De 2015 Aprilia Tuono V4 1100 RR en RF beloven met het vernieuwde motorblok, dat 100cc meer cilinderinhoud heeft en daarmee maar liefst 175 pk en 121 Nm levert, een vernieuwd chassis en nieuwe elektronica, voor een nog hogere funfactor te zorgen. Naast de RR versie is er ook de Factory versie, deze maakt net als de RSV4 RF gebruik van Öhlins vering, Brembo monoblocks aan de voorkant, rood aluminium gesmeden wielen met een 200 mm achterband en een nieuwe kleurstelling die afgeleid is van de World Superbike motoren. De compacte achterkant met dezelfde looks als de RSV4, nieuwe agressievere koplampen en een hogere en sportief ogende kuipruit maken direct duidelijk dat dit een woeste naked bike is.
Opstappen
Direct is merkbaar dat de Tuono erg soepel aanvoelt, qua sturen en vering. Ook het toegenomen koppel is direct opvallend aanwezig, of je met een gangetje van 50km/u in de 2e of 3e versnelling zit maakt eigenlijk niet uit, waarmee de Tuono gelijk laat zien een erg makkelijk rijdbare motor te zijn. De 2015-versie heeft een behoorlijk sportieve zithouding, voor een naked zit je vrij ver naar voren, hierdoor hebben je knieën een serieuze hoek. Het zitje is comfortabeler dan zijn voorganger, wat doorzitten zal voorkomen en je toch nog iets comfort geeft. Wat ook opvalt is dat het zicht in de spiegels erg goed is en je daarmee de complete weg achter je in de gaten kan houden. Dat de Tuono tijdens deze test veel voor z’n rekening zal krijgen wordt gelijk duidelijk, aangezien het wegdek behoorlijk te wensen overlaat; de route gaat vooral over wegdek met gaten, scheuren, onkruid en glinsteringen die verraden dat de grip niet optimaal zal zijn.
Met veel verkeer op de smalle wegen is inhalen geen enkel probleem, na een streepje gas ben je de drie auto’s voor je al lang gepasseerd, het tempo achter de voorrijder is dan ook al snel erg hoog. Op deze momenten laat de Tuono zien dat het toegenomen koppel in het middengebied geweldig goed benut wordt, inhalen wordt op deze manier een nog leukere aangelegenheid, helemaal in combinatie met de zeer soepel werkende quickshifter. De nieuwe 1100 heeft een geweldig mooie vermogensafgifte, hij is echt bizar snel, maar voelt nooit te extreem aan, echt een perfecte mix. Zeker in combinatie met de geweldige sound die het blok produceert zodra je iets op toeren rijdt of het gas compleet opentrekt. Qua rijwind is het een echte naked bike, de wind is natuurlijk behoorlijk aanwezig maar dit is niet storend.
Sturen
De Italiaanse wegen zijn erg heftig, maar toch geeft de Tuono veel vertrouwen. De flinke hobbels en hoogteverschillen doen je geen enkel moment het gas lossen, soms voel je beide wielen van de grond komen om vervolgens weer in aanraking te komen met het slechte asfalt. De Sachs vering doet daarbij uitstekend zijn werk, voelt ontzettend soepel, bijna te soepel, juist hierdoor geeft de motor je ontzettend veel feedback en voel je ieder hobbeltje zonder maar een stap verkeerd te zetten. De wegligging is op dit slechte wegdek dus opvallend goed. Bij de nieuwe Tuono is de voorvork 10 mm verkort en werd de balhoofdshoek gewijzigd, hierdoor staat de motor meer op z’n voorkant en stuurt hij nog scherper dan hij al deed. Door korte hairpins met flink hoogteverschil naar boven loopt de Tuono als een zonnetje, waar je met veel andere motoren toch al snel onbalans zou ervaren. Ook in de echte snelle bochten blijft de Tuono redelijk stabiel, hoewel hij wel beweeglijk is door de zachte vering en rijwind die je zelf vol pakt. Maar deze beweeglijkheid zorgt voor een heel prettig gevoel, je bent één met de motor en het asfalt. Standaard wordt de Tuono afgeleverd op de vertrouwde Pirelli Diablo Rosso Corsa, wat veel extra gevoel met de weg geeft, ondanks dat die soms behoorlijk glad was. In de drukkere omgeving van steden laat de Tuono zien dat hij zich hier ook thuis voelt, het gas pakt in zulke situaties lekker snel op en de motor is uitermate wendbaar tussen het verkeer door. Voor echt langere afstanden over de snelweg of bij hoge snelheid is de Tuono niet echt geschikt, de rijwind en toch ook het stukje missende comfort gaan je hierin hinderen. De Brembo Monoblocks passen ook perfect bij het plaatje van de Tuono en zijn echt fenomenaal, zowel bij hard aanremmen over het slechte asfalt als licht aanremmen de bocht in.
Elektronica
Daarnaast is de Tuono voorzien van alle elektronische snufjes die er maar mogelijk zijn. Aprilia noemt het complete elektronicasysteem APRC (Aprilia Performance Ride Control), wat net als bij de RSV4 bestaat uit traction control, achterwiellift-beheersing, wheelie control, launch control en de al; genoemde quickshifter. Alles instelbaar en ook uit te zetten. Daarnaast heeft de Tuono ride by wire en nog drie verschillende mappings; S (Sport), T (Track) en R (Race) en is voorzien van Race ABS. Het goede aan de keuze tussen de mappings is dat het verschil tussen de verschillende stand echt overduidelijk merkbaar is. Op de slechte wegen hebben we alle mappings getest, hieruit bleek dat de Race-mapping te agressief is voor straatgebruik, maar waarschijnlijk geweldig tot zijn recht zal komen op het circuit. De Sport mapping biedt de juiste balans, wel agressief maar goed handelbaar.
Leuk is de mogelijk om je smartphone via de V4-MP app te verbinden met de motorfiets, die op een beugel op het stuur gemonteerd kan worden. Vraag is alleen wel welke moderne smartphone het geweld van de Tuono 1100 lang kan overleven. De mogelijkheden van de elektronica op de Tuono zijn bij elkaar echt extreem. Aan een aantal van deze hulpmiddelen heb je echt iets door het geven van meer vertrouwen in de motor, een veiliger gevoel op de weg en een hoge funfactor. Toch is het misschien iets over the top, want wat je op straat toch moet met launch control?
Conclusie
De Aprilia Tuono V4 1100 RR is een echte naked bike met alle techniek van nu. Het vertrouwde gevoel, de wegligging, hoge koppel en de elektronica maken deze Tuono een geweldig leuke motorfiets om mee te rijden en te spelen, hij nodigt continu uit tot sportief rijden. Door de toch wat extremere rijhouding in combinatie met het vermogen, koppel, harde remmen en de techniek van de Aprilia RSV4 RF is het een hardcore naked bike die je de ervaring geeft van een Superbike, die waarschijnlijk dan ook prima tot z’n recht zal komen op het circuit. Aprilia heeft met de Tuono een prachtige balans weten te bereiken tussen een agressieve en geraffineerde naked bike, het is uiteindelijk toch een allemansvriend met een grote rauwe rand.
Tekst: Ilja Pokorny, fotografie Aprilia
Technische gegevens 2015Aprilia Tuono V4 RR [RF]
Type motorblok | 65° V4 cilinder, 4-takt, watergekoeld |
Cilinder inhoud | 1077 cc (81 mm x 52.3 mm) |
Maximaal vermogen | 175 pk (129 Kw) @ 11.000 tpm |
Maximaal koppel | 121Nm @ 9.000 tpm |
Versnellingen | 6 versnellingen |
Rijwielgedeelte | Aluminium frame |
Banden, voor | 120/70 ZR 17 Pirelli Diablo Rosso Corsa |
Banden, achter | 190/55 ZR 17 [200/55 ZR 17] Pirelli Diablo Rosso Corsa |
Remmen, voor | Dubbele 320mm zwevende schijven, Brembo M432 Monoblock remklauwen, vier zuigers, axiale rempomp. |
Remmen, achter | 220mm schijf, Brembo remklauw, tweezuiger |
Vering, voor | Upside-down Sachs 43mm [Öhlins] |
Vering, achter | Sachs monoschock [Öhlins monoschock] |
Tankinhoud | 18,5 liter (4 liter reserve) |
Drooggewicht | 184 kilo (zonder accu en vloeistoffen) |
Prijs 2015 | €17.045,- [€18.995,-] |