens voorkomen in Duitsland, België en Luxemburg dat je op écht hele kleine weggetjes terecht komt van particulieren waar je dus niet mag rijden, het systeem ziet deze wegen als openbaar maar helaas. Klakkeloos de route volgen is dus niet verstandig, let wel even op de borden of je op een privé weg uitkomt of dat er een inrijverbod is. In Nederland hebben we hier geen last van gehad. Met de optionele autohouder is de Rider 450 ook te gebruiken in je auto.

De TomTom Rider 450 heeft zo’n 150 vooraf geïnstalleerde routes meegekregen en daarnaast een flink aantal Points Of Interest (POI). Deze POI’s zijn hoofdzakelijk punten waarvan TomTom van mening is dat de motorrijder deze interessant vindt. Dit zijn onder andere hotels, musea en bergpassen. Daarnaast zijn de functies zoals de spannende routes, flitspalen vermelding, een kantelbaar scherm, file informatie en bellen (als je er een telefoon en headset aan hebt gekoppeld) ook onderdeel van de Rider 450. Ook is de nieuwste TomTom is wereldwijd inzetbaar, met de lifetime updates blijven deze kaarten up to date. Via TomTom’s MyDrive is dit allemaal te beheren en ook is MyDrive voorzien van een handige routeplanner. De TomTom Rider 450 wordt geleverd inclusief montagemateriaal, een kabel voor de stroom en de actieve laaddock.

Conclusie

De Rider 450 is een beter apparaat dan zijn voorganger de Rider 410 maar het verschil is niet heel groot. Natuurlijk is de bediening van het scherm beter dan bij de 410, heb je meer vooraf geïnstalleerde route’s en points of interest maar wat een navigatiesysteem in de basis moet doen, en dat is navigeren, is er eigenlijk geen verschil. Navigeren gaat uitstekend met de TomTom, of het nu gaat om van A naar B, je er een route vanuit je pc inzet of je gebruik maakt van de ‘spannende route’ optie dat gaat allemaal erg eenvoudig en iedere keer navigeert de TomTom zonder tegenstribbelen je naar het eindpunt. De spannende route optie is nog steeds het sterktse punt van dit motornavigatiesystemen, dit is écht een goede, handige én leuke functie die voor de motorrijder. Helaas heeft TomTom ook voor deze editie van de Rider gekozen een systeem te maken zonder mp3 speler, dat zou wel een welkome aanvulling zijn geweest. Verder niets dan lof voor een systeem die een adviesverkoopprijs heeft van €399,95.

Tekst en foto’s: Marco Hendriks