De KTM RC390 staat vooral bekend als sportieve lichte motorfiets die geschikt is voor het A2 rijbewijs. De lichte KTM word echter ook wereldwijd ingezet in diverse RC390 Cup raceklassen. In vele landen strijden vooral jonge coureurs op een raceklaar gemaakte RC390 tegen elkaar op de grote circuits. Voor de jonge Nederlandse rijders is het een hele goede leerschool, zeker in combinatie met de begeleiding die gegeven word door het team van voormalig coureur Arie Vos. Wij testen de RC390 cup race motorfiets tijdens de Dutch Supersport 300 race in het bijprogramma van de Dutch TT van Assen, al is onze testrijdster al wel wat ouder en groter dan de gemiddelde racetiener in de Cup. Deze Dutch Supersport 300 race is voorlopig een eenmalige klasse, waarin rijders uit de KTM RC390 cup, de Yamaha R3 cup en rijders uit de WK Supersport 300 meedoen.
Aanpassingen
De RC390 die wij gebruiken is ten opzichte van de straatversie aangepast op diverse punten. Zo bestaat het racepakket uit onder andere een volledig instelbare WP Suspension voorvork en -achterschokbreker, een volledig Akrapovič uitlaatsysteem, race remschijf en remblokken, verstelbaar rem/schakelset en een voor het circuit geschikte racekuip.Voor de KTM Cup klasse wordt het vermogen normaal gesproken begrensd op 38pk, dit vanwege internationale jeugd-regelementen. Bijkomend voordeel hiervan is dat dit ook de betrouwbaarheid van de motor bevorderd. Tijdens deze eenmalige Dutch Supersport 300 race mag worden gereden zonder restrictie en kunnen wij de volledige 43 pk benutten. Ook is de motorfiets speciaal voor dit weekend voorzien van zachte Pirelli Diablo Supercorsa SC2 banden, dit terwijl er tijdens de normale RC390 cup races gebruik word gemaakt van Metzeler Sportec M7RR banden. Bij het uitrijden van de pitsstraat valt meteen op dat de motor qua zitspositie vrij kort is. Met mijn 1.80m kom ik eigenlijk wat ruimte te kort en wordt het op de rechte stukken lastig om goed achter het ruitje te kruipen. Het stuur is qua hoogte wel prettig, alleen de afstand van het zitje naar het stuur is voor mijn lengte wat te kort. De stuurhelften zijn één deel samen met de kroonplaat en kunnen dus ook niet naar wens afgesteld worden.
Bochtensnelheid
In de vloeiende snelle bochten zoals Ramshoek en Ruskenhoek laat de KTM zich makkelijk van lijn veranderen. De motor is duidelijk een stuk lichtvoetiger vergeleken met de 600 en 1000cc circuitmotoren, met als gevolg dat de bochtensnelheden die we behalen een stuk hoger liggen dan we gewend zijn. Tijdens de trainingen voelt de motor met het insturen van de minder snelle bochten eerst nog wat onzeker aan, zeker de voorkant is wat zacht, waardoor we de motor niet direct onder hellingshoek durven te gooien. Zodra het tempo wat omhoog gaat en je gewend bent om de bochtensnelheid hoog te houden, groeit het vertrouwen in de motor en voelt het allemaal een stuk zekerder. Dat heb je ook nodig, want bochtensnelheid is alles, omdat het vermogen niet echt enorm is voor het voort te stuwen gewicht van berijdster en motorfiets. In de kwalificatietraining heb ik een keer geprobeerd om de ‘Strubben’ hairpin eens wat meer ‘stop and go’ te nemen, het gevolg hiervan is dat je op het lange rechte stuk ‘Veenslang’ behoorlijk snelheid te kort komt en dus ook de aansluiting met de rijders voor je verliest. Vloeiend rijden is dus echt een vereiste om hard te gaan met deze KTM, ook al is dit niet altijd even makkelijk. Door de hoge bochtensnelheid die we aanhouden halen we ook steeds grotere hellingshoeken met als gevolg dat de onderkuip regelmatig even over het asfalt schraapt.
Dutch TT 2017: race
In het grote startveld gevuld met KTM’s, Yamaha R3’s en Kawasaki Ninja 300’s staan we op een 28e positie getraind. In de eerste bochtencombinatie direct na de start wordt door de jonge, ambitieuze coureurs direct hard gevochten. De lichte motorfietsen lenen zich erg goed voor close racing, een echte leerschool voor het grotere werk dus. In de race raak ik in gevecht met een mede-RC390 coureur. We zijn aan elkaar gewaagd en kleine details maken het verschil. Door mijn lengte vang ik op de rechte stukken net wat meer wind vergeleken met mijn tegenstander. Op de rechte stukken kon hij mij dan ook vanuit mijn slipstream regelmatig passeren. Door zelf nog vloeiender te rijden en niet alleen het asfalt maar ook de curbstones te benutten kon ik hem steeds weer passeren. In de bochten combinatie Mandeveen/Duikersloot verleggen we onze grens en openen we steeds vroeger het gas. De motor houdt goed zijn lijn en we weten beide apexen in deze bochten nog steeds makkelijk aan te houden. De achterband heeft geen moeite met het relatief lage vermogen, ook al begint de band wel wat te smeren naarmate de race vordert. Héél precies rijden, daar gaat het om, een mooie les van deze kleine, oranje racemotor!
Rem/schakelset
De rem/schakelset die op de cup racer gemonteerd is is wel volledig instelbaar en dus naar eigen wens af te stellen, dit in tegendeel tot de straatversie. Voor mij is de rem/schakelset afgesteld op ‘race’ schakeling, dus de eerste versnelling omhoog en de rest naar beneden. Dit om het opschakelen onder hellingshoek te gemakkelijker te maken. Het pittige 1-cilinder motortje heeft geen slipperclutch, iets wat ervoor zorgt dat het achterwiel met het terugschakelen voor de hairpin regelmatig een stapje opzij zet. Op het zeer ruime TT circuit zijn voor deze lichte KTM maar drie punten waar echt hard geremd dient te worden, de enkelzijdige 320mm schijf (straatversie heeft 300mm) voldoet dan ook ruimschoots. De rem is ook goed doseerbaar. Aan de versnellingsbak is te merken dat de KTM van oorsprong een straatmotor is. De cup racer is niet voorzien van een quickshifter, het gas dient dus even gesloten te worden tijdens het opschakelen. De bak voelt niet heel trefzeker en zo af en toe schiet de motorfiets uit zijn 5e versnelling in een valse neutraalstand. Iets meer de tijd nemen voor het opschakelen zorgt ervoor dat dit minder vaak voorkomt, maar de trefzekerheid blijft een zwak punt, wat het vertrouwen ook een beetje aantast.
Conclusie:
De KTM RC390 Cup racer is een super leuke circuitmotor waarmee je erg veel plezier kan beleven. Het lichte vermogen zorgt ervoor dat je je volledig kunt focussen op het perfectioneren van je rijstijl en op het aanscherpen van je rondetijden. De KTM is niet een racer pur sang, maar wel leuke betaalbare circuitmotor waarmee je in een serieuze competitie mee kunt doen. Al vanaf 13 jaar mag er deel worden genomen aan de KTM RC390 Cup, een bovenlimiet qua leeftijd is er niet. Tijdens circuitdagen is deze motor ook goed te gebruiken, ook al zal je dan snel tegen het gebrek aan vermogen aanlopen ten opzichte van de gemiddelde circuitdag-rijder. Toch zal menig 600cc rijder het zwaar kunnen krijgen met elke coureur of coureur in spé die met deze lichte motorfiets weet wat hij moet doen. Het mooie van het racen met wat minder vermogen is daarnaast dat je je zo volledig kunt concentreren op het perfectioneren van je eigen rijkunsten, ideaal om nog wat bij te leren dus!
Tekst: Ilja Pokorny, fotografie © Marcel Renders, Damon Teerink, Gilian van Harmelen, Hemmie Hartman, Testmotor.
Technische gegevens KTM RC390 Cup circuitmotor
Type motor | 1-cilinder, 4-takt |
Cilinder inhoud | 375 cc |
Boring x slag | 89 x 60 mm |
Compressie | 12,6:1 |
Vermogen (Cup configuratie) | 38 PK (27 kW), zonder restrictie 43 PK (32 kW)] |
Maximaal koppel | 37 Nm @ 7000 tpm |
Transmissie | 6 versnellingen |
Koppeling | Natte platenkoppeling, mechanisch bediend |
Frame | Stalen buizenframe |
Voorvering | WP upside-down Ø 43 mm |
Achtervering | WP monoshock |
Voorremmen | Vierzuiger, radiaal gemonteerd, 320 mm schijf |
Achterremmen | Enkelzuiger, 230 mm |
Voorband | 110/70 ZR17 Metzeler Sportec M7RR (Pirelli Diablo Supercorsa SC2) |
Achterband | 150/60 ZR17 Metzeler Sportec M7RR (Pirelli Diablo Supercorsa SC2) |
Balhoofdshoek | 66,5 ° |
Wielbasis | 1340 ± 15 mm |
Zadelhoogte | 820 mm |
Tankinhoud | 10 liter |
Gewicht raceklaar | 138 kilo |
Prijs cupmotor compleet | € 7.332,- incl. BTW |
Accessoires | Raceonderdelen kit, vóór- en achter standaard, kledingpakket rijder en begeleider, Motorex smeermiddelen pakket en milieumat. |
- Prijs raceklare RC390 met alle speciale onderdelen: € 6.390,- exclusief BTW (€ 7.732,- inclusief). Dit is inclusief KTM-milieumat, voor- en achterbok en een Motorex-smeermiddelenpakket. De originele straatonderdelen worden bijgeleverd.
- Technische ondersteuning en onderdelenvoorziening aanwezig tijdens raceweekends.
- Drie leenmotoren beschikbaar voor het geval je eigen motor na een val te zwaar beschadigd is.
- Hospitalitytruck voor zowel rijderbriefings als de mogelijkheid om er te eten & drinken (voor 35 euro per weekend). Ook te gebruiken als ontvangstruimte voor persoonlijke sponsors.
- Elk evenement heeft twee kwalificaties en twee races, daar waar mogelijk een extra vrije training.
- Leeftijd: vanaf 13 jaar, geen bovengrens