Met de Urban G/S komt BMW Motorrad met de volgende klassiek ogende motorfiets op basis van het R NineT-concept, dat motorisch gebaseerd is op het oude, luchtgekoelde boxer-motorblok van de vorige generatie R1200GS en RT. De nieuwe GS en RT zijn inmiddels voorzien van waterkoeling, maar blijkbaar kan het oude blok dus ook aan de Euro4 eisen voldoen met behoud van de olie/luchtkoeling. Hiermee bouwt BMW in 2017 dus verder aan de ‘heritage’ line-up, met daarin ook de BMW R NineT Racer en de R NineT Scrambler, waar we al eerder mee reden.
Bij een dergelijke motorfiets is het uiterlijk misschien wel de belangrijkste keuzefactor en als je alleen daarnaar zou kijken is de Urban G/S gelijk een topmotorfiets. Het geheel ziet er in deze kleurstelling fris uit, met overduidelijk een grote knipoog naar de eerste Gelände/Strasse modellen van de Duitse fabrikant. Door de bouw van de motor en de details wordt dat nog een beetje richting de offroadkant gebracht met natuurlijk de kleurstelling, maar ook het hoge voorspatbord, de beschermslangen voor de voorvork en de geblokte Metzeler Tourance banden. De afwerking klopt volledig, alles ziet er uitzonderlijk goed uit, al blijft het natuurlijk wel BMW, dus met die grijze knoppen op het stuur.
Uitrusting
Over de uitrusting van deze G/S kunnen we kort zijn: die is er amper. Het dashboard bestaat uit één ronde klok, met daarin een LCD-streepje, een toerenteller ontbreekt opvallend. Meer dan de gereden snelheid en dagtellers (van die ouderwetse draaicijfers was nog leuker geweest) is op het LCD-deel niet te zien, de knop “info” op de linker stuurhelft zal niet snel slijten. Wel is er op onze demo ASC traction control aan boord, die is net als de ABS heel makkelijk uit te zetten, daar zouden veel andere merken (KTM!) zich nog een voorbeeld aan mogen nemen. Waar BMW normaal de persdemo’s volledig volstopt met accessoires is dat voor de kaal uitziende G/S lastiger, belangrijkste extra’s zijn nu een verchroomd spruitstuk (€ 92), witte LED knipperlichten (€ 102), Automatic Stability Control (traction control) (€ 325) en spaakvelgen (€ 402). Vooral die laatste optie is relatief duur, maar laat de retrolook van de Urban G/S wel nòg beter uitkomen.
Laag
Eenmaal op de motor gestapt valt vooral het lage zadel en stuur op. 85 centimeter zadelhoogte is niet extreem weinig, maar door het uiterlijk verwacht je misschien toch een andere zithoogte. Het zadel is wat smal aan de voorkant, maar blijkt bij middellange ritten best effectief, al beweeg je door de aflopende voorkant wel steeds makkelijk naar de tank toe. De boxermotor klinkt bij starten tam, maar rijdend maakt hij opvallend veel geluid, zelfs BMW gaat mee in de trend van meer geluid buiten het officiële meetgebied. Zover zelfs, dat je je in kleine dorpjes niet altijd even sociaal voelt. Het geluid zelf is twijfelachtig; aan de ene kant wel pittig met leuke, pittige plofjes als het gas dichtgaat, aan de andere kant wat gekunsteld klinkend alsof je met je tong tussen je lippen pfffrrrttt doet.
Boxermotor
Je zou het bijna vergeten, maar het ‘oude’ motorblok van de vorige BMW-boxermodellen liep zeker niet zachtjes. Met 110 PK en 116 Nm zit er dan ook best veel power in, vooral omdat de motorfiets zelf zo klein aanvloet. Onderin (toerental onbekend wegens ontbreken toerenteller) is het nog niet zo heel indrukwekkend, maar qua middengebied en hoger in de toeren loopt het luchtgekoelde blok serieus goed. De 1170 cc sleurt je zo naar de maximale 220 km/u op de teller, daarna loopt hij zelfs nog harder door maar dan wil de wijzer niet verder en is het allang afzien geblazen. Maar het kan dus wel. Op de snelweg zit je op een meer normale snelheid best goed achter het lollige schermpje, enige jammere daarvan is dat die snel in je gezichtsveld gaat bewegen, wat soms wat afleidt. Punt is wel dat het motorblok weinig soepel is; de gasreactie is niet geweldig, er is best veel beweging in de cardanaandrijving en de motorrem is erg sterk, zeer precies doseren van het gas is dan ook continu nodig. Opschakelen gaat daarbij prima, maar zorgt wel voor veel beweging vanuit de dwarsgeplaatste, liggende tweecilinder. Dat geldt ook voor terugschakelen, de bak is perfect maar de hele motorfiets beweegt wel flink en mist een slipperclutch, zelf tussengas geven is een aanrader.
Sturen
Qua stuurgedrag zorgt BMW ook voor een retrogevoel. Insturen gaat niet al te makkelijk, wat vooral een gevolg van de stoer uitziende Metzeler bloklookbanden lijkt. Eenmaal ingestuurd houdt de motorfiets zijn lijn wel prima op mooi asfalt, maar bij enige vorm van hobbels gaat de slappe vering al snel voor beweging zorgen. De rechtuitstabiliteit is prima, al is het wel zo dat je soms het gevoel hebt dat er maar weinig nodig is om onrust daarin te brengen, dan is het fijn als berijder de stuurdemper opvallend in je blikveld te hebben zitten. Hard rijden gaat ondanks dit alles wel makkelijk, de BMW voelt namelijk wel altijd vertrouwenwekkend aan, waardoor vooral de beweging uit het chassis voor een beetje extra beleving zorg. Alles bij elkaar is het qua sturen wel voldoende, maar dan vooral in “gemiddelde” omstandigheden, of als je het leuk vindt jezelf als motorrijder een beetje uit te dagen.
NineT Urban G/S
In de typeaanduiding van deze Urban G/S zitten twee factoren verstopt: stad en offroadgebruik. De Urban weegt met 221 kilo rijklaar niet eens extreem veel, maar voelt toch zwaar aan als je zachtjes door de stad laveert. Daarbij zorgt de beweging bij opschakelen en terugschakelen ervoor dat dit geen gooi- en smijtfiets is. Vooral bij stadsverkeer maakt dit alles dat je niet zomaar even tussen de rij auto’s door duikt naar de streep bij het verkeerslicht. Het kan wel, maar met een soepeler motorblok en een steviger frame zou je veel vlotter en met meer vertrouwen door de drukte kunnen schieten. Offroadgebruik is -ondanks de G/S aanduiding- geen reële optie, elke parallel naar de klassieke Dakar-GS’en is puur marketing. Voor motorcross of enduro is de motor niet alleen veel te zwaar, maar vooral te laag; staan is daardoor geen optie waardoor een licht onverhard pad het hoogst haalbare is op dat gebied.
Conclusie
De naam van de 2017 BMW R NineT Urban G/S is vooral bedoel om het retrogevoel van het meer dan fraaie uiterlijk te versterken. Deze retromotorfiets is namelijk geen ideale stadsmotor en al helemaal geen offoadmachine. Daarnaast blinkt hij niet uit op snelle binnenwegen of op de snelweg, daarvoor is het rijwielgedeelte te mager. Toch hebben we leuk gereden met de Urban G/S, vooral op dagen dat het niet zo druk is in de stad, of tijdens een kort ritje in het buitengebied. Dan pak je de BMW even voor een vlot ritje binnendoor, waarbij vooral het pittige motorblok, de prima afwerking en het leuke uiterlijk je dag goedmaken. Daarmee wordt de R NineT Urban G/S een (duur!) speeltje voor erbij, waarmee je geheel in stijl van terras naar terras kan rijden.
Tekst: Iwan van der Valk Foto’s: Testmotor
Technische gegevens 2017 BMW Motorrad R NineT Urban G/S
Type | lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, 2 nokkenassen, balansas |
Boring x slag | 101 mm x 73 mm |
Cilinderinhoud | 1.170 ccm |
Vermogen | 110 pk (81 kW) bij 7.750 t/min |
Koppel | 116 Nm bij 6.000 t/min |
Secundaire overbrenging | cardan |
Frame | 3-delig frame, bestaande uit voor- en 2-delig achterframe met meedragende motor/transmissie, afneembare duozit |
Voorvering | telescoopvork, diameter 43 mm |
Achtervering | enkelzijdige aluminium swingarm met Paralever, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar |
Veerweg voor/achter | 125 mm / 140 mm |
Wielbasis | 1.527 mm |
Naloop | 110,6 mm |
Balhoofdhoek | 61,5° |
Velgmaat, voor | 3,00 x 19″ |
Velgmaat, achter | 4,50 x 17″ |
Voorband | Metzeler Tourance 120/70 R 19 |
Achterband | Metzeler Tourance 170/60 R 17 |
Voorrem | zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste 4-zuiger remklauwen |
Achterrem | vaste enkele remschijf, diameter 265 mm, zwevende 2-zuiger remklauw |
Lengte | 2175 mm |
Zithoogte | 850 mm |
Rijklaargewicht | 221 kg |
Tankinhoud | 17 liter |
Prijs | € 15.444,- (testmodel: € 17.019,-) |