Skip to main content

Test: 2017 Suzuki GSX-S750A

Met de komst van de nieuwe GSX-S750 geeft Suzuki in modeljaar 2017 de GSR750 een nieuwe start, waardoor het GSX-R750 motorblok uit 2005 met een nieuwe evolutie verder kan. Er zijn voor de GSX-S geen ècht grote veranderingen ten opzichte van de GSR, maar alle kleinere veranderingen op veel verschillende vlakken zorgen er samen voor dat er toch wel een compleet andere motor staat. Vooral het uiterlijk draagt daaraan bij, de nieuwe kuipdelen geven de naked bike een modern en stoer uiterlijk. Daarbij is de afwerking op bijna alle punten van hoge kwaliteit is, alleen de sierdelen op de tank sluiten niet overal 100% perfect aan en de stickers zitten niet onder de lak, maar verder is de GSX-S een zeer goed uitziende en nette motorfiets geworden. Zaken als de fraaie 10-spaaks velgen, het moderne dashboard, de radiale Nissin remklauwen en de wave remschijven helpen daar zeker bij, net als het zwarte stuur en motorblok plus de goudkleurige voorvorkpoten, die vooral op de blauwe versie zeer goed staan.

Test 2017 Suzuki GSX S750 1

Sturen
Eenmaal rijdend valt direct het enorm eenvoudige sturen op. Vooral bij volledige kantenwissel van volledige hellingshoek aan de ene kant naar hellingshoek aan de andere kant, rolt de motor verbluffend soepel en snel om. Daarbij spelen de standaard gemonteerde Bridgestone S21’s een grote rol, die rollen niet alleen erg mooi van kant naar kant, maar bieden vanaf koud direct al veel grip en een zeker gevoel. Zo kan je de GSX-S750 bizar mooi en snel ‘zwieren’ door niet al te snelle, maar elkaar wel rap opvolgende bochtencombinaties. De gekozen marketingkreet “apex predator” is weliswaar wat gezocht, maar klopt wel helemaal; de GSX-S valt de bochten echt aan. Grondspeling wordt daarbij nooit een probleem, de GSX-S kan ver op zijn kant zonder iets te raken. Keerzijde van zulk makkelijk sturen is normaliter dat er ingeleverd moet worden op stabiliteit, maar bij de Suzuki is dat eigenlijk alleen in heel snelle, lange bochten het geval; daar wordt de motor wat beweeglijk, waarbij ook de zeer comfortabele vering een rol speelt. Voordeel daarvan is natuurlijk weer dat door die prettige vering rijden op de GSX-S750 prima langer volgehouden kan worden.

Uitrusting
De 750 is uitgerust met traction control met drie standen, we reden voornamelijk in stand 1, dat is de stand die het minst snel ingrijpt. Daartoe uitgelokt merk je dat die traction control heel netjes ingrijpt en nergens hinderlijk aanwezig is. Uitzonderingen daarop zijn de snelle kantenwissels waarin de GSX-S juist zo goed is, en dan alleen als het voorwiel bij het omzetten heel even los komt. De sensor in het voorwiel merkt dan dat er iets mis is en past de aandrijving heel subtiel aan, maar eigenlijk is er geen probleem. Verder blinkt de stoer uitziende Suzuki juist uit in ‘gewoon’ zijn. Hij remt met de wave remschijven en radiale Nissin remklauwen ‘gewoon’ goed, de versnellingsbak schakelt ‘gewoon’ goed en de zithouding is, ondanks de wat hoog opgetrokken knieën, ook ‘gewoon goed. Verder is het dasboard inclusief versnellingsindicator zeer overzichtelijk en geven de de spiegels aardig zicht.

750
Het motorblok maakt het 750-cc cliché volledig waar; hij doet meer dan een 600 maar minder dan een 1000. Van de 600 neemt hij de gillende toerentallen mee, waarbij het geluid mooi en zeer herkenbaar dat van een Suzuki 750 is. Boven de 7500 toeren begint het motorblok serieus hard te trekken, maar daarbij ontbreekt dan weer de extreme versnelling van een 1000, de 750-versnelling komt er (relatief!) gemoedelijk in. Vanuit helemaal onderuit loopt de motor echt supermakkelijk en voorspelbaar, de injectie hapert bij wegrijden nooit. Diezelfde injectie is minder prettig bij deellast; tijdens corrigeren van snelheid midden in de bocht of op een rotonde is er sprake van een aan/uit effect, waardoor de aandrijflijn wat onrustig wordt. Geen probleem in mooi overzichtelijk bochten waar je in één keer de juiste gasstand kan kiezen, maar minder prettig in blinde bochten, waar je wat met het gas wil werken om de juiste snelheid in de bocht zelf bij te stellen. Er komen ook wel wat trillingen op stepjes en stuur bij kijken, misschien wat hinderlijk bij lang op één snelheid rijden, maar op de bergwegen rondom Benidorm was dat geen moment aan de orde.

Conclusie
Met een fris uiterlijk en de nodige technische upgrades, waarvan traction control de belangrijkste is, kan de GSX-S750 er weer jaren tegenaan. Vooral op wegen waar de bochten elkaar continu opvolgen zal de Suzuki amper te verslaan zijn, zo makkelijk stuurt hij van kant naar kant. Daarbij zorgt het machtige geluid voor nog meer beleving. Minpunten zijn alleen de injectie tijdens deellast en -bij saai snelweggebruik- mogelijk de trillingen. Over het geheel genomen zorgt dat ervoor dat de 2017 Suzuki GSX-S750 een zeer ruime voldoende scoort. Naast het spectaculaire bochtengedrag is het vooral een zeer makkelijk berijdbare motorfiets, die er goed uitziet en zorgt voor keurige, voorspelbare prestaties, dito weggedrag en -gezien het uitrustingsniveau en traction control- een redelijke prijsstelling van 9100 euro. 

Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s: Suzuki

Technische gegevens 2017 Suzuki GSX-S750

Motorblok Vloeistofgekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor
Cilinderinhoud 749cc
Boring x slag  72 x 46 mm
Transmissie 6 versnellingen
Chassis stalen buizen-/twin-spar frame
Vering vooraan Upside Down Telescopisch
Vering achteraan Monolink
Voorrem Dubbele schijf, radiale Nissin remklauwen
Voorband 120/70ZR17M/C (58W) Bridgestone S21 “G”
Achterrem Enkele schijf
Achterband 180/55ZR17M/C (73W), Bridgestone S21 “G”
L x B x H 2125 x 785 x 1055 mm
Wielbasis 1455mm
Grondspeling 135mm
Zadelhoogte 820mm
Benzinetank 16 liter
Rijklaar gewicht 213 kilo
Kleuren Blauw, rood, zwart
Prijs € 9099,- (zwarte Z versie € 9299,-)