Skip to main content

De nieuwe 2017 Kawasaki Ninja 650 is in feite een Kawasaki Z650, maar dan met een volle kuip, een ander stuur en daarop een ander dashboard; alle andere technische zaken zijn hetzelfde. Dat klinkt als een wat makkelijke modelstrategie, maar tijdens onze test in Spanje blijkt dat toch zo volledig anders in elkaar te zitten, dat aan het einde van dit testverslag deze Ninja 650 zelfs als favoriet naar boven komt. 

De grote technische overeenkomst zorgt ervoor dat we een aantal punten herhalen die we al gemeld hebben bij de persintroductie van de naked 2017 Kawasaki Z650, zoals het LED achterlicht, dat nu voorzien is van een X-vorm en huist in een zeer strak afgewerkte ‘kont’, met daarop een fijn zadel voor rijder en passagier van een stroef materiaal. De strakke afwerking zagen we ook al op de naked, deze wordt perfect doorgetrokken naar de Ninja; ook de nieuwe kuip en het andere stuur zijn echt zeer netjes geproduceerd en strak gemonteerd. Het andere dashboard ziet er ook prima uit, misschien iets minder modern dan dat op de Z650, maar het is minstens even duidelijk. 

Test 2017 Kawasaki Ninja 650

Zitten en bedienen
De zithouding van de Ninja 650 deugt volledig. Inderdaad, de kniehoek is niet enorm ruim, maar met het hoge stuur zit je lekker rechtop en is deze houding prima lang vol te houden. Er is ook een 3,5 centimeter hoger zadel in ontwikkeling, het is afwachten of dit voldoet en of dit de balans van de prettige rijhouding vasthoudt. Alle bedieningselementen doen precies datgene wat je ervan mag verwachten: de bekrachtigde ‘slipper”koppeling werkt voorspelbaar, de ‘klassiek’ gemonteerde voorrem ziet er op de voorvork niet erg indrukwekkend uit, maar het geheel remt goed genoeg voor een motor van dit formaat en gewicht en is vooral zeer duidelijk qua gevoel. De achterrem grijpt pas te diep aan en doet dan opeens iets teveel, daardoor gebruik je hem minimaal, maar bij het draaien op de weg is hij er wel even bij te pakken. Het aanwezige Bosch 9.1M ABS heeft tijdens de testrit nergens ingegrepen, maar is een erg goed bekend staand systeem.

Sturen
De Ninja 650 is geen vlijmscherp mes, maar wel een prima sturende middenklasser, waarmee het ook serieus hard kan gaan. Enige dissonant zijn de ouderwetse Dunlop D214 banden, die vooral qua insturen wat precisie missen en geen enorm vertrouwen geven, maar de algemene grip valt niks tegen. Vanaf koud vielen ze zelfs flink mee, maar in speciale omstandigheden met nat, glad of vuil asfalt is het zaak goed op te letten. De zithouding van de Ninja zorgt ervoor dat je altijd in controle bent, ook als de snelheid flink stijgt is het insturen voorspelbaar en houdt de machine prima zijn lijn. Het is daarbij prettig dat grondspeling nooit een probleem wordt, alleen bij heel woest rijden wil een stepje de grond raken, maar dan gaat het eigenlijk al veel te hard.

Tweecilinder
Motorisch is er natuurlijk de al uit de ER-6 bekende paralleltwin, die echt foutloos werkt. Vanaf de laagste toerentallen tot de toerenbegrenzer boven de 10.000 toeren, het gaat altijd zonder enig hikje en met een voorbeeldige brandstofinjectie. Daarbij komt er ook nog een lekkere roffel uit zowel luchtuitlaat en -inlaat, alleen stationair klinkt het wat tam. Over het hele toerenbereik trekt de 649cc paralleltwin goed en voorspelbaar, met vanaf de 6000 toeren een beetje extra power. Opvallend is dat de trilingen die de Z op het stuur heeft, nauwelijks waarneembaar zijn op het andere stuur van deze Ninja. In deze verschijningsvorm past het motorblok ook net even beter, de balans tussen uiterlijk, zithouding en prestaties klopt zo gewoon helemaal. Snel of langzaam, de 650 kan het allemaal moeiteloos.

Kuip
De kuip is natuurlijk het grootste aandachtspunt van de nieuwe Ninja 650. Die ziet er ook van dichtbij prima uit, al is het wel jammer dat de stickers niet onder een laklaag zitten. Het uiterlijk is echt sportief, wat de Ninja-naamstelling een beetje verklaart. Achter de visueel mooi aansluitende ruit zit je prima, er komt wel wat wind op de borst, maar dat is tot op de topsnelheid van bijna 200 km/u prima vol te houden, pas boven de 140 krijg je de behoefte wat platter achter de ruit te duiken. Die ruit is verstelbaar, maar dit is wel een enorm onhandig klusje wat niet lukt met het aanwezige boordgereedschap; de inbussleutel is er wel maar is te klein. Overigens is de hoge stand van de ruit toch al geen aanrader, de wind komt er dan vooral met heel veel geluid overheen. In de lage stand is er nauwelijks turbulentie en maar een heel klein beetje geluid, in die stand zit je echt prima.

Conclusie
Zoals al aangekondigd waren we onder de indruk van deze versie van deze 650-versie mèt kuip. De 2017 Kawasaki Ninja 650 combineert een makkelijk doseerbaar, maar toch zeer leuk motorblok in een erg goed en sportief uitziende motorfiets die zodanig is uitgerust dat het geheel compleet is. Minpunten zijn de standaardmontage Dunlop D214’s en de nauwelijks verstelbare ruit, maar het eerste is bij de dealer op te lossen en het tweede acceptabel. Daarnaast zijn de pluspunten zodanig dat de Ninja 650 absoluut een prima keuze is. Vooral de balans van het hele pakket klopt zo helemaal; hier staat echt een complete middenklasser, die heel erg goed inzetbaar is voor veel rijstijlen en afstanden, waardoor je er niet snel op uitgekeken zal raken.

 

Tekst: Iwan van der Valk – Foto’s Kawasaki 

Technische gegevens 2017 Kawasaki Ninja 650

Type motor Vloeistofgekoelde, paralleltwin 4-takt motor
Cilinderinhoud (cm3) 649 cc
Boring x Slag 83 x 60 mm
Compressieverhouding 10.8:1
Kleppensysteem DOHC, 8 kleppen
Brandstofsysteem Brandstofinjectie: 2 x Ø 36 mm met dubbele gaskleppen
Smering Geforceerde smering, semi-dry sump
Remmen, voor Dubbele semi-zwevende 300 mm remschijven. Dubbelzuiger remklauw.
Band, voor Dunlop D214 “G” 120/70ZR17M/C (58W)
Vering, voor 41 mm telescopische voorvork
Veerweg voor 125 mm
Remmen, achter Enkele 220 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger
Band, achter Dunlop D214 “G”160/60ZR17M/C (69W)
Vering, achter Horizontale back-link, met instelbare veervoorspanning
Veerweg achter 130 mm
Maximum vermogen 68 PK (50,2 kW) @ 8.000 tpm
Maximum koppel 65,7 Nm @ 6.500 tpm
Transmissie 6 versnellingen
Eindaandrijving ketting
Koppeling Natte multi-plaat koppeling, handbediend
Type frame Stalen buizenframe
L x B x H 2.055 x 740 x 1.135 mm
Wielbasis 1.410 mm
Zithoogte 790 mm
Brandstofcapaciteit 15 liter
Rijklaar gewicht 193 kg
Kleuren 2017 Metallic Spark Black, Candy Burnt Orange, KRT Edition
Prijs € 8299,- (KRT Edition: € 8399,-)