Honda zet steeds meer in op modulaire bouw, waarbij modellen heel veel techniek delen, maar door relatief kleine aanpassingen in een andere doelgroep verkocht kunnen worden. Voor de nieuwe 500-serie levert dit maar liefst drie modellen op; de paralleltwin vormt in 2013 het hart van de sportief gestylde CBR500R, de naked CB500F en de allroad-achtige CB500X. In de omgeving van Frankfurt reden we om-en-om met de CBR500R en de CB500F, beide voorzien van ABS.
Naast het motorblok delen de CB500F en CBR500R nog veel meer. Het frame is hetzelfde, de hele achterkant is hetzelfde, de voorvork en wielen zijn hetzelfde, het dashboard is hetzelfde, de tank is hetzelfde en zelfs het zadel is identiek. Het verschil tussen de sportief ogende CBR en de naked CB komt dan ook puur uit de kuip en het andere stuur, best knap hoe Honda met zulke minimale wijzigingen toch twee verschillend ogende modellen weet neer te zetten. Verder staat de CBR500RR iets meer op zijn neus, eenvoudigweg door de voorpoten wat meer doorsteek te geven. Motorisch zijn het allebei natuurlijk geen hoogvliegers, met 48 pk (35 kW) kunnen ze wel mooi mee voor de lichtere rijbewijzen, maar echt heel veel pit is er niet te verwachten. Je hoort de motor dan ook amper draaien, rijdend al helemaal niet meer. Het vermogen komt er wel zo mooi en beheerst in dat het nooit heel spannend aanvoelt; voor veeleisende motorrijders een teleurstelling maar voor minder vragende berijders juist een geruststellend gevoel. Ook schakelen gaat soepel en trefzeker.
De 471 cc grote twin trilt wel flink over de hele toerenlinie, ondanks de in veel rubber opgehangen voetsteunen komen vooral dààr veel vibraties door, maar ook op het stuur en in het zadel zijn die voelbaar. Opvallend is ook de lichte motorrem, na dichtdraaien van het gas vertraagt de motor nauwelijks. Helaas hebben ook deze beide modellen de nieuwe, omgekeerde knipper/claxon bediening van Honda op de linker stuurhelft, een bizarre keuze omdat in een noodsituatie verkeerd kiezen tot gevaar kan leiden. Volgens Honda is dit een veel logischere volgorde, maar een dergelijke redenatie komt overeen met rechts gaan rijden in Engeland, omdat in de rest van de wereld wetenschappelijk bewezen is dat dit veiliger is. Meer positief is het gegeven dat beide modellen over ABS beschikken en dat de enkele remschijf met de dubbele remzuigers het geheel prima vertraagt. Verder valt het dasboard positief op, een prima bron van informatie, meer dan dit heb je eigenlijk niet nodig al was een versnellingsindicator wel handig geweest.
CB500F
De naam CB500 schept verwachtingen, al sinds decennia is een model met dezelfde naam immers de ideale lesmotor. Qua rijeigenschappen kan de nieuwe CB zich hier ook aardig mee meten, alleen qua afwerking is het toch wel een ander beeld. Waar de oude CB de afwerking van een volwassen motor in de jarenlange Honda-traditie heeft, is de nieuwe toch een product van de nieuwe massaproductie die zich vooral op Azië en Zuid-Amerika richt. De minder nette lasnaadjes en goedkoop uitziende pedalen worden wel gecompenseerd door een prima afgewerkte tank, kuipdelen met een fris kleurenschema en een alleszins acceptabel dashboard. Op de wat vluchtig geproduceerde Aziatische basis zorgen technisch hoogstaande zaken als de HISS startonderbreker en het ABS ervoor dat de CB500F wel een echte, volwaardige motorfiets is, die qua uiterlijk en in het oog springende onderdelen de merknaam Honda waardig is. De zithouding is zoals we die gewend zijn van Honda, met wat korte afstanden naar stuur en voetsteunen als kleine afwijking hierop. Alles bij elkaar is de CB500F een prima opstapper, of een nette middenklasser aan de onderkant van dat segment.
CBR500RR
Door de naamgeving van de CBR500RR zou de indruk kunnen ontstaan dat er een band is met de CBR600RR en de CBR1000RR Fireblade. Behalve de opvallende kleurstelling is die er echter totaal niet. De CBR500RR is namelijk absoluut géén klein broertje van deze supersportkanonnen, maar een budgetbike die slim van sportieve uiterlijke kenmerken is voorzien. We kregen zelfs even de kans over te stappen op een CB600RR, wat onze bevindingen nog verder versterkte: de CBR500RR heeft behalve de vergelijkbare typeaanduiding niks gemeen. Zoals gezegd zijn er amper verschillen met de zojuist besproken CB500F, waardoor ook het wat tamme motorblok met 48 pk er weer bij is. Nou is er best sportief te rijden met deze kleine Honda, maar eigenlijk is dat zo met elke kleine, lichte motorfiets, gewoon omdat het leuk is om een motorfiets ondanks (of: dankzij) zijn beperkingen toch flink op gang te houden. Hard door de Duitse bossen knallen is dan ook zeker goed te doen, maar reëel bekeken is de vering te zacht en niet instelbaar, is de zithouding te rechtop, grijpt het ABS te snel in en is de grondspeling al snel de beperkende factor voor nog meer bochtensnelheid. Dat betekent overigens zeer zeker niet dat het geen erg leuke motorfiets is, er is immers volop plezier te hebben op de 500RR, omdat dit eigenlijk precies hetzelfde is als op de CB500F. Met uitzondering van het opvallend leuke uiterlijk en de iets andere zithouding kunnen we voor de rest dan ook naar het verhaal daarover verwijzen.
Conclusie
Zowel de CB500F als de CBR500RR zijn een prima motorfiets voor beginners en niet al te veeleisende motorrijders. Door de combinatie van een goedkoop te produceren basis en een goede afwerking zijn uiterlijk en afwerking prima in orde. Wel is het zo dat dit geen “kleine” versies van de bekende Honda-modellen zijn, maar opgepimpte versies van de in Azië zo populaire vervoermiddelen, waardoor het in de details niet helemaal een volwassen motorfiets is geworden. Dat neemt niet weg dat zowel de CB500F als de CBR500RR een complete motorfiets voor een aantrekkelijke prijs biedt voor motorrijders die geen enorme eisen qua sportiviteit of vermogen zoeken. De prijsstelling is zeker scherp, het gat naar een meer complete motorfiets lijkt met 1500 tot 2000 euro niet erg groot, maar is procentueel gezien wel groot genoeg.
Tekst: Iwan van der Valk – Foto’s: Buenos Dias
Mogelijk ook interessant: Test 2013 Honda CB500X
Tecnhische gegevens Honda CBR500RR (CB500F*)
Motortype Vloeistofgekoelde, parallel 2-cilinder
Cilinderinhoud 471cc
Max. vermogen 35kW (48 pk)/8,500 t.p.m.
Max. koppel 43Nm/7,000 t.p.m.
Afmetingen 2.075 x 740 x 1.145mm (2.075 x 780x 1.060mm*)
Rem (voor) 320mm enkele schijf met 2-zuiger remklauw, ABS
Banden voor 120/70 -ZR17
Banden achter 160/60 -ZR17
Wielbasis 1,410mm
Zithoogte 790mm (785mm)
Rijklaargewicht 194 kg (192 kg*)
Prijs: € 6.999,- (€ 6.299,-)