Skip to main content

Test: 2017 Ducati SuperSport S

Na bijna 10 jaar uit het gamma van Ducati te zijn verdwenen, is de SuperSport in modeljaar 2017 weer terug. Volgens Ducati is de SuperSport een allround motorfiets die geschikt is voor sportief tourwerk, maar dan met de looks van een Superbike. De nieuwe 2017 Ducati SuperSport heeft de looks dan ook grofweg overgenomen van de Panigale 1199, maar is een duidelijk minder extreme motorfiets. Het 937cc tellende motorblok heeft ‘slechts’ 113 PK en de zithouding is een stuk comfortabeler. De Panigale-achtige voorkant is voorzien van LED verlichting en toont agressief, evenals de fraaie rode wielen en de typische enkelzijdige achterwielophanging. Opvallend zijn de 2 korte uitlaatdempers aan de rechterzijde en het kleine, verstelbare kuipruitje.

2017 Ducati Supersport S 1

Zithouding
De zithouding is, gezien het uiterlijk, verrassend te noemen. Het stuur zit een stuk hoger dan verwacht en de voetsteunen zitten vrij laag, waardoor de door Ducati beloofde toerpositie er daadwerkelijk is. De zadelhoogte is met 810 mm niet extreem hoog en dit zorgt ervoor dat de motor erg prettig en ontspannen zit, ook de kniehoek is niet extreem. Duidelijk is dat dit een sportieve motor is waarbij de nadruk op touren ligt, iets wat prima kan met het zachte comfortabele zadel. Overigens bleek dit zadel wel lek te zijn, met een constant natte bilpartij tot gevolg tijdens een regenachtig weekeinde in de Duitse Eifel.

De kabelbediende koppeling gaat erg licht en de versnellingsbak schakelt trefzeker. De SuperSport S die wij gereden hebben heeft, in tegenstelling tot de gewone SuperSport, een quickshifter die zowel op- als terug schakelt. Vooral met opschakelen werkt het erg trefzeker, zowel bij lage als hoge toerentallen gaat het opschakelen razendsnel en zonder tegensputteren. Terugschakelen gaat ook goed, ook al gebruiken we bij het terugschakelen naar de eerste versnelling toch liever de koppelingshendel, om zo zelf de motorrem wat te kunnen doseren.

Testastretta
Het vloeistof gekoelde Testastretta motorblok onder de SuperSport is bekend van de Ducati Hypermotard 939 en de Multistrada 950. De cilinderinhoud is 937cc en dat levert 113 PK, op papier lijkt dit niet veel maar in de praktijk is dit koppelrijke blok sterk genoeg om sportief mee te kunnen touren; pas bij snelheden boven de 150 km per uur waren wat extra paardenkrachten welkom geweest. Vanaf lage toerentallen trekt de SuperSport linear door tot zijn maximale toerental. Het maximale vermogen wordt dan bereikt bij 9.000 toeren, het maximale koppel echter al bij 6.000 toeren. Een keer een versnelling te hoog door de bocht is dan ook geen probleem maar onder de 3.000 toeren voelt de motor wat bokkig aan en is de ride-by-wire gasklepbediening niet helemaal voorspelbaar, dat kan echt beter. De dubbele uitlaat klinkt best goed als je flink doortrekt, tijdens een rustiger tempo is deze beschaafd aanwezig. Dat het geluid in orde is werd bewezen toen we tijdens een rit op de autobahn door de Duitse politie aan de kant werden gezet omdat deze van mening was dat het uitlaatsysteem te veel geluid produceerde. Na een korte inspectie bleek het dat de uitlaat aan alle eisen voldeed en mochten we onze weg weer vervolgen.

Het LCD display is voorzien van vrijwel alle gewenste informatie. De bediening hiervan gebeurt met de diverse knoppen op de stuurschakelaars, dit is echter niet eenvoudig en vergt enige studie in de gebruikshandleiding. Ook de tractiecontrole (8 standen) en ABS (3 standen) zijn naar eigen wens in te stellen. Tijdens onze rit op het natte asfalt hebben we de ABS op stand 3 gezet en hebben we die diverse malen in voelen grijpen, in stand 3 is deze dus erg gretig. De Pirelli Diablo Rosso Corsa III kunnen hier ook debet aan zijn, ze zijn meer dan uitstekend op droog asfalt maar de grip op een natte ondergrond is een stuk minder goed.

Praktisch
De spiegels met geïntegreerde LED richtingaanwijzers zijn fraai qua design, maar functioneel zijn ze helaas niet. Het trillen van de spiegels is erg hinderlijk en het zorgt ervoor dat het op de snelweg noodzakelijk is een andere versnelling kiezen om zo nog enig zicht te behouden in de spiegels. Ondanks dat de spiegels enorm trillen en ook de zijkuipen tijdens het stationair draaien behoorlijk staan te schudden, rijdt de motor verder helemaal trillingsvrij. Er zijn geen vervelende vibraties in het stuur, zadel of voetsteunen te merken, best vreemd als je ziet dat vooral de spiegels wel zo’n last hebben van trillingen. Het kleine kuipruitje biedt in de hoogste stand een behoorlijke windbescherming voor zo’n sortief uitziende motorfiets, zeker vergeleken met de sportieve Panigale lijn is dit een groot verschil. Het ruitje is ook in twee standen te verstellen door deze handmatig naar boven of onder te trekken. Het is alleen niet aan te raden om dit tijdens het rijden te doen, daarvoor moet je wel stilstaan.

Dankzij het hoge stuur is de SuperSport gemakkelijk en vol vertrouwen de langzame bochten in te sturen. De motorfiets laat zich makkelijk van richting veranderen en blijft bij lage snelheden erg stabiel. Ondanks dat de Ducati niet superscherp stuurt, is hij wel duidelijk geschikt voor het sportieve bochtenwerk. Bij verkeersdrempels of andere oneffenheden in het wegdek wordt de motor wel wat losjes in het stuur. Als we met iets hogere snelheid een drempel in een bocht nemen begint het stuur licht te schudden en word de Ducati vrij beweeglijk. Door de demping aan de voorzijde wat harder te zetten verbeterde dit enigzins. Tijdens het uitacceleren van de vele bochten die we tijdens deze test genomen hebben blijft de motor stabiel en houdt hij netjes de gekozen lijn vast.

Rijmodi
De SuperSport is uitgerust met 3 verschillende rijmodi, waar tijdens het rijden tussen gewisseld kan worden. Door middel van het gas even dicht te draaien en de juiste knoppen op het juiste moment te bedienen, kan je kiezen tussen de modi Urban, Touring en Sport. In de ‘Urban’ stand is de motor gewoon traag; het topvermogen is dan begrensd op een magere 75 pk. We hebben tijdens de test dan ook het meest gebruik gemaakt van de ‘Touring’ stand. In deze stand levert de motor het volle vermogen van 113 PK, maar daarbij is de vermogensafgifte mooi soepel. Pas als we overschakelen naar de ‘Sport’ stand merken we echt wat een potentie er in dit motorblok zit: de vermogensafgifte is een stuk feller vergeleken met de andere stand, met als gevolg dat de motor een stuk agressiever word. In iedere rijmodi is zowel de ABS als de tractie controle apart instelbaar.

Conclusie:
Ook deze SuperSport is -net zoals zijn voorgangers- weer een sportieve motorfiets die een stuk toegankelijker is dan de paradepaadjes van Ducati op Superbike gebied, de belofte van een toergerichte maar sportief uitziende Ducati wordt dan ook volledig waargemaakt. Zowel de sportieve- als de meer tourgerichte motorrijder kunnen goed uit de voeten met de 2017 Ducati SuperSport S dankzij die comfortabele zithouding, de relatief goede windbescherming en het makkelijk te berijden motorblok. Voor de ervaren sportieve motorrijders zal alleen het vermogen van 113pk een reden zijn om deze Ducati te laten staan. De prijs van €17,190,- euro voor de S versie is fors, maar voor dit geld krijg je wel een sportief gestylde, allround motorfiets die uitgevoerd is met vrijwel alle moderne snufjes zoals een uitgebreid elektronica pakket, quickshifter, autoblipper, Öhlins vering en Brembo remmen, met ook nog een Ducati logo op de tank.

Tekst: Ilja Pokornie – Foto’s: Antony Schraven

 

Type motor Watergekoelde 11° testastretta 90°L-Twin
Cilinder inhoud 937 cm3 (94 x 67.5 mm)
Maximaal vermogen  113 pk (81kW) @ 9.000 tpm
Maximaal koppel 93 Nm @ 6.500 tpm
Versnellingen 6 versnellingen met Ducati Quick Shift (DQS) up/down
Koppeling Natte kabelbediende koppeling, meerdere platen anti hop
Rijwielgedeelte Stalen buizen Trellis frame aan cilinderkop
Banden, voor 120/70 ZR17, Pirelli Diablo Rosso III
Banden, achter 180/55 ZR17, Pirelli Diablo Rosso III
Remmen, voor Dubbele 320mm schijven, Brembo M4-32 monoblock remklauwen, 4 zuigers. ABS
Remmen, achter Enkele 245mm schijf, Brembo, 2 zuigers. ABS
Vering, voor Volledig instelbare Öhlins 48 mm upside down
Vering, achter Volledig instelbare Öhlins progressieve monoshock
Totale lengte 2.070 mm
Totale breedte (handlebars) 750 mm
Totale hoogte zonder spiegels 1.150 mm
Zithoogte 810 mm
Wielbasis 1.478 mm
Tankinhoud 16 liter
Drooggewicht 184kg
Rijklaargewicht 210kg
Prijs € 17.190