De Can-Am Spyder F3 is geen motorfiets, maar het is ook geen auto. Het heeft dan wel 3 wielen, maar eigenlijk is het ook geen trike. Wat is het dan wel? Het is vooral een voertuig waarbij je het gevoel krijgt op een motor te rijden, maar dat je met een autorijbewijs mag besturen. Als je de eerste keer met de Can-Am gaat rijden is het even wennen omdat het voertuig in bochten geen hellingshoek heeft, zo ontdekten we tijdens een ruime testrit. Ook is het niet de bedoeling dat je zelf gaat inhangen, zoals bij een quad. Het enige wat je doet is je schrap zetten met je buitenste been, en met je bovenlichaam ga je automatisch wat naar binnen hangen.
Bediening:
De versie met schakelbak heeft een koppelingshendel en voetschakeling, de 6-versnellings semi automaat heeft alleen een schakelaar om op en terug te schakelen. De semi-automaat waar wij mee hebben getest heeft geen koppelingshendel. Opschakelen doet men met een schakelaar op het stuur en terugschakelen doet de Spyder F3 zelf, al is het wel mogelijk om dit zelf te doen. De Can-Am trekt goed op, en rijdt prettig. De Brembo remmen van de drie wielen worden allemaal via het ene voetpedaal bediend. Dit is voor motorrijders wel even wennen, omdat je nog regelmatig even naar de remhendel grijpt, die dus niet aanwezig is. De voetrem laat zich echter wel makkelijk en goed bedienen. De remdruk wordt goed verdeeld en is prima te doseren. Zelfs bij nat wegdek moet je je best doen om de ABS in werking te laten treden en remt de Can-Am gewoon hard af. Het opschakelen gaat prettig via de schakelaar bij het linker handvat, terugschakelen is niet nodig, omdat dit automatisch gebeurt wanneer het voertuig onder een bepaalt toerental komt. Dit went heel erg snel, en voelt ook prettig aan. De bediening van de verlichting, startknop en claxon zijn zoals we die van motorfietsen kennen. De knoppen voelen degelijk en goed aan, al is bij het uitzetten van het knipperlicht geen duidelijke klik voelbaar. Hierdoor weet je niet zeker of het knipperlicht is uitgeschakeld en dien je op het dashboard te kijken of dit daadwerkelijk zo is.
Het schakelsysteem werkt prettig en goed, maar zit wat kort op het handvat. Hierdoor heb je niet de volledige breedte van het handvat ter beschikking, en zit je met je wijsvinger en duim continu bij de bediening van de versnelling. Het gebeurt dan ook nog wel eens dat er onbedoeld wordt terug geschakeld. Het display is duidelijk af te lezen en geeft alle informatie die gewenst is; er is een versnellingsindicator ingebouwd, net als onder andere een analoge en digitale toerenteller, 2 triptellers, buitentemperatuurmeter, urenteller en benzinemeter.
Rijgedrag/beleving:
De Spyder F3 heeft een goed zadel, waar je diep in zit. Hierdoor word je ook bij volle acceleratie goed opgevangen en schuif je niet weg. Dankzij het UFIT systeem van Can-Am is de zithouding altijd goed, daarbinnen zijn er 3 verschillende sturen beschikbaar en de voetsteps kunnen in 5 verschillende standen worden gezet, natuurlijk afhankelijk van lengte en gewenste houding. De Spyder F3 is voorzien van ABS, traction control en een stabiliteitsregeling. Deze zijn zo afgesteld dat spelen mogelijk is, maar het systeem grijpt in als het te gek gaat. De stuurbekrachtiging werkt goed, waardoor ook in stilstand insturen simpel gaat.
Bij het wegrijden voelt de 1330 cc driecilinder motor goed aan, je krijgt direct het gevoel dat hij veel koppel heeft. Er komt een mooie roffel uit de uitlaat bij acceleratie en ook bij een tussensprint trekt hij vlot door, maar schiet niet sensationeel weg. De topsnelheid hebben we niet getest, aangezien er op de snelweg veel zijwind en regen was. De Spyder is voorzien van een Ecomodus. Het activeren hiervan zorgt ervoor dat hij minder verbruikt en ook het vermogen wordt iets beperkt. Tijdens de test konden wij echter geen echt merkbaar verschil ervaren in het vermogen. Het sturen en meehangen went snel waardoor je al snel vertrouwd raakt met het voertuig. Door het optionele medium windscherm op ons testmodel zit je prettig uit de wind. De Spyder F3 voelt zeer stabiel aan en ook bij stevige zijwind blijft het voertuig stabiel. Dit kunnen we danken aan de brede wielbasis aan de voorzijde en de vering, die over het algemeen goed presteert. Enkel bij scherpe bochten (rotondes en haakse bochten) helt de Spyder lichtelijk over, en is iets strakkere vering gewenst. Echter op klinkerwegen voelt de vering juist weer heel goed en comfortabel aan. De spiegels zitten wat verder naar voren op de body gemonteerd waardoor er een grote kijkhoek is. Ondanks dat het voertuig 3 wielen heeft heb je als je eenmaal onderweg bent wel het gevoel op een motor te zitten.
Conclusie:
De Can-Am Spyder F3 is een hele goede vervanger voor een motor, als je om welke reden dan ook geen motorrijbewijs hebt. De Spyder F3 is te berijden met een autorijbewijs en is daarom een goed alternatief voor mensen die overwegen een trike te kopen. Met de Can-Am heb je zeker het gevoel op een motor te zitten, al blijft natuurlijk de beleving van de hellingshoek wel weg. De acceleratie is goed en Spyder rijdt, na wat wennen, prettig en laat zich makkelijk bedienen. De veiligheidssystemen zoals traction control en de stabiliteitsregeling laten zich prima bespelen, maar grijpen in als het mis dreigt te gaan. Heel kort kunnen we zeggen dat het systeem foolproof is en dat er dus eigenlijk niets mis kan gaan. Voor een vanaf prijs van 22.999 euro koop je een motor, waar je met een autorijbewijs op mag rijden, en als we afgaan op ons testmodel is de Can-Am Spyder zijn geld waard.
Tekst: Glenn Hakkers – Foto’s BRP Benelux
Technische gegevens 2015 Can-Am Spyder F3
Motor:
Motorblok: Rotax 1330 ACE 3 cilinder lijnmotor
boring x slag: 84×80 mm
Maximaal vermogen: 115pk (86 kW) bij 7250 rpm
Maximaal koppel: 130 Nm bij 5000 rpm
semi-automatische 6 versnellingsbak
Chassis:
voorwielophanging: Dubbele A-arm met stabilisatorstang
schokdempers voor: Fox Podium Aluminium schokdempers
achterwielophanging: Swingarm met Sachs monoshock
elektronische remkrachtverdeling: voetbediend, hydraulisch 3-wiel remsysteem
voorremmen: 2x 270 mm starre schijven, radiaal gemonteerde Brembo monobloc remklauwen, 4 zuigers, 2 remblokken
achterrem: 1x 270 mm schijf, zwevende remklauw met 1 zuiger, geintegreerde parkeerremfunctie
parkeerrem: Elektromechanisch
voorbanden: 165/55R15
achterband: 225/50R15
aluminium voorvelgen: 6 spaaks metallic silver 5Jx15″
aluminium achtervelg: metallic silver 7Jx15″
Uitrusting:
instrumenten: Multifunctioneel LCD-display/analoge meter
rijlichten: 2 halogeen koplampen (55/60W)
cruisecontrol: Elektronisch (leverbaar met het S pakket)
zadel: Zwart
voedingsuitgang: Ja
Sierlijsten en onderdelen: Metallic Silver: achterste plaat kettingwiel, schokdempers en veren voor en achter, uitlaattip en hitteschild
Transmissieopties: Handgeschakelde 6-versnellingsbak met achteruitversnelling (SM6) 6-traps semi-automatische transmissie met achteruitversnelling (SE6)
Veiligheid en beveiliging:
SCS: stabiliteitsregeling
TCS: tractieregeling
ABS: antiblokkeersysteem
DPS: dynamische stuurbekrachtiging
Antidiefstalsysteem: digitally encoded security system
Afmetingen:
L x B x H: 2642 x 1497 x 1099 mm
wielbasis: 1709 mm
zadelhoogte: 675 mm
grondspeling: 115 mm
drooggewicht: 386 kilo
opbergruimte: 24,4 liter
inhoud brandstoftank: 27 iter
reserve: ca. 4,5 liter
brandstoftype: Super ongelood