Aprilia heeft de Dorsoduro een update gegeven met de komst van de Dorsoduro 900, hiermee wordt de concurrentie nu aangegaan met nakeds en supermotards in de zwaardere middenklasse. Middels het vergroten van de slag naar 67,4 mm voldoet deze ook aan de Euro 4 norm. Daarnaast zijn ook het in- en uitlaattraject veranderd en hierdoor is het vermogen gelijk gebleven maar is de vermogensafgifte smeuïger geworden. Dat het vermogen gelijk gebleven is op 70 kW heeft te maken met het kunnen omzetten naar 35 kW voor A2 rijbewijsbezitters. Het motorblok is flink aangepakt maar het uiterlijk is op het eerste oog nauwelijks veranderd. De verschillen zitten hem in dingen zoals de in rood gespoten kleppendeksels en het zeer overzichtelijke 4,3” grote TFT display dat we ook terugzien op de Shiver 900.
De Dorsoduro oogt hoog en is dat met een zadelhoogte van 870 mm dan ook. Door de smalle bouw kun je met een lengte van 1.80 m prima opstappen én kom je dan met je beide voeten aan de grond. Het brede stuur ligt prettig in de hand, het zadel voelt in eerste instantie goed en de plaatsing van de in rubbers opgehangen voetstepjes zorgt voor een actieve zithouding. Je zit wel precies op de band die over het zadel loopt. Bij langere ritten gaat dat irriteren waardoor je steeds de neiging hebt te gaan verzitten. De eerste versnelling inschakelen gaat niet geruisloos, de koppeling is licht te bedienen en de versnellingsbak schakelt verder soepel en kort. Een ‘mis’ vrijstand tussen twee versnellingen wordt in het display weergegeven met een horizontaal streepje. Bij zowel de voorvork als de achter schokdemper is de veervoorspanning en de uitgaande demping instelbaar. Aprilia heeft ervoor gekozen om de nieuwe 900cc supermotard uit te rusten met Dunlop Qualifier’s, op droog asfalt zijn er weinig klachten maar eenmaal in de regen schiet deze zeer verouderde band te kort en zijn er betere alternatieven verkrijgbaar. Rijden door druk stadsverkeer gaat prima maar er zijn wel een paar minpunten. De stuuruitslag is wat beperkt waardoor je een keer vaker moet steken bij keren op een smalle weg. Met warm weer wordt je rechter onderbeen behoorlijk warm in het stadsverkeer. Ook is de reactie van de injectie in stadsverkeer niet helemaal soepel en is het zicht naar achteren wat beperkt door de kleine spiegels. De Aprilia Dorsoduro is uitermate geschikt voor de smalle en kronkelige dijkjes. De motor is smal, erg wendbaar en heeft veel grondspeling. De Dorsoduro houdt keurig de gekozen lijn, zonder over- of onderstuur en ook in de bocht is de supermotard makkelijk te corrigeren waar nodig. Als je na dit speelwerk de snelweg op gaat is door de hoge zit de rechtuitstabiliteit duidelijk minder. Als de snelheid boven de 145 km/ u komt moet je flink naar voren gaan zitten om het zaakje in het gareel te houden.
Motorblok
Het vernieuwde motor blok van de Dorsoduro klinkt prachtig en draait rustig en stil rond. De dikke V-twin pakt al vanaf de 3500 toeren op, maar draait pas echt mooi vanaf 6000 toeren. Over het hele werkgebied voel je de Dorsoduro werken middels trillingen in het stuur en de voetstepjes. Nooit storend maar passend bij het karakter van een V-Twin. Het enigzins inhouden van de Dorsoduro in de lagere versnellingen en constante snelheid doet wat afbreuk aan het fijne motorblok. Een tikkie terug schakelen laat het gevoel verdwijnen. Bij een flinke draai aan het ride by wire handel trekt de V-twin stevig door op koppel om snel en lineair in toeren te klimmen. De instelbare toerenbegrenzer grijpt in bij 9500 rpm. Van te voren word je er al op gewezen om op te schakelen door een flink aantal fel oplichtende (instelbare) lampjes in het display. Met 95 pk bij 8750 toeren per min en 90 Nm bij 6500 toeren per minuut is de Dorsoduro geen krachtpatser, zelfs wat tam naar huidige maatstaven. Maar door de supermotard ook voor het 35kW rijbewijs beschikbaar te houden mag deze niet meer vermogen bevatten dan 70kW. Maar het vermogen is echter meer dan voldoende om sportief te kunnen rijden. Het benzineverbruik komt met stevig doorrijden uit op een krappe 1: 15. Met een wat rustiger rijstijl is 1:17 haalbaar. De kleine 12 liter tank zorgt wel voor een beperkte actieradius van een kleine 200 km. Als de Dorsoduro 900 rond de 160 km zijn reserve aanspreekt schakelt de reservetripmeter in op het display. De 4-zuiger radiale remklauwen, staalommantelde remleidingen en 320 mm zwevende remschijven aan de voorzijde zorgen voor een goed te doseren maar zeker geen bijtende remvertraging. De achterrem is een 240 mm vaste schijf en heeft een enkelzuiger remklauw. Het geheel is voorzien van een uitschakelbaar ABS.
Uitrusting
Naast het mooie, eenvoudig afleesbare en informatieve TFT-dashboard is deze Dorsoduro optioneel uitgerust met het “Aprilia Multimedia Platform’. Dit staat -via een Bluetooth-connectie en knopbediening op de linker stuurhelft- met het TFT-scherm in verbinding. Hiermee kun je als rijder data zoals verbruik indicatie, gemiddelde snelheid, gereden topsnelheid en gereden tijd opvragen of delen. De Dorsoduro heeft 3 rijmodi ter beschikking om de gasrespons en het vermogen aan te passen aan de omstandigheden: Sport, Touring en Rain. De sportstand geeft logischerwijs de krachtigste en felste gasreactie. Bij de Touring-mode gaat dit wat rustiger voor een relaxed stukje toeren en bij de Rain-mode wordt het vermogen teruggebracht tot 70 pk. Daarnaast heeft de Dorsoduro ook een 3-standen Traction Control die, net als de overige instellingen, ook rijdend gewijzigd kan worden. Handig is ook de automatisch overschakeling van de display naar de nachtstand. Verder zijn er diverse accessoires voor de speelse Aprilia . Zo zijn er een paddockstand, een tourpakket met duo handvaten en koffers beschikbaar.
Conclusie
De Aprilia Dorsoduo 900 oogt nog steeds als een supermotard maar heeft in het huidige model een tot 900 cc opgewaardeerd Euro-4 blok gekregen. Deze V-twin is vooral soepel en geeft de Dorsoduro niet het ultraruige karakter van een supermotard. Het sterke punt van de Dorsoduro is dan ook het tweeledige karakter van de krachtige V-twin. Zijn levendige maar soepele tweecilinder maakt zowel sportief supermotard rijden als een relaxed stukje toeren mogelijk. Het rijwielgedeelte met instelbare vering sluit hier goed bij aan. Het minder verfijnde injectiesysteem in het stadsverkeer, de instabiliteit bij snelle snelwegritten en ook de kleine tank in combinatie met het stevige brandstof verbruik zouden beter kunnen. Wel is de kleurstelling van de Aprilia een eyecatcher, net als het mooie en duidelijk afleesbare TFT-display. Dat de 2017 Aprilla Dorsoduro 900 ook beschikbaar is voor A2-rijbewijshouders is goed voor de jeugd, de prijs is voor de jeugd nog steeds flink maar binnen dit segment is € 10.994 scherp te noemen. Keuze in kleuren is er helaas niet, er is maar één kleurstelling maar stiekem is dit wel een hele mooie.
Tekst: Andrew Thijssen – Foto’s: Antony Schraven
Technische gegevens 2018 Aprilia Dorsoduro 900
Merk/model | Aprilia Dorsoduro 900 |
Motor | |
Type | 90 ° V-twin twee cilinder viertakt |
Koelsysteem | Vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 896 cc |
Boring x slag | 92 x 67,4 mm |
Compr. verh. | 11.0:1 |
Klepaandrijving | 4 kleppen per cilinder, DOHC |
Ontsteking | Digitaal elektronisch, geïntegreerd in het brandstofinjectiesysteem. |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Elektronische injectie, Ride by Wire |
Smering | Wet sump |
Vermogen | 95 pk @ 8.750 tpm |
Koppel | 90 Nm @ 6.500 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | Ketting |
Koppeling | Nat, meervoudig platen, Hydraulisch bediend |
Chassis | |
Frame | Demontabel Trellis/aluminium frame |
Wielbasis | 1.505 mm |
Balhoofdhoek | 26º |
Naloop | 108 mm |
Vering voor | Kayaba 41 mm upside down, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar |
Vering achter | Excentrisch geplaatste shock, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar |
Veerweg voor | 160 mm |
Veerweg achter | 160 mm |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, Brembo 4-zuiger radiale remklauwen, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 240 mm, Brembo 1-zuiger remklauw, ABS |
Voorband | 120/70 ZR 17″ |
Achterband | 180/55 ZR 17″ |
Afmetingen | |
Lengte | 2216 mm |
Breedte | 905 mm |
Hoogte | 1185 mm |
Zadelhoogte | 870 mm |
Gewicht | 186 kg droog |
Tankinhoud | 12 liter |