Skip to main content

Langeduurtest: Michelin Pilot Road 4 Trail motorbanden

De Michelin Pilot Road 4 is gemaakt in drie verschillende varianten, hij is verkrijgbaar in de standaard versie, een GT-variant voor de zwaardere toermotoren en in een Trail uitvoering voor allroads. Laatstgenoemde hebben we gebruikt voor een langeduurtest, zo’n 70% van de kilometers die ermee zijn afgelegd zijn functionele kilometers geweest, hoofdzakelijk snelweggebruik. Voor de overige 30% van de kilometers mocht de band zijn kwaliteiten laten zien tijdens (sportieve) toerritten. De Michelin Pilot Road 4 Trail is een 100% straatband. Zijn profiel geeft geen enkele indicatie dat je hiermee offroad kan rijden, dat is overigens geen ramp omdat de doorsnee allroad dit toch nooit doet. Nadeel is dan wel dat het profiel er niet echt stoer uitziet, dit kan voor sommige allroad rijders wel eens een issue zijn.

Test Michelin Pilot Road 4 Trail motorband 3

Wat bij de eerste kilometers meteen opvalt is het feit dat de Road 4 een stuk neutraler stuurt dan zijn voorgangers. Bij de Road 2 en de Road 3 ‘viel’ de motor wat meer de bocht in dan bij de huidige Pilot Road. Omdat de doorsnee allroad relatief lichtvoetig stuurt is het neutrale karakter wel prettig, de motor voelt anders snel wat onrustig aan. Ook bij snelle bochtenwisselingen voelt de band wat stijver aan de oudere generatie Pilot Road banden, deze hadden relatief veel beweging in de banden maar dit is bij de Pilot Road 4 een heel stuk minder. De band geeft vanaf het moment van wegrijden al een vertrouwd gevoel en hij warmt snel op. Eenmaal op temperatuur moet je als berijder flink je best doen om de band op een foutje te betrappen. Alleen bij héél hard insturen en/of uitaccelereren wil het wel eens voorkomen dat de band een stapje opzij zet, maar hij pakt de grip daarna meteen weer op.

De Michelin Pilot Road 4 Trail is voorzien van Michelin’s XST technologie, dit heeft te maken me de vorm van het profiel. Het profiel is voorzien van putjes en lamellen en deze zorgen ervoor dat bij nat wegdek de waterfilm gebroken wordt en dit is weer goed voor de drainagecapaciteit van de banden. Michelin claimt dat de gripomstandigheden hierdoor bijna vergelijkbaar zijn als met een droge ondergrond. Het klinkt te mooi om waar te zijn maar eerlijk is eerlijk, in natte omstandigheden presteert de Road 4 Trail voortreffelijk. De band blijft erg stabiel en behoudt zijn grip, zelfs bij hard accelereren bij een stoplicht geeft deze geen krimp. Ook deze band is de dual compound technologie (2CT) toegepast. Op de zijkant van de band is het rubber van een zachtere compound ten opzichte van het loopvlak. Dit zorgt er voor dat de grip onder hellingshoeken maximaal is en de levensduur langer is. De Road 4 zou 20% langer meegaan dan zijn voorganger, maar na 10.000 km was het einde in zicht voor de achterband. Gezien het aantal snelwegkilometers is het slijtagepatroon goed te noemen, het vlakke stuk op de achterband is verwaarloosbaar maar wel is er wat cupping zichtbaar.

Conclusie
De Michelin Pilot Road 4 Trail is een sportieve toerband die doet waarvoor hij is gemaakt. Het is een band waarmee je probleemloos snelwegkilometers kan maken zonder dat de band vierkant wordt en waarmee je echt wel sportief kan rijden. Om de band te betrappen op een foutje moet je flink je best doen en dan is de fout ook toe te schrijven aan de berijder en niet aan de band. De band laat zich van zijn beste kant zien op een natte ondergrond, zoals zijn voorgangers (pilot road 2 en de pilot road 3) blinkt hij daar echt in uit. De band blijft zeker en vertrouwd aanvoelen, ook als de band al deels versleten is. Zowel de voor- als de achterband leek aan het einde van de levensduur een beetje gecupt, tijdens het rijden viel hier niets van te merken. Met een kilometrage van zo’n 10.000 km onder een 1000cc tweeclinder is de levensduur redelijk te noemen maar niet meer dan dat.

Michelin Pilot Road 4 Trail
2 afmetingen voor:
110/80 R 19
120/70 R 19
2 afmetingen achter:
150/70 R 17
170/60 R 17