De BMW Motorrad R nineT is onder andere op de markt gezet om deze naar eigen smaak te customizen, maar BMW gaat mee in de Scrambler-hype door deze zelf al geheel aan te passen en als apart model, naast de nineT Roadster, in de Heritage-lijn op te nemen. Met wat meer accessoires in het optie-pakket had je dat met de bestaande R nineT natuurlijk ook zelf kunnen doen, maar het lijkt erop dat BMW daar bewust niet voor heeft gekozen omdat met enkele aanpassingen de Scrambler in een gunstiger prijsklasse aangeboden kan worden. Zo is de upside-down voorvork van de R nineT vervangen door een gewone telescopische upside-up voorvork, is de fraaie aluminium tank vervangen voor een gelakt stalen exemplaar en zijn de spaakwielen vervangen door 5-spaaks aluminium velgen. Al met al goed voor een stevige reductie in de kosten dus.
De fraaie Scrambler retrolook wordt vooral bepaald door de hooggeplaatste uitlaatdempers, hoger stuur, stofkappen op de voorvork, het lichtbruine zadel en de matte kleur van de tank. Voor de Scrambler rijeigenschappen (en looks natuurlijk) is er een 19” voorwiel gemonteerd en is de veerweg van de achtershock vergroot tot 140mm. Het achterwiel behoudt wel de normale 17” afmeting. Daarnaast is ook de dubbele tellerpartij van de R nineT vervangen voor een enkele klok met alleen een snelheidsmeter waarin een minuscuul digitaal display voor de tripmeters en de tijd. Een toerenteller zit er dus niet op en dat valt ook geheel binnen de filosofie van de Scrambler-(rij)stijl. Racen ga je er toch niet mee en er is altijd meer dan voldoende koppel voorhanden, zodat je eenvoudig op ‘gevoel’ het juiste schakelmoment kunt bepalen.
Rijeigenschappen
De zithouding is door het hogere stuur lekker comfortabel rechtop en de voetstepjes zijn wat lager en verder naar achteren verplaatst. Je voelt ook direct dat alles op z’n plek zit, het stuur ligt prettig in de hand en alle bedieningsknoppen en de verstelbare (hydraulische) koppelings- en remhandel zijn goed bereikbaar. Met de zithoogte van 820 mm kun je makkelijk met beide voeten aan de grond komen en het kleine platte zadeltje heeft een prettige zit waarop je de gehele dag kunt vertoeven zonder lichamelijke ongemakken. Kortom, met de ergonomie is het prima voor elkaar.
Wegrijden gaat erg gemakkelijk met het soepele boxerblok en de prima te doseren koppeling en het schakelen gaat mooi soepel zonder nare klonk-geluiden (ook niet bij het in zijn één zetten). Tijdens de persintroductie in München hebben we de Scrambler alleen in (zeer) natte omstandigheden kunnen rijden, maar ondanks dat konden we wel ervaren dat de Scrambler bij kronkelwegen lekker vlot stuurt en goed zijn lijn houdt zonder neiging tot over- of onderstuur. Ook bij de bocht inremmen heeft hij niet de neiging zich op te richten. Ondanks de langere veerweg is de Scrambler redelijk straf geveerd, zodat je goed contact met het wegdek houdt en heb je geen last van deining in de bochten zodra deze wat slechter wordt. De vierzuiger Brembo remklauwen aan de voorzijde grijpen aan op 320 mm schijven en achter is de Scrambler voorzien van een tweezuiger remklauw met een 265 mm schijf. Samen met de staal omwikkelde remleidingen zorgt het geheel voor een prima te doseren remvertraging, waarbij het (standaard) BMW ABS-systeem voor de extra veiligheid zorgt, maar als je dat niet genoeg vindt is er nog het zogenaamde BMW-ASC Automatic Stability Control in het optiepakket opgenomen. Hoe de Scrambler zich houdt als je onder droge omstandigheden echt aan het gas gaat om het onderste uit de kan te halen – waar de Scrambler natuurlijk niet voor gemaakt is – hebben we door de barre weersomstandigheden niet kunnen testen, maar gezien het toepassingsgebied van de Scrambler valt wel af te leiden dat het stuur- en remgedrag ook dan ruim voldoende zal zijn. Hoe de banden zich bij droge omstandigheden onder de Scrambler houden kunnen we dus nog niet zeggen, maar de gemonteerde Metzeler Tourance Next banden gaven geen krimp onder de drijfnatte omstandigheden. Bij stevig doorrijden – en dus ook remmen – blijken ze een uitstekende grip te bieden en veel vertrouwen te geven zonder ook maar één keer een stapje opzij te zetten. Optioneel zijn deze standaard gemonteerde road banden te vervangen voor meer off-road gerichte exemplaren (met een semi noppenprofiel) mocht je meer de gravel en zandpaden op willen.
Motorblok en rijwielgedeelte
Het olie-luchtgekoelde 1170cc boxerblok heeft ten opzichte van de R nineT een andere mapping voor het motormanagement en een nieuw brandstofsysteem gekregen, zodat deze nu voldoet aan de euro 4-emissienorm. Met 110 pk en een maximaal koppel van 116 Nm heeft het soepele blok meer dan voldoende in huis voor de Scrambler. Hoewel de hooggeplaatste (standaard) Akrapovič einddempers zorgen voor een fraaie en zeker niet stille boxer-roffel, voldoet deze toch aan de Europese geluidsnorm. De einddempers zijn vanwege de euro 4-emissienorm overigens niet als slip-on of via bouten aan het BMW-uitlaatsysteem gemonteerd, maar gelast, wat het bij vervangingsdempers toch wat lastiger maakt mocht je het uitlaatgeluid toch nog wat te bescheiden vindt klinken. De opbouw van het stalen buizenframe bestaat uit een frontsectie met balhoofd en achterdeel met de swingarm-bevestiging met daartussen het blok als dragend geheel. Het subframe is via een boutverbinding eenvoudig te demonteren om heel gemakkelijk van de tweezitter een eenzitter te maken. Om het customizen eenvoudiger te maken is de Scrambler tevens voorzien van een aparte kabelboom voor het motorblok en de rest van de motor. De Paralever enkelzijdige achterwielophanging is dezelfde als bij alle boxer modellen en van de achtershock is de veervoorspanning en de uitgaande demping traploos instelbaar.
Accessoires
Voor de Scrambler is er een uitgebreid accessoire- en optiepakket beschikbaar. Zo zijn de spaakwielen en de aluminium tank van de R nineT en een eenpersoons zadel met subframe opgenomen, maar ook zaken als Automatic Stability Control ASC, toerenteller en handvatverwarming zitten in het pakket. Voor wie de zadelhoogte van 820mm te hoog of te laag vindt is er een verlaagde vering of juist een verhoogd zadel beschikbaar. De Scrambler is leverbaar in de kleur monolith metallic matt en zal in Nederland voor 15.000 euro (incl. BPM/BTW) aangeboden worden. Naar verwachting staat de R nineT Scrambler In september bij de dealers in de showroom.
Conclusie
Met de R nineT Scrambler mengt BMW zich in de Scrambler-hype en heeft het nu een tweede Heritage model in de line-up. De reeds bestaande R nineT was al geschikt voor customizing en zou met wat extra optionele accessoires ook prima als Scrambler omgebouwd kunnen worden, maar BMW heeft ervoor gekozen om 2 vliegen in één klap te slaan. Zo is de upside-down voorvork vervangen voor een goedkopere upside-up telescoop exemplaar, waar mooi de retro stofhoezen op passen en zijn er wat dure onderdelen als de tellerpartij, tank en wielen door goedkopere alternatieven vervangen, waardoor de Scrambler niet alleen een retro-look krijgt, maar ook in een gunstiger prijsklasse komt te zitten. Hij is daarmee 2.300 euro goedkoper dan de R nineT, wat toch significant genoemd mag worden, maar voor een basic motor blijft 15.000 euro een serieus bedrag. Maar goed, daar heb je dan wel een heuse BMW voor, met een mooie en exclusieve uitstraling met prima afwerking en dito rijeigenschappen.
Tekst: Dirk van ‘t Hekke – Foto’s: BMW Motorrad
Specificaties BMW R nineT Scrambler | |
Motor | |
Type | lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, 2 nokkenassen, balansas |
Boring x slag | 101 mm x 73 mm |
Cilinderinhoud | 1.170 ccm |
Vermogen | 81 kW (110 pk) bij 7.550 t/min |
Koppel | 116 Nm bij 6.000 t/min |
Compressieverhouding | 12,0 : 1 |
Mengselvorming / motormanagement | elektronische inspuiting / digitaal motormanagement |
Uitlaatgasreiniging | geregelde 3-wegkatalysator, Euro 4-emissienorm |
Prestaties / verbruik | |
Topsnelheid | meer dan 200 km/h |
Verbruik per 100 km bij 90km/h constant | 4,5 l |
Verbruik per 100 km bij 120 km/h constant | 5,9 l |
Brandstof | loodvrij, 95 tot 98 RON, opgegeven vermogen bij 98 RON |
Elektrische installatie | |
Dynamo | drie-fasen 720 W |
Accu | 12 V / 14 Ah |
Aandrijving | |
Koppeling | enkelvoudige droge plaatkoppeling, hydraulisch bediend |
Transmissie | klauwengeschakelde 6-versnellingsbak met schuine vertanding |
Secundaire overbrenging | cardan |
Rijwielgedeelte / remmen | |
Frame | 3-delig frame, bestaande uit voor- en 2-delig achterframe met meedragende motor/transmissie, afneembare duozit |
Voorwielgeleiding / -vering | telescoopvork, diameter 43 mm. |
Achterwielgeleiding / -vering | enkelzijdige aluminium swingarm met BMW Motorrad Paralever, centraal geplaatst veerbeen, veervoorspanning en uitgaande demping (traploos) instelbaar |
Veerweg voor / achter | 125 mm / 140 mm |
Wielbasis | 1.522 mm |
Naloop | 116,1 mm |
Balhoofdhoek | 61° |
Velgen | gegoten velgen |
Velgmaat, voor | 3,00 x 19″ |
Velgmaat, achter | 4,50 x 17″ |
Bandenmaat, voor | 120/70 R 19 |
Bandenmaat, achter | 170/60 R 17 |
Remmen, voor | dubbele remschijven, diameter 320 mm, 4-zuiger remklauwen |
Remmen, achter | vaste enkele remschijf, diameter 265 mm, zwevende 2-zuiger remklauw |
ABS | Standaard uitgerust met BMW Motorrad ABS |
Maten / gewichten | |
Lengte | 2.175 mm |
Breedte incl. spiegels | 880 mm |
Hoogte zonder spiegels | 1.330 mm (incl. spiegels) |
Zithoogte, onbeladen | 820 mm |
Binnenbeen curve, onbeladen | 1.830 mm |
Technische gegevens gebaseerd op het onbeladen gewicht (DIN) 1) Volgens EU-richtlijn 93/93/EWG, d.w.z. met alle vloeistoffen en de tank minstens 90 % gevuld. |