Test: Garmin VIRB Elite HD onboard actioncamera

 De Garmin Virb HD actioncamera arriveert in een gelikte verpakking, zoals die momenteel de norm is in dergelijke gadgets. Minder mooi is dat de eenmaal geopende doos maar karig gevuld blijkt te zijn: de camera, een batterij, de bevestigingsbeugel en één rechte en één holle bevestigingsvoet met plakker. De noodzakelijke Micro-SD kaart wordt niet meegeleverd, eigenlijk belachelijk, een camera van 399 euro mag immers best zodanig worden afgeleverd dat je er gelijk mee aan de gang kunt, alleen upgraden van de opslagruimte zou dan een eigen keuze moeten zijn. Ook een stekker voor het USB-oplaadsnoer ontbreekt, opladen moet dus altijd via een computer die aanstaat of je moet zelf die stekker even los erbij kopen. Een ronde klem voor op het stuur zit in een los doosje, dit is dus niet standaard en kost 25 euro extra. Ook ontbreekt een afstandsbediening (wel als optie leverbaar), al wordt wel gemeld dat andere Garmin producten als zodanig kunnen dienen, waarmee een Garmin navigatiehorloge, fietsnavigatie of wandelnavigatie wordt bedoeld. Hiermee kan je dan wel weer zaken als hartslag of temperatuur doorgeven aan de camera, maar dat lijkt ons niet echt iets voor de gemiddelde motorrijder.

 

Test-Garmin-Virb-Elite-actioncamera motor

 

Bouw en bevestiging
De bouw in “lengterichting” geeft de Garmin camera voor motorrijders een groot voordeel ten opzichte van de marktleider, de enorm populaire GoPro die meer als een fotocamera is gebouwd, dus met de lens op de zijkant. Door de andere bouw van de Garmin vangt deze camera veel minder wind, waardoor gebruik op een motorfiets beter gaat. Dit voordeel wordt echter deels weer teniet gedaan door de zeer robuuste maar nogal ingewikkelde bevestigingsmethoden. Er is namelijk geen rechtstreekse aansluiting van de camera op een voetje. je hebt dus altijd eerst de grote bevestigingsbeugel nodig en dan pas de aansluiting op de (optionele) stuurklem of de opplakbare voetjes. Je kunt dus niet zonder de beugel, en hiermee wordt de afmeting opeens groter dan (bijvoorbeeld) de Drift HD Ghost, een camera die ook in de lengterichting is gebouwd en qua afmeting (zonder beugel!) ongeveer gelijk is. Voordeel is wel dat de Virb Elite waterdicht is, volgens de verpakking zelfs 30 minuten op 1 meter diepte. Dit zorgt ervoor dat je geen extra plastic behuizingen meer nodig, bij sommige andere actioncamera’s nog wel eens noodzakelijk accessoire voor als het gaat regenen.

 

Bediening
De kleine aan/uit knop zorgt ervoor dat in- of uitschakelen van de Virb met handschoenen aan zo goed als onmogelijk is, maar als dit eenmaal geregeld is, maakt de enorme schuifknop aan de zijkant het heel makkelijk te beginnen met opnemen of daarmee weer te stoppen. Het schermpje blijft altijd aan, al kost dit volgens de makers amper stroom. Helaas blijkt dat priegelige LCD schermpje (2,05 x 1,48 cm.) zo klein en flets, dat er niet meer dan een globaal beeld in te zien is. Ook minder handig is dat de lens niet draaibaar is, iets wat bij concurrenten wel kan. Hierdoor moet je de camera in principe horizontaal plaatsen, al kan je wel in het menu de horizon bijstellen en via de app het beeld op zijn kop zetten. Bij montage op een ‘vaste’ plek is dit een prima optie, maar bij wat sneller wisselende montagepunten teveel gedoe. De verwisselbare accu gaat zo’n 2,5 uur mee, een half uur minder dan geclaimd maar dit is zeker goed genoeg, waarbij een extra accu (€ 30) met losse oplader (€ 25,-) het overwegen waard zijn voor langere motorritten.

Koppeling met de Zumo 590LM
De Virb is te bedienen met een Garmin Zumo 590LM navigatiesysteem. Via het menu in de 590LM is er een mogelijkheid om een koppeling te maken tussen beide apparaten. Als deze eenmaal tot stand is gekomen heb je de mogelijkheid om de camera te bedienen met het navigatiesysteem. Aan de zijkant van het scherm zijn er een aantal knoppen te vinden waarmee je de camera kan bedienen, dit werkt allemaal erg makkelijk. Het is helaas nog niet mogelijk om de beelden van je camera via 4G live door te streamen, maar een softwareupdate zou dit in de toekomst (heel!) misschien alsnog mogelijk kunnen maken.

Extra functies
De Virb Elite heeft ook een aantal geinige dashboardfuncties op basis van de geïntegreerde GPS, thermometer en acceleratiemeter, maar met de camera op het stuur is dit op het mini-schermpje zo klein dat dit feitelijk onbruikbaar is. Veel handiger is de bediening via een smartphone en de gratis app, hiermee zijn alle functies opeens heel makkelijk in te stellen.

Garmin biedt het gebruik van eigen editing-software aan, maar de ervaring leert dat er veel tijd gaat zitten in het aanleren van dit systeem, terwijl het met de standaard op elke computer geleverde software net zo goed gaat. Voordeel is wel dat je in de Garmin-software de GPS informatie mee kunt importeren.

 

Beeld
Het beeld van de 1080p HD-filmopname loopt via de 16-megapixel CMOS-beeldprocessor, waarbij de framerate tussen 30fps en 120fps kan variëren, al gelang de gewenste scherpte en de opslagcapcaiteit van de geheugenkaart. Ook kan je onderweg redelijke foto’s maken via de zelfonstpannerfunctie, al is dat alleen handig bij korte stukjes zoals bijvoorbeeld op het circuit. Zoals bij elke moderne actioncamera is het videobeeld van de Virb verbluffend goed qua scherpte, contrast en belichting. De ruwe beelden zien er ook op een grote TV prachtig uit. In het (half)donker is de Virb geen hoogvlieger, maar scoort toch nog een ruime voldoende. Opvallend is het ‘groothoek’ beeld, een soort fisheye-beeldhoek zorgt ervoor dat er het beeld er wat rond uit gaan zien, al is dit softwarematig weer bij te stellen. Softwarematig is ook schokkerig (rij)beeld te stabiliseren, maar de trillingen van de motor blijken daarvoor wat te snel te gaan, al zal dit misschien per motorfiets verschillen. Overall lijkt de Virb een heel klein beetje onder te doen aan de GoPro, maar is ongeveer gelijk aan de kwaliteit van de Drift HD Ghost, onze werkcamera bij Testmotor.nl. 

 

Conclusie
De Virb Elite HD actioncamera is een prima camera voor gebruik op een motorfiets, al lijkt hij daar niet direct voor gemaakt en is (compacte) bevestiging op een helm onmogelijk. Nadelen zijn de noodzakelijke bevestigingsbeugel, de niet draaibare lens en de karige standaarduitrusting. Garmin biedt zeer veel handige opties aan, maar een paar daarvan hadden ze best in de standaarddoos mogen doen. De geboden technische extra’s zijn mooi maar vooral gericht op andere inzetgebieden (wandelen, fietsen), waardoor er voor motorrijders gewoon een robuuste, goed werkende camera overblijft. Echter, die is ook leverbaar als “gewone” Virb, dus zonder de extra Elite type-aanduiding en daarbij behorende extra’s, en in die vorm al snel 100 euro goedkoper. Dan mis je alleen wel het Wifi en dus instelmogelijkheden via de app, en juist die zouden we niet willen missen. Als actioncamera voor motorrijders biedt de Virb als grote pluspunten de robuuste, waterdichte bouw in lengterichting, de makkelijk bedienbare actieknop, de kwaliteit van de bevestigingsmaterialen en de prima beeldkwaliteit. 

 

 

 

 

Technische gegevens Garmin Virb Elite 010-01088-11 onboardcamera (opgave Garmin)

Afmetingen
Afmetingen toestel (HxBxD): 32 mm x 53 mm x 111 mm
Gewicht van toestel: 175,7 gram (toestel); 232,4g (toestel en voetstuk)
Afmeting beeldscherm: 1,4 inch (205 x 148 mm)
 
Video
Beeldsensor: 16 MP, 1/2,3 inch CMOS
Bestandstype: .mp4
1080p HD-video: 1920 × 1080; 30 fps
960p HD-video: 1280 × 960; 30,60 fps 48 fps
720p HD-video: 1280 × 720; 30,60 fps
WVGA (slowmotion): 854 × 480; 120,60 fps just 120
Fotoresolutie: 16 MP (4664*3496); 12 MP (4664*2632); 8 MP (3264*2448)
Burst-opnamen: 6/s 3/s@16, 5/s@12 or 10/s@8>
Time-lapse (seconden): 0,5, 1, 2, 5, 10, 30, 60
 
Audio
Interne microfoon: ja
Externe microfoon: optionele USB naar 3,5 mm stereo microfoonadapter
 
Connectiviteit
Bluetooth: nee
Interface: USB 2.0
HDMI-uitgang: micro-HDMI
Wi-Fi: 802.11 bgn
 
Diversen
GPS: ja
Temperatuurbereik: van -15 °C tot 60 °C
Geheugen: microSD kaart (maximaal 64 GB); kaart niet meegeleverd
Versnellingsmeter: ja
Hoogtemeter: ja
Waterbestendig: IPX7 (1 m/30 min)
Beeldstabilisatie: ja (digitaal)
Lensvervormingscorrectie: ja
 
Batterij
Batterijtype: verwisselbare Li-ion
Batterijcapaciteit: 2000 mAh
Levensduur batterij: 1080p (30 fps), meer dan 3 uur
Adviesprijs: € 399,-
Test: 2023 BMW Motorrad CE 04 elektrische motorscooter

© Copyright - Motorcentraal