De TomTom Vio is gemaakt voor de scooterrijder, tenminste dat staat op de verpakking van dit nieuwe navigatiesysteem. Het is een klein en trendy schijfje dat je op je spiegel of handvat of stuur kan bevestigen die alleen een route van A naar B voor je verzorgt. Geen kronkelroutes, geen vooraf gemaakte routes die je van internet kan downloaden maar dus alleen van de ene plaats naar de andere.
In de doos zit het schijfje die je door middel van een klem aan je spiegel (mits het een spiegel is met een steel) kan bevestigen maar er is ook een klem waarmee je het systeem op een handvat of een stuur kan monteren. Daarnaast is er een USB kabel, een siliconen hoesje, een handleiding en een rubber strip in de verpakking. De rubber strip bleek nét dik genoeg om de klem, die normaliter gemaakt is voor montage op het handvat, op de stuurbuis te kunnen monteren. Bij het aanzetten van het systeem vraagt deze om contact te maken met je smartphone. Van te voren moet je de TomTom Vio app gedownload hebben. Je krijgt de keuze welke kaarten je wilt downloaden. Je kan alleen Nederland downloaden maar onder andere ook de Benelux, west-Europa of heel Europa. Zorg er voor dat je telefoon verbonden is met een WIFI netwerk, het downloaden van Europa is ongeveer 5 Gb.
Als alles up to date is kan het systeem gebruikt worden. Door middel van de app op je telefoon geef je aan waar je heen wilt en op welke manier. Je kunt ervoor kiezen om snelwegen te vermijden, tolwegen, onverharde wegen etc. Je telefoon is het apparaat waarom je aangeeft hoe, wat en waar maar het rondje schijfje doe gemonteerd is op de motor is het verlengstuk ervan en die geeft het beeld weer. Je hoeft niet bang te zijn dat je dataverbruik van je telefoon gigantisch zal zijn, de kaarten zijn ingeladen op je telefoon en een Op de Vio zelf is er wel een mogelijkheid om een route te kiezen, je kan dan een adres pakken uit een vooraf ingestelde favoriet of laatst gekozen routes. Verder is het instellen van een adres alleen mogelijk vanaf je smartphone. Het geheel is goed af te lezen in de volle zon en met 4,5 uur is het gedaan met de pret want dan is de accu leeg. Voor een recreatieve motorrijder is dit te kort maar voor het doel dat de Vio is gemaakt is dit lang genoeg.
Tijdens het rijden en het navigeren gaat het allemaal naar wens. Het systeem werkt ruim naar behoren en als er een flitskast in de buurt is geeft de Vio dit netjes aan mét daarbij in het groot je huidige snelheid. Als iemand je belt dan is dat ook op het scherm zichtbaar maar opnemen moet je wel doen via je communicatiesysteem en niet, zoals op de Rider 410, met een druk op het scherm. Realtime verkeersinformatie is ook een onderdeel van de Vio, als er onverhoopt vertraging op je route is dan zorgt de Vio ervoor dat je hieromheen geleid wordt. Verder is de Vio waterdicht en zijn de siliconen hoesjes in verschillende kleuren verkrijgbaar. De Vio is een heel stuk goedkoper dan andere navigatiesystemen maar is wel afhankelijk van een smartphone, dat is op zich niet erg want die heb je toch al in je zak. Het zou mooi zijn dat de TomTom de deur hiermee open heeft gezet voor een volgende generatie navigatiesystemen die samen met een smartphone werkt. De tijd zal het leren.
Conclusie
De TomTom Vio is een onwijs slim apparaat die er nog stijlvol uitziet ook. Handig in gebruik, eenvoudig te bedienen én relatief goedkoop ten opzichte van andere systemen. Het is puur een van A naar B navigatiesysteem en dat doet hij hartstikke goed. De accu gaat zo’n 4,5 uur mee en dat is prima voor het doel waar de Vio voor is gemaakt. Hij is goed afleesbaar in de zon, zit stevig in de verschillende montagemogelijkheden en eenmaal op de plaats van bestemming is hij klein genoeg om hem eenvoudig in je zak te steken. Dat TomTom de Vio een motorscooternavigatiesysteem noemt doet het systeem tekort, er zullen ongetwijfeld genoeg motorrijders die niet op motorscooters rijden die alleen van A naar B willen navigeren en geen kronkelroutes behoeven. Helaas heeft TomTom geen steun voor in de auto want ook daar zou dit navigatiesysteem inzetbaar kunnen zijn. Kortom; een slim en goed vormgegeven navigatiesysteem die je alleen brengt van A naar B die redelijk betaalbaar is maar hij is niet geschikt voor de recreatieve motorrijder, daarvoor zijn andere systemen op de markt. De TomTom Vio kost €169,95
Tekst: Marco Hendriks