De Metzeler Roadtec 01 is geen upgrade van de RoadTec Z8 maar een volledig nieuwe band. Een direkte vergelijking met de Z8 is gaat dan ook niet op. Metzeler zegt over wel dat de Roadtec 01 een betere grip op nat wegdek heeft, een 10% langere levensduur en brede toepasbaarheid op verschillende motortypes. De groep motorrijders waar Metzeler zich met de Roadtec 01 op richt zijn Sport-Tourers, Urban Fighters, en Master Travelers. Mooie woorden op papier natuurlijk, dat is dan ook de reden waarom we een set Metzeler Roadtec 01 onder een Yamaha FJR1300 monteerden voor een langeduurtest. Hiermee reden we woonwerk kilometers, enkele ritten naar de Eifel, Ardennen en twee keer naar de Dolomieten.
Dat de Metzeler Roadtec 01 geen echt sportieve band is, uit zich in enigszins traag insturen in de eerste bochten. Zodra het tempo wat hoger wordt verdwijnt dit gevoel volledig en lijken de banden steeds lichter te gaan sturen. Als de Roadtec’s 01 korte tijd later op temperatuur zijn, rijd je met gemak de slijtblokjes van de voetsteunen aan de grond. De FJR1300 blijft daarbij, ondanks zijn forse gewicht, heel strak en vertrouwd aanvoelen. Tijdens snelwegritten met volle koffers en hoge snelheid voelen de Metzelers zich in hun element. De banden blijven tot topsnelheid moeiteloos hun werk doen en blijven stabiel aanvoelen. Tijdens fors doorrijden in de bergen met de vele haarspeldbochten en wisselende wegdekken blijft de grip van de achterband bij hard accelereren en remmen maximaal. Ook lange doordraaiende bochten worden strak genomen en eventuele correcties gaan moeiteloos. Met snelle bochtwisselingen hebben de Roadtec 01 banden, ondanks de combinatie van het hoge gewicht van motor en bepakking, geen enkele moeite. Tijdens maximaal remmen onder deze omstandigheden blijft de grip en stabiliteit goed. Al deze eigenschappen kun je lijnrecht doortrekken op wegen in vlakkere gebieden. Tijdens rijden met nat weer en forse belading van de motor geven de banden je altijd een goed en vertrouwd gevoel. Dit geldt zowel voor snelweg gebruik, maar zeker ook voor gebruik op binnenwegen. De grip blijft ook onder deze natte omstandigheden intact en moet je de motor echt tot het uiterste dwingen om de grens van de Metzelers te overschrijden. Ook bij temperaturen onder de 5 graden zullen deze sportieve toerbandenje niet snel verrassen en blijven goed voelen. Tijdens de langeduurtest met deze zware en zeer wisselende omstandigheden blijft ook het slijtage patroon gelijkmatig en “rustig”.
Conclusie
We hebben met de Metzeler Roadtec 01 tijdens deze praktijktest ruim 15.000 km gereden. Onder alle omstandigheden bleven zowel de voor- en achterband stabiel en vertrouwd aanvoelen. Hierbij was de feedback goed. Qua handelbaarheid is de Roadtec 01 meer gericht op toer dan sportief. Tijdens de duurtest werden zo’n 6000 km op de snelweg gereden, de overige km’s waren voornamelijk woon-werk en vrijetijd kilometers op wisselende B-wegen. De Metzeler Roadtech 01 is, gezien het sport/toerkarakter en de veilige rijeigenschappen een goede motorband en uitstekend geschikt voor de genoemde doelgroep. De band is goed bestand tegen de zware belasting van moderne krachtige sporttoer motorfietsen die ook als zodanig bereden worden. Hiermee kan Metzeler zonder problemen concurreren in het sportieve toersegment. De genoemde “traagheid” in de eerste meters passen bij het toerkarakter. De beloofde grip wordt volledig waargemaakt op zowel droog als nat wegdek en de ruim 15.000 km levensduur van de banden is buitengewoon goed te noemen.
Tekst: Andrew Thijssen
De RoadTec 01 is verkrijgbaar in een brede range bandenmaten:
Voorbanden |
120/60 ZR 17 M/C (55W) TL |
120/70 ZR 17 M/C (58W) HWM TL |
120/70 ZR 17 M/C (58W) TL |
110/80 R 19 M/C 59V TL |
120/70 ZR 19 M/C 60W TL |
Achterbanden |
150/70 R 17 M/C 69V TL |
160/60 ZR 17 M/C (69W) TL |
170/60 ZR 17 M/C 72W TL |
180/55 ZR 17 M/C (73W) HWM TL |
180/55 ZR 17 M/C (73W) TL |
190/50 ZR 17 M/C (73W) HWM TL |
190/50 ZR 17 M/C (73W) TL |
190/55 ZR 17 M/C (75W) HWM TL |
190/55 ZR 17 M/C (75W) TL |