Test: Cardo Scala Rider Q3 Bluetooth communicatiesysteem
Cardo heeft met de Scala Rider Q3 een nieuw type communicatie systeem op de markt gebracht. De Q3 is een Bluetooth motor-naar-motor communicatiesysteem met FM-radio, met de mogelijkheid om er een navigatiesysteem, telefoon en zelfs MP3- speler op aan te sluiten. Een veelzijdig apparaat dat in 2 verschillende versies wordt geleverd, de solo en de teamset uitvoering.
Inbouwen
Alles wordt aangeleverd in een keurige verpakking. Wij kregen de Teamset versie en zodoende zit alles dubbel in de verpakking. De Q3 is inzetbaar voor alle soorten helmen, dit doordat er twee verschillende soorten microfoons in de verpakking zitten. Eén microfoon die in te plakken is voor in een integraalhelm en een staafmicrofoon voor een systeem- of een jethelm. Het systeem zelf kan met een klem bevestigd worden aan de helm of geplakt worden aan de buitenkant van de helmschaal. Het installeren van de Q3 is met een minuut of tien een feit en kan dan ‘gepaird’ worden met het andere systeem en eventueel een navigatiesysteem of GSM met Bluetooth.
Rijden en praten tegelijk
Als je contact wil leggen met de andere Q3 is het een kwestie van een naam roepen of kuchen en je krijgt contact. Zolang je binnen elkaars gezichtsveld bent (dus zonder obstakels) kan er tot ongeveer één kilometer met elkaar gesproken worden en dan is de geluidskwaliteit is ook kraakhelder. Gaat er echter een persoon ook maar een klein bochtje om dan is het vrij snel afgelopen met het gesprek. Totdat je elkaar weer ziet, dan kan er meteen weer gesproken worden. We hebben in eerste instantie wat problemen gehad met de Bluetooth-verbinding tussen ons TomTom navigatiesysteem en de Q3. De verbinding werd meerdere malen verbroken, waardoor je het navigatiesysteem steeds weer contact moest laten zoeken met de Q3. Cardo heeft dit probleem snel onderkend en nieuwe software geschreven; via de website van Cardo kreeg de Q3 een firmware-update waarna dit probleem niet meer voor is gekomen.
De batterij heeft genoeg vermogen voor een dag motorrijden en is daarna met een paar uurtjes weer opgeladen. De radiofunctie werkt goed, voor de saaie snelwegkilometers is een stukje muziek best prettig. Ook bij hogere snelheden is de muziek goed hoorbaar en de ontvangst is prima. De Q3 is ook te paren met andere Cardo systemen, waaronder het SRC systeem van Schuberth. Ook dit hebben we geprobeerd en dat werkte goed, de afstand waarover gecommuniceerd kon worden werd wel beperkt tot ongeveer 500 meter maar dat komt doordat het Shubert SRC systeem geen groter bereik heeft. Verder is de Q3 een vernuftig apparaat, je kunt twee telefoons aansluiten per systeem, maar ook muziek delen met je passagier en er is een Click to Link functie. Met dat laatste kan je met een andere Cardo gebruiker spontaan een gesprek starten. Niet de meest indrukwekkende optie van de Q3, maar het is leuk dat het kan.
Conclusie
Het communiceren met de Cardo Scala Rider Q3 verloopt uitstekend, of het nu bike-to-bike is of mobiel bellen, het gaat allemaal prima. De knoppen zijn goed te bedienen met handschoenen aan en de batterij heeft genoeg vermogen om een dag motor te kunnen rijden, te praten en/of muziek luisteren. De geluidskwaliteit is goed en dat geldt ook voor de radiofunctie. Het was jammer dat er wat kinderziektes in zaten, waardoor de verbinding met de navigatie niet goed intact bleef, maar Cardo heeft dit opgelost door een update uit te brengen voor de software. Zorg dus dat je direct na aankoop controleert of er updates voor het systeem zijn. Dit was dan ook het enige minpunt, de Q3 is verder een goed communicatiesysteem dat makkelijk te bedienen is en doet wat een goed communicatiesysteem behoort te doen. De Q3 is te koop voor een niet gering bedrag van €359,95.
Test: Marco Hendriks