De Africa Twin is voor Honda een belangrijk model, de verkoop van deze allroad was in Nederland best positief te noemen voor het Japanse merk. Wij reden de Africa Twin al tijdens de Europese persintroductie op Corsica. Nu hebben we de motor gebruikt voor één week woonwerk-verkeer en hebben we hem meegenomen tijdens een weekend motorrijden in Duitsland, dan gaat het wel om de Dual Clutch Transmission (DCT) uitvoering mét het Adventure pakket. Een pakket dat bestaat uit een middenbok, een verhoogde ruit, valbeugels, mistlampen, een driedelige kofferset, handvatverwarming en een 12-volt aansluiting.
De vanuit de basis zo ranke Afrika Twin is met de driedelige kofferset opeens niet zo rank meer. De koffers hebben tesamen een inhoud van 105 liter, ideaal voor een flinke reis. De zijkoffers haak je aan het subframe van de motor. Voordeel hiervan is dat als de koffers niet gemonteerd zijn, je niet tegen een lelijk rek aan hoeft te kijken. De rechterkoffer van de door ons gebruikte Africa Twin leek niet heel erg stevig vast te zitten, de linkerkoffer daarentegen zal wél strak in de bevestigingsputen. Het verwijderen van de koffers gaat eenvoudig en ze zijn te openen en te sluiten met de contactsleutel. Echter, als een koffer écht volgepropt is dan laat deze zich wel wat lastig sluiten. De aluminium valbeugel geeft de CRF1000 een robuuste uitstraling en de mistlampen worden hierop gemonteerd. Deze geven een flinke hoeveelheid licht en ze waren erg welkom tijdens een rit in de Eifel, waarbij het donker was en het even flink regende. Om de lampen te bedienen moet je een knop indrukken die in de kuip verwerkt zit. Helaas is deze niet voorzien van een lampje in de knop, waardoor het in het donker wel even zoeken is voordat je de lampen hebt ingeschakeld.
Wat wél voorzien is van een lampje is de schakelaar van de handvatverwarming. Op het linkerhandvat zit een knopje waarmee je de handvatverwarming in kan schakelen en op het dashboard valt af te lezen in welke van de vijf standen deze staat. Er begint dan een lampje te knipperen op het handvat, dat op een gegeven moment constant gaat branden. Dit lampje is in het donker verre van prettig, zeker tijdens een regenbui is het in je ooghoeken irritant aanwezig. Het schittert op je natte vizier maar buiten dit werkt de handvatverwarming uitstekend. De 12 volt aansluiting is netjes verwerkt in de kuip en deze is afsluitbaar om te zorgen dat vocht buiten de stekker blijft. De middenbok is slecht te bedienen, waar je de voet op moet plaatsen zit erg dicht bij de voetsteun van de passagier waardoor het opbokken wat lastig gaat. Wat volgens de site van Honda ook bij het Adventure pakket zit is een grotere ruit. Helaas was deze niet gemonteerd maar was wel erg welkom geweest. Met de standaard ruit is er wel wat turbulentie waarneembaar bij hogere snelheden. Het Adventure pakket heeft een prijs van €2.800,-
Twin
De eigenschappen van de 95 pk sterke paralleltwin zijn uitstekend, er is er genoeg vermogen voor handen maar écht spannend gaat het blok het nooit maken. Saai wordt het daarentegen ook niet, het motorblok past uitstekend bij deze motor en samen met het goede rijwielgedeelte maakt het dat de Africa Twin erg makkelijk is om mee te rijden. De lange veerweg aan de voorzijde is niet alleen goed in het terrein maar volstaat ook op de straat. De radiaal gemonteerde remklauwen zijn goede doseerbaar en is voorzien van een meervoudig instelbaar ABS waarbij de achterzijde uitschakelbaar is. Ook is de CRF voorzien van tractie controle dat eveneens instelbaar én uitschakelbaar is. De ‘G’ knop is alleen aanwezig bij de uitvoering met DCT en die zorgt er voor dat de offroad eigenschappen van de motor maximaal zijn in combinatie met het DCT, onder andere past deze stand het schakelpatroon aan.
Dual Clutch Transmission
Het gebruik van het DCT vraagt enige gewenning, al was het maar dat je geen koppelingshevel en schakelpedaal hebt. Op de rechterhelft van het stuur schakel je de bak in en bepaal je in welke stand je gaat rijden. De drive stand is in de stad niet aan te raden, hij schakelt véél te vroeg op en het is niet wenselijk dat deze parallel twin met een snelheid van 50 km/uur al in de zesde versnelling staat. De ‘S’ stand is dan een betere optie. Hij schakelt in de sportieve modus eerder op en dat is in stadsverkeer gewoon beter. De ‘D’ is voor het rijden op de snelweg prima maar de ‘S’ is op alle andere wegen de beste keuze. De motor trekt net even wat meer door en het toerental bij een constante snelheid is daardoor een stuk prettiger voor de 1000cc allroad. Binnen de sportieve stand zijn er drie keuzes. S1, S2 en S3. De tweede ‘S’ stand is tijdens de test het meest gebruikt. Op het linkerdeel van het stuur zijn er een tweetal knoppen waarmee je op- of terug kan schakelen. Gedurende de test werd deze meer en meer gebruikt en het voordeel van deze knoppen kwam aan het licht. Natuurlijk schakelt de motor terug als je het gas vol opendraait om een auto in te halen maar als je de motor daarvoor even in een lagere versnelling zet door dat tikje te geven op die knop gaat het net even prettiger. De CRF pakt dan nét even sneller op en dat is op zo’n moment erg prettig. Het DCT geeft de motor 10 kg meer aan gewicht mee en kost €1300,- meer dan de standaard uitvoering. Dat laatste maakt het dat je goed moet nadenken of je wél of geen DCT uitvoering wilt. De ene vindt het een meerwaarde van de motor en de ander een oplossing voor en niet bestaand probleem.
Conclusie
Tijdens de introductie in 2016 was het al duidelijk dat de nieuwe Honda Africa Twin een zéér breed inzetbare motor is, niet alleen bleek hij goed op straat maar kwam hij off the road ook goed mee. Tijdens deze reistest was het alleen maar (nat) asfalt en vol geladen koffers en ook daar voldeed Honda’s adventure motor aan de verwachtingen. De 2017 Honda CRF1000L rijdt goed, stuurt goed, remt goed en is erg comfortabel. De 1000cc tweecilinder past goed bij de Africa Twin. Soepel, smeuïg, genoeg vermogen en met een verbruik van 1:17 niet heel erg zuinig. Met het Adventure pakket maak je van de allroad een echte reismotor. Door de koffers is het opbergen van bagage geen probleem en ziet hij er door de valbeugel met lampen nét even wat stoerder uit. De 2017 Honda CRF1000L Africa Twin mét DCT kost inclusief het Adventure pakket €20.584,- en is verkrijgbaar in vier verschillende kleuren.
Tekst: Marco Hendriks Foto’s: Antony Schraven
Technische gegevens 2017 Honda CRF1000L Africa Twin
Motortype | Watergekoelde paralleltwin 4-taktmotor met 8 kleppen, 270°-krukas |
Boring x Slag | 92,0 x 75,1mm |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Max. vermogen | 95 pk (70 kW)/7500 tpm |
Max. koppel | 98 Nm/6000 tpm |
Zithoogte | 850/870 mm (standaard-/ hoge positie) |
Remmen voor | Dubbele zwevende hydraulische wave-schijven van 310 mm met aluminium naaf en radiaal gemonteerde zadels met 4 zuigers |
Remmen achter | Hydraulische wave-schijf van 256 mm, zadels met 2 zuigers |
Wielen voor | 21M/C x MT2,15 |
Wielen achter | 18M/C x MT4,00 |
Banden voor | 90/90-R21 Dunlop TrailSmart |
Banden achter | 150/70-R18 Dunlop TrailSmart |
Velgen voor | Spaakwiel met aluminium velg |
Velgen achter | Spaakwiel met aluminium velg |
Afmetingen (L×W×H) | 2.335 x 875 x 1.475 mm |
Frame type | Semi-dubbel wiegframe in staal, stalen subframe |
Tankinhoud | 18,8 liter |
Rijklaargewicht | 228 kilo |
Wielbasis | 1.575 mm |
Koppeling | Natte meerschijvenkoppeling met spiraalveren, Aluminium Cam Assist en slipkoppeling |
Eindoverbrenging | O-ring afgedichte ketting |
Aantal versnellingen | 6 |
Prijs (gereden uitvoering) | € 20.584,- |