Skip to main content

Test: Sena SMH10R Bluetooth Headset en Intercom

De Sena SMH10R bluetooth headset en intercom headset voor motorrijders staat, naast de eerder geteste SMH10 (zie test hier), in het assortiment van Sena. Het grootste verschil tussen de twee units is het design. De SMH10R is een stuk dunner en slanker van ontwerp door het ontbreken van de jog-dial, zoals die op de SMH10 is te vinden. Voor de prijs van € 219,95 krijg je een draadloze bluetooth headset die kan worden gekoppeld aan een navigatiesysteem, telefoon, of MP3-speler. De intercomfunctie stelt je in staat om met maximaal 3 andere personen te communiceren.

 Test Sena SMH10R 2

Installatie
Bij het openen van de verpakking volgt meteen de eerste teleurstelling. Sena presenteert de SMH10R namelijk als dun en licht, maar vergeet erbij te vertellen dat je naast de dunne bedieningsunit ook de accu op je helm moet plakken, met het bijbehorende wegwerken van een extra kabel tot gevolg. Installatie van de bedieningsunit en de accu op de helm kan door middel van dubbelzijdige tape of klittenband. Hierbij moet je dus naast de kabels voor de luidsprekers en microfoon ook de kabel naar de accu goed wegwerken. De luidsprekers worden netjes achter de binnenbekleding weggewerkt en met klittenband op hun plaats gehouden. Sena biedt twee microfoons aan. Wij kozen voor de kabelmicrofoon omdat die wat netter weg te werken is dan de boom microfoon, die meer ruimte in neemt binnen in de helm.

 

Bediening
De Sena SMH10R beschikt over drie bedieningsknoppen, waarmee je door middel van verschillende combinaties en door variatie in druktijd de unit kunt bedienen en door het (te) complexe menu kunt bladeren. Door tegelijkertijd op de plus- en de Sena-toets te drukken zet je de unit aan en wordt je welkom geheten door een Engels sprekende mevrouw. Wil je de unit uitzetten dan druk je op de min-en de Sena-toets waarbij dezelfde mevrouw afscheid van je neemt. Zonder handschoenen zijn de knoppen goed te bedienen. Met handschoenen verandert dat in moeilijk tot onmogelijk. De knoppen zijn gewoonweg te klein om te voelen. Onbedoeld stuur je keuzes aan die je niet wilt en dan is het rijdend lastig om dat weer te corrigeren. Naast bediening door middel van de knoppen, kan je de unit ook bedienen door middel van spraakbesturing. Aangezien fysieke bediening te kort schiet is spraakbesturing een mooie uitkomst om tijdens het rijden bijvoorbeeld de telefoon op te nemen.

 

Geluid
Wat direct opvalt na het inschakelen van de unit is dat je regelmatig storend gekraak en getik uit de luidsprekers hoort. Ook na diverse pogingen dit te verhelpen, door uit- en weer inschakelen en de stekkers uit de unit te halen en weer te plaatsen, bleef dit geluid met grote regelmaat de kop opsteken. Tot een snelheid van zo’n 130 -140 km/u zijn zowel muziek als navigatiecommando’s goed te horen met de gebruikte Arai Tour Cross helm. Ook telefoon- en intercomgesprekken zijn goed te verstaan en ook de aanhoorder kan goed verstaan wat de berijder zegt. Het geluid kwam beter en helderder over dan van de SMH10, die we eerder hebben getest. Het door Sena opgegeven bereik van 900 meter voor intercomgesprekken hebben we niet precies gemeten, maar tijdens de intercomtest bleef de verbinding de hele test intact.

 

Batterij
Tijdens dagelijks gebruik voor woon-werkverkeer konden we de SMH10R gedurende 5 dagen gebruiken, waarbij de unit bij een enkele reis ongeveer een uur gebruikt werd om muziek te luisteren en te bellen. De separate accu van de SMH10R voorziet de unit daarmee ongeveer 10 uur van stroom. Opladen duurt 2,5 uur. Echter moet je dan wel de helm bij het stopcontact zetten. Dit in tegenstelling tot de SMH10, waarvan de bedieningsunit inclusief accu separaat van de helm is te laden. Indicatie van de status van de accu is af te lezen aan de led op de bedieningsunit, maar je kunt ook kiezen om het je te laten vertellen door die vriendelijke Engelse dame.

 

Conclusie
Sena levert met de SMH10R een zeer complete bluetooth communicatieset met veel mogelijkheden, waarbij het design helaas boven bedieningsgemak is gesteld. Het grote pluspunt is de kwaliteit van het geluid bij hogere snelheden. Nadelen zijn de terugkerende storende kraakgeluiden, de separate maar niet los te koppelen accu maar vooral de slechte bediening van de te kleine knoppen. Moet de keuze gemaakt worden tussen de SMH10R en de oudere SMH10, dan wordt dat zeker de SMH10, vooral door het veel grotere bedieningsgemak. 

 

Link: Test Sena SMH10 Bluetooth Headset en Intercom 

 

 

Tekst & foto’s: Raul Reijerse