Skip to main content

Test: 2015 Yamaha FJR 1300 AE Explorer

Toen Yamaha in 2001 de FJR (Fast Journey Ride) 1300 op de markt zette werd de lat voor sportief toeren een stuk hoger gelegd. In de loop van de jaren volgde enkele updates om de concurrentie net een stap voor te blijven. De sportieve kantjes werden er wat afgeslepen en het gewicht nam enkele kilo’s toe. Vanaf 2011 kwam Yamaha met de Explorer uitvoering om de echte groottoerist voor zich te winnen. De met veel extra accessoires uitgeruste Explorer uitvoering is er voor zowel de standaard FJR 1300A, de FJR1300 AE met volledig elektronisch instelbare vering en voor de FJR 1300AS uitvoering met semi automaat. Wij namen de FJR 1300AE Explorer mee voor een lang weekend naar de Franse Vogezen.

2015 Yamaha FJR 1300 AE Explorer
Uitrusting
De FJR 1300AE Explorer oogt fors. Dit komt door de bredere onderkuip, uitklapbare delen voor een winterstand, spiegelverbreders en de grotere elektrisch traploos verstelbare kuipruit. De zit op het zadel met explorer logo is goed. Beide zitplaatsen zijn voorzien van zadelverwarming en het zadel is in hoogte te verstellen (805 en 825 mm). Ook het stuur kun je geheel naar je eigen wens instellen. De zit is een prettige ontspannen combinatie van toer en sportief waarbij de tank beschermd wordt door een standaard geleverde tankpad. Het zicht op het instrumentenpaneel is goed en bevat aan de linkerzijde een analoge toerenteller, aan de rechterzijde een display voor de benodigde informatie en in het midden een digitale snelheidsmeter. Verder is de Explorer uitgerust met in kleur gespoten zijkoffers met binnentassen en niet te vergeten met een Garmin Zumo 660 navigatie systeem.


Rijden
Het verstelbare koppelingshandel werkt erg licht en is prettig doseerbaar. In combinatie met het goed werkende ride by wire kun je makkelijk en heel soepel wegrijden. De 1298 cc viercilnder pakt vanaf lage toeren heel mooi en krachtig op. Makkelijk en bijna geruisloos schakelend door de vijf versnellingsbak rijd je snelweg op. Je hebt de keuze tussen een toer en sport modus waarbij in de laatst genoemde stand het blok duidelijk feller aanvoelt. Het rijwielgedeelte voelt strak aan en de wind bescherming is door de verstelbare ruit goed. Ondanks de grote ruit heb je op hoge snelheid geen last van een vacuüm achter de ruit. Dit is het gevolg van de centrale luchtstroom opening onder de ruit. Om grote afstanden makkelijk te overbruggen zet je de cruisecontrol aan die werkt vanaf de derde versnelling tussen de 50 en 180 km/u. Zodra je de snelweg achter je laat valt, ondanks de forse afmetingen en gewicht van 292 kg, het stuurgemak direct op. Dit komt voor een groot deel op het conto van de gemonteerde upsidedown voorvork. In combinatie met het krachtige en soepele motorblok is het rijden in bochtig berggebied een genot. Opvallend is dat een passagier en bagage dit stuurgedrag nauwelijks verstoren. Dit is mede te danken aan de volledig naar wens elektrisch instelbare vering. Het gecombineerde remsysteem werkt krachtig en is goed doseerbaar. Samen met het ABS en het verstelbare tractie control systeem zorgt dit voor een veilig en uitgebalanceerd geheel. De makkelijk afneembare koffers hebben voldoende inhoud. Wat kleiner spul, waaronder je telefoon, kun je kwijt in het goed bereikbare en afsluitbare opbergvakje aan de linkerkant van de kuip. Hierin zit ook een USB aansluiting. De zit positie van de passagier is goed maar met net iets te ver gebogen knieën voor een echt gemakkelijke zit op een lange rit.

Motor
Deze Explorer is voorzien van het motorblok met het kenmerk RP 23. Bij deze in 2013 opgewaardeerd 1298cc viercilinder maakt de cilinderwand rechtstreeks deel uit van het carter. Deze toepassing wordt ook gebruikt op de YZF-R6 en R1 sportmodellen voor een betere koeling. Het vermogen is 146,2 pk en het koppel van 138 nm wordt afgegeven bij 7000 rpm. Dit resulteert in een zijdezacht lopende soepele krachtbron. Het brandstof verbruik bij rustig toeren komt uit op 1: 20 en gemiddeld p een keurige 1: 17,8 wat met de 25 litertank voor een meer dan voldoende actieradius zorgt.


Conclusie
De FJR 1300 AE Explorer is nog meer toegespitst op de verwende sportieve groottoerist anno 2015. Alle elektronische toevoegingen voor vering en ander reisgenot zijn makkelijk te bedienen via het stuur en zijn niet overdadig aanwezig. De zitpositie en vering zijn volledig naar eigen wens in te stellen, de motor is nog steeds de meest sportieve grote reismotor en boet daarmee niet in op het comfort. Helaas mist de FJR nog steeds de zesde versneling maar verder is het totaalbeeld motorblok en rijeigenschappen is een goede balans van gebruiksgemak en kwaliteit waarin 14 jaar praktijkervaring verwerkt zit. Aan de FJR zit een prijskaart van € 22.999,- De 2015 FJR 1300 AS Explorer is verkrijgbaar in de kleuren Magnetic Bronze , Midnight Black en Tech Graphite.

Motor  
   
Motortype Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-cilinder
Cilinderinhoud 1.298 cc
Boring x slag 79,0 mm x 66,2 mm
Compressieverhouding 10,8 : 1
Max. vermogen 105,5 kW (143,4 pk) bij 8.000 tpm
Max. koppel 134,4 Nm (13,7 kg-m) bij 7.000 tpm
Smeersysteem Druksmering
Type koppeling Nat, meervoudige platen
Brandstofsysteem Brandstofsysteem
Ontstekingssysteem TCI
Startsysteem Elektrisch
Transmissie Constant mesh, 5 versnellingen
Eindoverbrenging Aandrijfas
   
Type  
   
Frame Aluminium, vloerdelen, Diamantvormig
Wielophanging, voor Telescopische voorvork, Ø 48 mm
Veerweg, voor 135 mm
Balhoofdhoek 26º
Naloop 109 mm
Wielophanging, achter Achterbrug, (Link-type veersysteem)
Veerweg, achter 125 mm
Remmen, voor Hydraulisch bediend, twee remschijven, Ø 320 mm
Remmen, achter Enkele remschijf, Ø 282 mm
Bandenmaat, voor 120/70 ZR17M/C (58W)
Bandenmaat, achter 180/55 ZR17M/C (73W)
   
Afmetingen  
   
Totale lengte 2.230 mm
Totale breedte 750 mm
Totale hoogte 1.450 mm
Zithoogte 805 mm
Wielbasis 1.545 mm
Grondspeling 130 mm
Gewicht rijklaar (inclusief alle vloeistoffen en volle brandstoftank) 291 kg
Inhoud brandstoftank 25 liter
Motorolie hoeveelheid

4,9 liter

Tekst: Andrew Thijssen – Foto’s: Antony Schraven