De nieuwe Z900 is de grotere versie van de Z800, maar zoveel groter dat hij nu zelfs 948 cc heeft, wat goed is voor een royale 125 PK en 98,6 Nm. Daarmee kan je bijna niet meer van een middenklasser spreken, maar omdat Kawasaki de Z1000 er nog boven heeft, doen ze dat zelf gewoon wel. Met een prijs van € 9999,- past de Z900 nog net in de categorie, al neigt het ook naar de bovenkant van diezelfde middenklasse.
Uiterlijk
De Z900 ziet er echt goed uit. Vooral het groene buizenframe op de zwarte versie valt lekker op, aan de onderkant van het frame een plastic afdekkap die juist qua uiterlijk juist weer een twin-spar frame suggereert. Verder scherpe lijnen en een stoer ogende koplamp, de familielijn met de Z1000 is direct duidelijk. Wat betreft de afwerking is het als middenklasser altijd een beetje schipperen met het budget geweest, waardoor je wat slordigheidjes ontdekt. Denk dan aan kleine dingen als grove lasnaden op dat mooie groene frame, een slangaansluiting die wat rafelig is afgesneden is, of maar één werkende koplamp of de stickers op de kuip die niet onder de lak zitten. Dat laatste zien we overigens vaker in dit segment. Daarentegen zijn er ook veel zaken kwalitatief hoogwaardig, waarbij het LED “Z” achterlicht, zadels, vijfspaaks wielen, strak voorspatbord en de koplamp uitblinken.
Zitten
Zittend op de motor gaat alles makkelijk. De zithouding is prima en zeker niet zo agressief als je aan de hand van het uiterlijk zou verwachten. Het dasboard is duidelijk, de LCD-toerenteller is redelijk zichtbaar, al was dat nog veel meer het geval geweest als er lichtjes in de openingen aan de buitenzijde van de klok zouden zitten. De versnellingsindicator is prima te zien, net zoals de snelheidsmeter die we heel even 230 aan zagen geven. Kleinere rijders kregen er nog eens 10 kilometer meer op, maar aan te raden is dat natuurlijk allemaal niet; de windbescherming is echt nul. Dit komt deels doordat dat fraaie schermpje bovenop het dashboard helemaal plat ligt, bij andere nakeds kan een héél klein flyscreen soms verrassend veel windbescherming geven. Volgens Kawasaki gaat de koppeling extra licht, maar dat viel ons eigenlijk nauwelijks op. Het gashendel heeft nogal wat vrije slag, maar dat is mogelijk nog wat bij te draaien. Verder zijn er weinig knoppen of systemen uit te leggen, mappings of traction control ontbreken helaas, het is vooral van de laatste erg jammer dat Kawasaki dit niet binnen het budget heeft weten te krijgen.
Sturen
De nieuwe Z stuurt heel makkelijk over de Spaanse bergwegen, ook al is de voorkant niet de lichtste. Snel omgooien van kant naar kant kost enige moeite, maar dat versterkt wel het gevoel dat je op de 900 de weg echt aanvalt. Daarnaast is het knap hoe de motor heel stabiel blijft als het hard gaat, in lange bochten en op topsnelheid op de snelweg is de 900 onverstoorbaar strak. Als de ouderwetse Dunlop D214 banden eenmaal opgewarmd zijn bieden ze veel grip, alleen is de feedback wat vaag waardoor je je niet altijd even zeker voelt. Eenmaal gewend kan je de grenzen van de banden gaan verkennen, op goed asfalt blijken ze toch meer te kunnen dan je dacht. Zo gaat het al snel erg hard, waarbij de Z900 de korte bochten makkelijk afwerkt, om dan eenmaal op het gas de bocht weer serieus hard uit te accelereren.
Motorblok
In de derde versnelling kan de Z900 heel erg veel, vooral op de extreem bochtige weggetjes rondom Almeria is het koppel vanuit de 948 cc een enorm pluspunt. Het motorblok trekt hoger in de toeren ook fantastisch, vooral boven de 7000 toeren versnelt de 900 nog eens voelbaar, wat begeleid wordt door een mooi geluid uit de airbox. De enorme uitlaat hoor je minder, een gevolg van EURO4 normering, maar dit is door het sterke inlaatgeluid eigenlijk prima zo. De injectie pakt best abrupt op bij openen vanaf volledig gesloten gas, dit wordt versterkt door de ruime vrije slag van het gashendel, maar verder is de injectie voorspelbaar en precies doseerbaar. Daarbij helpt de foutloze versnellingsbak de rijsensatie; schakelen gaat licht genoeg en erg precies, waarbij terugschakelen veiliger wordt door een slipperclutch die een blokkerend achterwiel voorkomt. De vibraties die we kennen van de vorige Z-modellen zijn nog wel aanwezig, maar dat is nergens hinderlijk.
https://www.youtube.com/watch?v=CDvSDFYV-D4}
Remmen en vering
De remmen op de voorvork zijn van de conventionele soort, waar -op zo’n stoere motorfiets- radiale remklauwen qua blingfactor goed gepast hadden. Maar, op deze middenklasser functioneren de nu aanwezige Nissin’s ruim voldoende, remmen gaat met wat doorknijpen hard en duidelijk, terwijl bijremmen in de bocht ook geen probleem is; de Kawasaki blijft dan keurig de lijn volgen zonder zicht op te richten. Qua vering is de Z900 adequaat uitgerust, het geheel is wel wat aan de zachte kant, maar daar merk je alleen echt wat van als er opeens grote hobbels in het wegdek opduiken of bij hard aanremmen voor een bocht, dan duikt de voorkant diep in. De grondspeling is prima, de stepjes aan de grond rijden gebeurt wel, maar dan gaat het echt al heel erg plat.
Conclusie
De meerwaarde van de nieuwe 2017 Kawasaki Z900 zit hem vooral in het strakke uiterlijk en het meer dan gemiddelde motorblok, die twee factoren zorgen ervoor dat je al snel denkt op een veel duurdere motorfiets te zitten. Het ontbreken van traction control en kleine slordigheidjes maken dan duidelijk dat dit toch ècht een middenklasser is, maar dan wel een opvallende met veel koppel en vermogen, verpakt in een zeer modern uiterlijk en zonder echte minpunten. De 2017 Kawasaki Z900 kan dan ook heel goed een verkoopknaller gaan worden, zelf is het merk ervan overtuigd dat dit het komend jaar zelfs het bestverkochte Kawasaki model gaat worden.
Tekst: Iwan van der Valk – Foto’s Kawasaki
Technische gegevens 2017 Kawasaki Z900
Type motor | Vloeistofgekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor |
Cilinderinhoud (cm3) | 948 cc |
Boring x Slag | 73,4 x 56 mm |
Kleppensysteem | DOHC, 16 kleppen |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie: 4 x Ø 36 mm met ovalen hulpgasklep |
Maximum vermogen | 125 PK (92,2 kW) @ 9.500 tpm |
Maximum koppel | 98,6 Nm @ 7.700 tpm |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100 km (fabrieksopgave) |
Transmissie | 6 versnellingen |
Eindaandrijving | ketting |
Koppeling | Natte multi-plaat koppeling, handbediend |
Type frame | Stalen buizenframe |
L x B x H | 2.065 x 825 x 1.065 mm |
Wielbasis | 1.450 mm |
Grondspeling | 130 mm |
Zithoogte | 795 mm |
Remmen, voor | Dubbele semi-zwevende 300 mm schijven. Remklauw 4 zuigers |
Band, voor | Dunlop D214 120/70ZR17M/C (58W) |
Remmen, achter | Enkele 250 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger |
Vering, voor | 41 mm omgekeerde voorvork, volledig instelbaar |
Veerweg voor | 120 mm |
Band, achter | Dunlop D214 180/55ZR17M/C (73W) |
Vering, achter | Horizontale backlink, uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar |
Veerweg achter | 140 mm |
Brandstofcapaciteit | 17 liter |
Rijklaar gewicht | 210 kg |
Kleuren 2017 | gray / black |
Prijs 2017 | € 9999,- |