De Z800 is voor Kawasaki een zeer belangrijk model, in 2014 was het dan ook de best verkopende motorfiets van Kawasaki. Naast het feit dat de motor goed verkoopt zijn de potentiele kopers van dit soort motoren doorgaans ook degenen die de motor voorzien van accessoires, aldus Kawasaki. Daarom was de Z800 al leverbaar met een ‘Performance Pakket’; het overgrote merendeel van de verkochte Z800’s werd hiervan al voorzien. Om deze klant nog meer keuze te geven is het Barracuda pakket in het leven geroepen. Barracuda, een Italiaanse aftermarket accessoire fabrikant, heeft de Z800 hiervoor aangekleed met vooral optische accessoires. Tijdens deze test zijn we vooral op de meerwaarde van de accessoires ingegaan, een link over de test over de motor zelf of de 35 kW variant staat onderaan deze pagina.
De Z800 Barracuda is voorzien van een aantal accessoires die de motor er net even wat stoerder uit laat zien. De originele kentekenplaathouder is vervangen door een kleinere variant, waarvan de hoek verstelbaar is. De LED kentekenplaatverlichting en de reflector zorgen ervoor dat dit wel aan de eisen voldoet die de wetgever hieraan heeft gesteld. De originele richtingaanwijzers zijn vervangen door LED knippers, deze zijn een stuk kleiner dan de richtingaanwijzers die standaard gemonteerd zijn. Tussen de richtingaanwijzers en het knipperlichtrelais is een weerstand gemonteerd, om ervoor te zorgen dat de frequentie van het knipperen goed blijft. De bobbins die in de achterbrug gemonteerd zijn hebben een klein randje aan de binnenzijde, dit voorkomt dat je met het opbokken van de motor met een paddockstand langs de achterbrug schuurt; dit is natuurlijk meer een grappige gadget dan een veelgebruikt item. Als je onverhoopt een keer komt te vallen beschermen de crashpads de tank en het frame. De crashpads zijn gemonteerd aan het frame en zijn niet heel erg charmant om te zien, maar welke crashpads zien er wèl charmant uit? De tankdop is vervangen door een versie met een snelsluiting. Door te drukken en te draaien gaat deze open, maar als groot nadeel heeft deze fraaie dop wel dat hij niet afsluitbaar is. Het gemonteerde fatbar stuur ziet er mooi uit, de rubberen handvatten hebben plaatsgemaakt voor een aluminium variant en de spiegels die in het Barracuda pakket zitten geven goed zicht naar achteren en zijn trillingvrij. De rem- en koppelingshevel zijn verstelbaar en bij een eventuele valpartij klappen deze omhoog en de remhevel heeft de beschermbeugel die we kennen uit de motorsport.
De Barracuda accessoires zien er goed afgewerkt uit en doen verre van goedkoop aan. De LED richtingaanwijzers zijn erg goed zichtbaar en de kleur van de behuizing is aan te passen door middel van andere inserts. In het totaal zijn er zeven verschillende kleuren inserts, Barracuda noemt dit het YouDesign. De rem- en koppelingshevels zijn hebben een gefreesde sleuf in het midden. Bij hard remmen voel je die wel, verder zijn de hevels in zes verschillende standen instelbaar wat weer handig is voor de motorrijder met kleine handen en omdat de hevels intelbaar zijn gaat het remmen en koppelen prima. Daarnaaast geven de aluminium handvatten genoeg grip en zorgt het fatbar stuur ervoor dat je lekker actief zit zonder dat je veel druk op je polsen ervaart.
Conclusie
De Z800 Barracuda is door de gemonteerde accessoires nét even wat stoerder dan de standaard Z800. Vooral de kleine kentekenplaathouder met de LED richtingaanwijzers en het fatbar stuur dragen hieraan bij. De verstelbare rem- en koppelingshevel zijn praktisch voor de motorrijder met wat kleinere handen, de crashpads beschermen de motor bij een eventuele valpartij maar voor de rest zijn de accessoires vooral een optische aanpassing. De door ons gereden Z800 Barracuda was ook voorzien van het performance pakket (seatcover, windscherm, tankpad en Akrapovic demper) en deze, in combinatie met het Barracuda pakket, maakt het geheel compleet. Voor het Barracudapakket betaal je €799,- extra, zou je het pakket los kopen dan ben je zo’n €1200,- kwijt. Zou je de Z800 met het Barracuda pakket en het performance pakket willen hebben dan kost de motor je wel een flinke €11.198,- maar dan is hij ook ‘full options’ en krijg je er (volgens Kawasaki) door de Akrapovic demper nog even 6 pk bij.
Tekst: Marco Hendriks – Foto’s: Pien Meppelink
}
Wellicht ook interessant:
Test 2013 Kawasaki Z800
Test 2014 Kawasaki Z800e (35kW)