De link naar de Z800 en de Z1000 is snel gemaakt als je kijkt naar de 2015 Kawasaki Z300. De lijnen en uitstraling van deze nieuwe naked zijn ontworpen met Kawasaki’s ‘Sugomi’ designgedachte en dat is te zien aan de herkenbare lijnen. De Z300 is misschien dan wel klein in cc’s maar dat is hij niet in zijn omvang; het is qua afmetingen best een volwassen motor. Het geheel ziet er netjes afgewerkt uit en de motor wordt standaard geleverd met ABS en met een assist & slipperclutch. Met een topvermogen van 39 pk (29 kW) en 27 Nm aan koppel voldoet de Z300 ruim aan de eisen om bereden te worden door iemand met een A2-rijbewijs, maar de motor heeft tijdens de persintroductie in Spanje ook bewezen dat hij leuk genoeg is voor de ervaren motorrijder.
Als je op de Kawasaki gaat zitten merk je dat de Z300 best ruim is, met mijn lengte van 1.83 meter is de zitpositie prettig met een redelijk sportieve kniehoek. De zitting is vrij hard maar na een dag rijden gaf dit geen problemen. Het dashboard is overzichtelijk en is voorzien van een eco meter. Hiermee geeft motormanagement aan wanneer je zuinig aan het rijden bent maar hiervoor in de plaats hadden we lieven een versnellingsindicator gezien. Met 17 liter brandstof in de tank kan de Z300 ruim 500 kilometer rijden en dat is toch best ‘eco’ te noemen. Het kuipwerk van de Z300 sluit allemaal netjes aan, langs het blok heeft men de kuipdelen zo aangebracht dat zaken als het reservoir van het koelsysteem netjes aan het zicht zijn onttrokken worden, maar wel goed bereikbaar zijn om eventueel koelvloeistof bij te moeten vullen. De richtingaanwijzers zijn duidelijk evenals de verlichting, het ziet er allemaal degelijk en verzorgd uit.
Als de eerste meters gereden zijn valt het meteen op dat de koppeling relatief laat aangrijpt, dit vraagt enige gewenning. De motor is voorzien van een assist & slipper clutch, deze laat zich erg licht bedienen door middel van de niet-verstelbare koppelingshendel. Als je onverhoopt te snel terugschakelt of de koppeling te snel op laat komen, grijpt de slipperclutch onmerkbaar in. Het blok loopt erg soepel en de staande twin is met de originele demper stil, heel erg stil zelfs. Met de optionele Akrapovic demper is het allemaal net even leuker, je hoort de motor meer en hij lijkt er ook beter mee te lopen.
De Z300 heeft zijn maximale vermogen bij 11.000 toeren, vanaf zo’n 9.000 toeren merk je dat hij nog iets over heeft en dan begint de uitlaat ook van zich te laten horen. Tijdens een sportief ingestelde rit zal je dan ook veel hoog in toeren rijden met de Z300, de verwachte trillingen zijn niet aanwezig en de trillingen die je toch heel soms voelt, zijn te verwaarlozen. Het schakelen gaat erg soepel, er zijn geen rare bijgeluiden of een moeilijk vindbare neutraal. Wel is de eerste versnelling van de motor erg kort. De motor komt ook op de snelweg goed mee, 130 km/uur is geen probleem. Het blok draait dan zo’n 9.500 toeren per minuut en heeft dan nog wat vermogen over om door te trekken naar 165 km/uur, maar dan is de fut er ook echt wel uit.
Op de Spaanse kronkelwegen is het zeker geen straf om met de Z300 te rijden. De lichte Kawasaki kan hier goed uit de voeten en het intensieve bochtenwerk gaat hem goed af. De machine laat zich eenvoudig van de ene in de andere bocht sturen en als het wegdek even te wensen overlaat vangt de vering dit goed op. De achterschokdemper is in verhouding net even wat stugger dan de vering aan de voorkant, maar behalve de veervoorspanning aan de achterzijde valt er aan de vering niets in te stellen. De Z300 is vanaf de fabriek voorzien van IRC Road Winner banden. Tijdens de introductie was het asfalt de eerste helft van de dag nat en na de lunch droog. Op nat asfalt zijn de IRC’s geen goede keuze, ze hebben moeite om grip te kunnen vinden op de vochtige ondergrond. Eenmaal op droog asfalt werd dit wel een stuk beter, hier doen de IRC’s het redelijk. De Z300 van Kawasaki is zowel voor- als achter voorzien van tweezuiger remklauwen. Aan de voorkant mist er wel wat gevoel bij het aangrijpen van de remmen, iets meer bite had zeker gemogen. Als de remkracht eenmaal aangrijpt zijn ze goed doseerbaar en de achterrem voldoet uitstekend.
Kawasaki heeft voor de Z300 een performance pakket dat een meerprijs heeft van €499,- In het pakket zit wheelstriping, een seatcover, een tankpad en een Akrapovic demper. Vooral de seatcover en de uitlaatdemper geven meerwaarde aan de motor. De seatcover vervangt de zitting van de duopassagier en maakt de uitstraling meteen wat sportiever, maar het echte sportieve gedeelte komt van de demper. Naast het uiterlijk zorgt de demper voor een extra stuk beleving door wat meer decibellen. Met een bedrag van €499,- is het bijna 10% van de aankoopprijs, maar het is het zeker waard.
Conclusie
Een motor zoals de Z300 laat zien dat het rijden met een A2-rijbewijs helemaal geen straf hoeft te zijn. Hij is dan wel klein in cc’s en pk’s maar de lol is er zeker niet minder om. De motor stuurt goed en is verrassend leuk om te rijden. De afwerking is netjes en de motor wordt geleverd met standaard ABS en assist en slipper clutch. De eco indicator vinden we overbodig maar de optionele Akrapovic demper die in het performance pakket zit is bijna een must, al is het alleen maar om het geluid. Wel zouden we bij aflevering al voor andere banden kiezen, die dan wel binnen de verkoopprijs geleverd zouden mogen worden. De Kawasaki Z300 maakt motorrijden leuk, ook als je niet gebonden bent aan het gefaseerde rijbewijs. Plezier hebben kan ook met 39 pk.
Tekst: Marco Hendriks – Foto’s: Kawasaki
Technische gegevens 2015 Kawasaki Z300 | |
Motor | Vloeistofgekoelde, viertakt parallel-twin |
Cilinderinhoud | 296 cc |
Boring x slag | 62,0 x 49,0 mm |
Compressieverhouding | 10,6:1 |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie: φ32 mm x 2, met dubbele gaskleppen |
Frame type | Buis diamant, staal |
Veeruitslag, voor | 120 mm |
Veeruitslag, achter | 132 mm |
Banden, voor | 110/70-17M/C 54S IRC Road Winner |
Banden, achter | 140/70-17M/C 66S IRC Road Winner |
Maximaal vermogen | 39 PK (29.0 kW) @ 11.000 tpm |
Maximaal koppel | 27.0 Nm @ 10.000 tpm |
Versnellingen | 6 versnellingen |
Eindaandrijving | Ketting |
Koppeling | Natte meervoudige plaatkoppeling |
Remmen, voor | Enkele φ290mm-wave-schijf Enkelwerkende, dubbele zuigers |
Remmen, achter | Enkele φ220mm-wave-schijf; Dubbele zuigers |
Vering, voor | φ37mm-telescoopvoorvork |
Vering, achter | Bottom-link Uni-Trak met gasgevulde schokdemper en instelbare veervoorspanning |
Afmetingen (L x B x H) | 2015 x 750 x 1025 mm |
Wielbasis | 1405 mm |
Zithoogte | 785 mm |
Brandstofcapaciteit | 17 liter |
Rijklaar gewicht | 170 kg |
Kleuren | Candy Flat Blazed Green / Metallic Spark Black |
Prijs | € 5499,- |