In de afgelopen jaren hebben motor fabrikanten hun aandacht verlegd naar jonge motorrijders met het aanbod van budgetvriendelijke motoren, die voldoen aan de specifieke wensen van deze doelgroep. Het is eenvoudiger een klant bij een merk te houden dan iemand over te laten stappen, dus deze instapmodellen zijn daarom erg belangrijk. De Harley-Davidson 883 Sportster serie kan dan in vergelijking met de rest van het gamma wel klein en relatief vriendelijk geprijsd zijn, maar voor wat minder ervaren kopers kunnen ze nog steeds wat intimiderend overkomen. Daarom is er nu de Harley-Davidson Street 750, een nieuw model dat een nieuwe doelgroep voor HD moet aantrekken en vasthouden.
Als we de Street 750 bekijken is het, dankzij de Dark Custom behandeling, onmiskenbaar een Harley-Davidson. De voorvorkprotectors, de ronde koplamp en de wielen zijn bekend en zien er goed uit. Als we verder naar achteren naar de tank gaan, ziet het er nog steeds klassiek en stevig uit. Ook de radiator en de kap daaromheen lijken in het geheel te passen. Het wordt visueel wat minder aantrekkelijk aan de achterkant. Waar de voorste driekwart van de motor een klassieke styling heeft, is het achterspatbord modern en hoekig, waar wat betreft styling punten blijven liggen. Over het algemeen, is het daarentegen een mooie motorfiets en heeft hij een voorkomen dat waardig genoeg is om het Harley-Davidson-logo op de tank te dragen.
Als je beter naar de details gaat kijken, zie je hoe het kan dat de Street 750 een adviesprijs heeft tussen de 8500 en 9000 euro. De hendels zijn dun en voelen niet zo stevig aan als we gewend zijn van andere HD modellen. Hoewel de lak op de panelen er goed uitziet, heeft de naad onder op de tank een onverzorgd uiterlijk. Sommige van de beugeltjes en bevestigingsmaterialen zien er ruw en verre van mooi uit. De knoppen op het stuur zijn netjes en zijn makkelijk te gebruiken, alhoewel de richtingaanwijzer niet vanzelf uitgaat.
Als je op de Street 750 gaat zitten merk je dat de motor een compacte zithouding heeft. Als je net even wat langer bent, wordt je door de zithoogte van 71 cm en de voetsteunen dicht bij het zadel wat opgevouwen. Hierdoor komen de knieën tot boven de lage, platte tank, waardoor het voelt alsof je op de Street zit, in plaats van in de motor. Het is makkelijk om comfortabel bij het stuur te komen, maar het zit ook erg dichtbij. Kort gezegd, de Street 750 ziet er groot uit, maar rijdt als een kleine motor. Langere motorrijders moeten echt verder zoeken.
Op de weg geeft de compacte zithouding je genoeg ruimte om met de 750 te manoeuvreren. Eenmaal rollend voelen de 222 kilo’s lichter aan dan je zou verwachten. De bodemspeling is uitstekend door de hooggeplaatste voetsteunen. Het is erg makkelijk om in te sturen en koersveranderingen gebeuren in een flits. Ik verwachtte dat het sturen wat sloom zou gaan met de smalle 110/80R17 voorband en lage 140/75R15 achterband, maar hij gaat heerlijk de bocht om. Het weggedrag is absoluut het pluspunt van de Street!
De vering is vrij stevig, maar gaat niet stug of stuiterig over slechte wegen en geeft een comfortabele rit, waarbij je altijd de controle over de motor houdt. De vering voor en achter is prima en zorgen ervoor dat het rijgedrag in balans is, ondanks dat de achterkant wel hoog is wanneer hij geparkeerd staat. Remmen is het zwakke punt van de Street 750. Een enkele zwevende schijf met een tweezuiger remklauw voor en achter, halen de snelheid er niet op een indrukwekkend manier uit. Met twee vingers moet er flink geknepen worden in de remhendel, waarbij het gevoel houterig en zwak is. Aan de achterkant is het gevoel beter, de achterrem is in verhouding een stuk beter dan de voorrem. Alhoewel de remmen tegenvallen, doet de 749cc vloeistof gekoelde Revolution X 60 graden V-twin dat niet. De gasrespons is prima en de acceleratie is veel beter dan verwacht. Flink gas geven laat de motor op koppel uit het onderste toerenbereik komen. In de hoge toeren vlakt vlak voordat toerenbegrenzer ingrijpt het vermogen af.
Tijdens onze rit stopten we bij Two Brothers Racing om wat cijfers te genereren op de vermogensbank. De Street 750 levert een respectabele 52,9 PK bij 7900 toeren en 53,4 Nm koppel bij 6400 toeren, maar de koppelkromme is bijna door het gehele toerenbereik heen helemaal vlak. Het is zonder twijfel een prettig motorblok voor een kleine cruiser. Het enige wat mist is de roffel van een Harley-Davidson. Het geluid uit de originele twee-in-een uitlaat klinkt gedempt en mist de vorm van rauwheid die je zou verwachten van een in het zwart uitgevoerde HD. Het schakelen gaat stil en soepel als je door de zes versnellingen van de Street gaat, waarbij de verhoudingen tussen de versnellingen perfect zijn. De koppeling laat zich licht intrekken, maar het aangrijpingspunt is aan het eind van de slag, wat een probleem kan zijn voor kleine handen.
Na onze korte kennismaking met de nieuwe Harley-Davidson Street 750 moesten we deze machine vanuit het perspectief van een nieuwe of jonge motorrijder bekijken om hem te kunnen waarderen. Voor een ervaren motorrijder zal de Street niet overtuigen, maar voor iemand die voor het eerst naar een cruiser zoekt, of nog belangrijker, een Harley voor een beperkt budget, is de Street 750 een aantrekkelijke cruiser. Hij ziet er over het algemeen goed uit, heeft een goed weggedrag en een prima krachtbron. De Street 750 is een goede eerste Harley-Davidson, die veel instappers kennis zal laten maken met motorrijden en ze later, wanneer ze meer ervaring krijgen, laat overstappen naar een van de grotere modellen van hetzelfde merk.
Tekst: Justin Dawes ( Motorcycle USA )