BMW Motorrad heeft als eerste grote merk een motorscooter uitgebracht, die ook gelijk al voor ruim 15.000 euro voor consumenten te koop is bij de BMW dealers. We reden er een week mee in Nederland als dagelijks vervoermiddel, maar ook om een rondje door- of om de stad te rijden.
Wegrijden op de elektrische scooter is maar heel even wennen. Kabel losmaken, deze eventueel opbergen in de redelijk ruime bergruimte onder het passagierszadel, rem intrekken, startknop indrukken en je kunt wegrijden. Daarbij is de achteruitversnelling handig en soms zelfs noodzakelijk, de 265 kilo zware scooter is niet zo makkelijk met de hand te manoeuvreren. Rijden op de elektrische BMW is daarna een bijzonder ervaring, vooral door de stille maar zeer snelle acceleratie, waarbij je je door de traction controle veilig genoeg waant om steeds vol ‘gas’ te geven. Die acceleratie is zo sterk, dat het lastig te geloven is dat de output omgerekend maar 11 Kw oftewel 15 PK zou zijn, waardoor er met een A1 rijbewijs mee gereden mag worden. Vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur duurt weliswaar zo’n zes seconden, maar vooral de acceleratie vanaf het moment dat de motor al rol,t tot zo’n 60 kilometer per uur is echt indrukwekkend. Dit zorgt ervoor dat stoplichtsprintjes makkelijk gewonnen kunnen worden, totdat er echte motoren opduiken, die na de eerste tientallen meters toch echt veel sneller weg zijn. Auto’s zijn kansloos. Daarbij is het wel zo dat voorkruipen bij het verkeerslicht vooral een kwestie van durven en wennen is, de bij lage snelheden zwaar aanvoelende scooter is niet de ideale motorscooter om haarscherp mee tussen de stilstaande auto’s door de laveren. De zeer wijd uitstaande spiegels helpen daar ook niet echt bij.
Rijden
Eenmaal op de weg valt de wat korte zithouding tegen; al snel zitten de billen tegen de achterrand, waarbij op langere ritten je een beetje tegen die rand aan blijft hangen. Dat zit op den duur niet lekker, lange ritten zijn voor een berijder van 1.86 geen serieuze optie. Het stuur ligt wel lekker in de hand, de zit blijft daardoor redelijk ontspannen maar voor de voeten is er op de smalle treeplanken nogal weinig ruimte. Al snel valt op dat de opvallend korte ruit inderdaad heel weinig windbescherming geeft, maar wel voor een flinke ruis op de helm zorgt, oordoppen zijn aan te raden. Dat is dus niet nodig voor het geluid van de scooter zelf, die produceert immers alleen een soort van gierende fluittoon als je ‘gas’ geeft. Dit zorgt er weer voor dat extra opletten echt noodzakelijk is, spelende kinderen verwachten je absoluut niet en ook tussen de file door voelt niet zo veilig aan, al weet je dat de meeste autobestuurders je eerder zien dan horen. Sturen doet de C evolution prima. De stabiliteit is altijd dik voor elkaar, lange bochten lopen heel strak, kort draaien met de achterrem erop gaat ook keurig. De stugge vering kost misschien wat comfort, maar de stuureigenschappen zijn hierdoor gewoon prima. Datzelfde geldt voor de voorrem, die heeft soms flink wat knijpkracht nodig, maar remt dan hard en zuiver. De achterrem is een ander verhaal, die schiet wel heel snel in het ABS.
De afwerking van de scooter is fantastisch, alle delen sluiten mooi op elkaar aan. De spiegels geven prima zicht, maar daaronder willen de sluitingen van de dashboardkastjes (1 voor de oplader, 1 afsluitbare voor spulletjes) niet echt lekker dicht. Het kleurendashboard is prima af te lezen, onder de knop ‘info’ bevinden zich alleen nogal wat elektrische waarden waarvan wij geen idee hadden wat ze inhielden.
Elektrisch
De reden waarom BMW zoveel geld voor deze (verder nogal gewone) motorscooter vraagt, is natuurlijk de elektrische aandrijving. De beloofde actieradius van 100 kilometer zat er met onze rijstijl niet in, met gewoon doorrijden inclusief een stuk snelweg werden we na zo’n 60 kilometer al wat zenuwachtig omdat de actieradius op het kleurenscherm vaak veel sneller afneemt dan het gereden aantal kilometers. In de stad gebruik je dan meestal “Dynamic”, op de buitenwegen kom je snel op “Eco Pro” uit, maar ook “Sail” is leuk; als je dan stopt met gas geven ‘zeilt’ de motorscooter gewoon met amper verminderende snelheid door. De maximum snelheid van 128 op de teller is net te weinig om op de snelweg de nieuwe maximumsnelheid van 130 te halen.
Gewoon doorrijden zorgde ervoor dat er na een ritje Amersfoort-Amsterdam ‘bijgetankt’ moest worden om weer thuis te komen. Dat opladen is ook nog wel een uitdaging. Overal staan wel laadpalen, maar allemaal met verschillde abonnementen en stopcontacten waarmee de blauwe Mennekes-kabel niet op de Type 1 SAEJ1772 aansluiting in het dashboardkastje past. Op de handige website laadpalen.nl staat de BMW C evolution ook niet in het lijstje elektrische voertuigen. Uiteindelijk moest de uit voorzorg meegenomen kabelhaspel eraan te pas komen, al wordt dit afgeraden. We snappen wel waarom, zelfs bij de 8 ampere laadstand werd dit verlengsnoer lauw, bij de maximale 13 ampere zou dat wel eens heet kunnen zijn. Eenmaal aangesloten aan de lader gaat er een zeer luid klinkende fan draaien om de accu tijdens het opladen koel te houden. Dit is tijdens de gehele laadtijd en klint zo luid dat opladen in de tuin geen optie is, de buren zullen de urenlang gierende fan niet waarderen. Bij dit alles reden we op een gloednieuwe scooter bij een zomerse buitentemperatuur. Een oudere accu zal het bij lagere temperaturen snel lastiger krijgen.
Conclusie
Als motorscooter is de C evolution redelijk geslaagd, al kan hij qua windbescherming en rijcomfort niet op tegen alle bekende motorscooters van nu. De elektrische aandrijving werkt prima, maar is een grote beperking in de inzetbaarheid en die vraagt vooral een zeer sterke motivatie van de eigenaar. Die motivatie is bij elektrische auto’s vooral financiëel onderbouwd, maar bij deze scooter is dat ook al net andersom, de scooter is met € 15.250,- + € 393,- afleveringskosten veel duurder dan alle andere motorscooters. Voor dat geld is het ontbreken van elke vorm van extra’s opvallend; bij zo’n modern vervoermiddel verwacht je ingebouwde navigatie, een laadpalen app of een willekeurige innovatie. Daarbij zijn we er niet van overtuigd dat deze elektrische scooter beter is voor het milieu dan de doorgaans al zeer zuinige motorscooters, ook omdat de tijdens het laadproces voluit draaiende koelfan al veel stroom verbruikt. De BMW C evolution is een zeer knap gemaakt prototype, waarmee BMW heel dapper toont hoe de toekomst er ongetwijfeld uit gaat zien. Als dagelijkse gebruiker moet je alleen wel alle logica overboord zetten om tot aankoop over te gaan.
Tekst: Iwan van der Valk – Foto’s: Jannick de Jong
Technische gegevens 2014 BMW Motorrad C evolution elektrische motorscooter
Motor | |
Type | elektromotor, aandrijflijn swingarm met vloeistofgekoelde dynamo, permanent opgewekte synchroonmotor met oppervlakte magneten, interne rotor, max. toerental 9.200 t/min |
Vermogen | 11 kW (15 pk) (vermogensreductie 11 kW (15 pk)) |
Maximaal vermogen | 35 kW (48 pk) bij 4.650 t/min |
Koppel | 72 Nm van 0 tot 4.500 t/min |
Prestaties / verbruik | |
Topsnelheid | 120 km/h (elektronisch geregeld) |
Acceleratie 0-50 km/h | 2,7 sec |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,2 sec |
Actieradius | ca. 100 km bij dagelijks verbruik (Road-modus) |
Recuperatie | automatische recuperatie bij het uitrollen en remmen, gesimuleerde sleepkoppel (“motorrem”), uitbreiding van het bereik tot 10-20% mogelijk |
Elektrische installatie | |
Accu | luchtgekoelde lithium-ion high-voltage accu met extra ventilator |
Accu capaciteit (groot) | 8 kWh (3 modules, twaalf 60 Ah cellen per module) |
Accuspanning | 133 V (nominal) |
Laadvermogen | 3 kW, voorzien van geïntegreerde lader |
Opladen | on-board opladen, oplaadkabel met landspecifieke stekker |
Laadtijd bij 220 V / 12 A | ca. 4 uur tot 100%; 80% in 2:45 uur |
Laadtijd bij 220 V / 16 A | ca. 3 uur tot 100%; 80% in 2:15 uur |
Tweede accu | 12 V / 8 Ah |
Dynamo | DC / DC-transformator, geïntegreerd in acculader, 475 W (nominaal vermogen) |
Aandrijving | |
Secundaire overbrenging | riemaandrijving |
Rijwielgedeelte / remmen | |
Frame | hybride frame met gietaluminium dragende batterij behuizing, aangeschroefd buisvormige-stalen balhoofd en achterframe |
Voorwielgeleiding / -vering | upside-down vork, diameter 40 mm |
Achterwielgeleiding / -vering | enkelzijdige swingarm |
Veerweg voor / achter | 120 mm / 115 mm |
Wielbasis | 1.594 mm |
Naloop | 95 mm |
Balhoofdhoek | 65,9° |
Velgen | gegoten aluminium |
Velgmaat, voor | 3,50 x 15″ |
Velgmaat, achter | 4.50 x 15″ |
Bandenmaat, voor | 120/70 R 15 |
Bandenmaat, achter | 160/60 R 15 |
Remmen, voor | dubbele remschijven, diameter 270 mm, zwevende 2-zuiger remklauwen |
Remmen, achter | enkele remschijf, diameter 270 mm, zwevende 2-zuiger remklauw |
ABS | Standaard uitgerust BMW Motorrad ABS |
Maten / gewichten | |
Lengte | 2.190 mm |
Breedte incl. spiegels | 947 mm |
Hoogte zonder spiegels | 1.301 mm |
Zithoogte, onbeladen | 780 mm |
Binnenbeen curve, onbeladen | 1.795 mm |
Rijklaargewicht | 265 kg |
Max. toelaatbaar totaalgewicht | 445 kg |
Prijs | € 15.250,- |