De door Ducati ontwikkelde elektronica heeft in de 2013-versie van de Hypermotard SP een prominente plaats gekregen. Hij is voorzien van ride-by-wire, in drie standen instelbaar ABS en het in 8 standen instelbare tractie controle. De 1078cc en 803cc luchtgekoelde twins zijn vervangen door een speciaal voor de Hypermotard ontworpen, watergekoelde, 821 cc, Testastretta vierklepper. Hiermee heeft hij meer trekkracht onderin, voldoet aan de modernere emissie-eisen en gaat volgens eigen opgave wat zuiniger met brandstof om. Het hele Hyper-ontwerp heeft een strakkere lijn, is in de wielbasis wat langer geworden en kreeg een opnieuw ontworpen buizenframe. De stuurhelften zijn hoger en iets verder naar achteren geplaatst en de voetsteunen wat verder naar voren gezet. Toch oogt de motor wat compacter. Dit komt vooral doordat de liggende, voorste cilinder dichter op het voorwiel zit. Om de actieradius te vergroten is de tank met 4 liter gegroeid en heeft nu een inhoud van 16 liter. De nieuwe, fraai gevormde spiegels zijn eerder mooi dan functioneel en de afdekkappen van de distributieriemen en de spatborden zijn gemaakt van carbon. De hooggeplaatste uitlaten hebben plaats gemaakt voor een forse, laag geplaatste uitlaatdemper, die bijdraagt aan de compactere uitstraling.
Rijden
Als je naast de Hypermotard staat valt op dat hij hoog op de poten staat. Met een flinke zwaai moet je je been over de naar achter nog hoger oplopende buddyseat gooien. Als je eenmaal zit is de zitpositie vergelijkbaar met die van een crossmotor: boven en voorop de motor. Het enige wat je ziet is het kleine display van het dashboard. De voeten staan relatief hoog en de knieën zijn daardoor gebogen, zodat je ze goed tegen de goedgevormde uitsparingen in de tank kunt drukken. Kortom; een actieve zithouding. Tijdens het starten komt het Testastretta blok enigszins onregelmatig draaiend tot leven met het kenmerkende “desmo klepgeruis”. Een draai aan het ride by wire gashandel resulteert in een felle reactie. De 821 cc 11 graden Testastretta is een motorblok dat graag op toeren gehouden wil worden. Vanaf 3000 toeren komt het motorblok enigszins in balans en vanaf 4000 tpm begint de vermogensopbouw op gang te komen. Vanaf 7000 begint het motorblok echt vermogen op te bouwen tot de toerenbegrenzer er bij 10.000 toeren een eind aan maakt. Rond 7000 toeren bevindt zich het toerengebied waar de Hypermotard zich het prettigst voelt en waar ook het rijwielgedeelte, motorblok en de zitpositie het best tot hun recht komen. Al het geweld wordt beteugeld door elektronica, in dit geval door een instelbare ABS en tractiecontrol. Deze hulpmiddelen worden aangepast aan de drie gekozen rijmodi (Wet, Sport en Race). De gekozen modus is af te lezen op het kleine display en is makkelijk in te stellen vanaf de linker stuurhelft. De kabelbediende koppeling met slipperclutch is licht te bedienen, goed doseerbaar en lijkt alleen maar beter te gaan werken als hij zwaarder belast wordt.
Gas erop!
Flink doortrekken naar hogere toerentallen resulteert in de tweede en derde versnelling zomaar in een spontane wheelie op het gas. Schakelen gaat kort, snel en enigszins stroef. De radiale Brembo monoblocks vallen in eerste instantie wat tegen, maar -zoals alles bij de Hypermotard- komt de werking pas echt tot zijn recht als je het gebruikt waarvoor het gemaakt is: Stevig rijden op bij voorkeur kleine, bochtige wegen. Bij hard afremmen vanaf hoge snelheid is de bediening en doseerbaarheid van de Brembo monoblocks juist geweldig. Daarbij snel terugschakelend komt de slipperclutch bijna onmerkbaar in en is het mogelijk prachtige slides te maken. Door de crosshouding heb je daarbij altijd een goed gevoel van controle. De Hypermotard stuurt met zijn 194 kg rijklaar gewicht erg licht en direct. Ook bij het voluit weg accelereren uit een bocht blijft de motor mooi stabiel. Ook hier geldt weer; hoe harder het gaat, hoe beter de balans.
Snelweg
Ondanks de sportieve inborst van de SP is het ook mogelijk een rustig toertochtje te maken. Het is dan wel zaak om de motor in de “wet” modus te zetten, omdat de motor anders te veel uitdaagt om hoger in toeren te gaan rijden, met de eventuele gevolgen voor je rijbewijs. Rijden op de snelweg is technische gezien mogelijk met de Hypermotard, maar geen aanrader. Hoewel hij stabiel aanvoelt, zijn de zitpositie, het motorkarakter en de windbescherming van dien aard dat je snel de secundaire weg zult opzoeken. Rijden op de binnenwegen doe je bij voorkeur toch in de sportieve standen, ook met een nat wegdek. Hoewel de standaard gemonteerde Pirelli Supercorsa’s liever op een droog wegdek rollen, zullen ze je nooit echt verrassen door het tijdig ingrijpen van de elektronica. De tractiecontrole laat in de race modus nog behoorlijk wat wielspin toe, terwijl het in de “wet” stand al ingrijpt voordat er van uitbreken sprake is.
Praktisch
Ondanks de gemonteerde carbonfiber spatborden, die weliswaar mooi en sportief ogen, krijg je tijdens het rijden in nat weer wel een flinke laag spatwater over je heen, dit aan zowel de voor als de achterkant. Het meenemen van een duopassagier is mogelijk maar is voor beide partijen niet echt comfortabel. Tijdens de testperiode was het zorgelijk dat de elektronica haperde. Tot twee maal toe kwam er geen respons na een druk op de startknop en weigerde het groot licht een keer terug te gaan naar de dimstand. Een paar keer het contact aan en uit zetten loste het probleem op maar angst voor het Italiaanse elektronica spook wordt er niet minder om. De rechterpoot van de Marzocchi upside down voorvork lekte flink na het einde van de test. Deze is dan wel weer volledig instelbaar, evenals de Öhlins achtervering.
Conclusie
De 2013 Hypermotard SP van Ducati was en is een compromisloze ruige motorfiets die het best tot zijn recht komt als je er ook zo mee rijdt. In vergelijk met de vorige Hypermotard zijn de echt scherpe kantjes wel wat weggeslepen voor meer praktisch gebruik, maar het blijft met het nieuwe motorblok onmiskenbaar een Hypermotard. Door de toegepaste slipperclutch en de multi-instelbare ABS en traction control zet de Ducati je wel minder snel voor onprettige verrassingen. De grotere brandstoftank in combinatie met het lager brandstofverbruik (1:20) maakt de motorfiets ook beter geschikt voor het dagelijks verkeer. De Ducati Hypermotard SP is te koop vanaf €16.390,-
Test: Andrew Thijssen
Technische gegevens:
Model | Ducati Hypermotard SP (2013) |
Motor | |
Type | Tweecilinder 11° Testastretta 90° L-Twin met vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 821 cc |
Vermogen | 110 pk @ 9.250 tpm |
Koppel | 88 Nm @ 7.750 tpm |
Aantal versnellingen | 6, constant mesh |
Eindoverbrenging | O-ring ketting |
Chassis | |
Frame | Trellis ALS450 buizenframe |
Wielbasis | 1.505 mm |
Balhoofdhoek | 25,5° |
Naloop | 104 mm |
Vering voor | Marzocchi 50 mm upside down, volledig instelbaar |
Vering achter | Öhlins monoshock, volledig instelbaar |
Veerweg voor | 185 mm |
Veerweg achter | 175 mm |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, Brembo radiale 4-zuiger Monoblocs, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 245 mm, Brembo 2-zuiger remklauw, ABS |
Voorband | 120/70 ZR 17″ |
Achterband | 180/55 ZR 17″ |
Afmetingen | |
Lengte | 2.110 mm |
Breedte | 860 mm |
Hoogte | 1.220 mm |
Zadelhoogte | 890 mm |
Gewicht | 194 kg rijklaar |
Tankinhoud | 16 liter |
Prijs | € 16.390 |
Hypermotard |
Hypermotard SP |
|
Riding modes: |
Riding modes: |
|
Sport/Touring/ Urban |
Race/ Sport/ Wet, in race geen ABS achter |
|
43mm Kayaba voorvork, veerweg 170 mm, niet instelbaar |
50mm Marzocchi voorvork, veerweg 185 mm, veervoorspanning, in-en uitgaande demping instelbaar |
|
Sachs schokbreker, veerweg 150 mm, veervoorspanning instelbaar |
Öhlins schokbreker, veerweg 175 mm, veervoorspanning, in-en uitgaande demping instelbaar |
|
Nissin-rempomp |
Radiale Brembo rempomp |
|
Stalen stuur / klepdeksel |
Aluminium stuur / magnesium klepdeksel |
|
Polyester voorspatbord/ riemkappen |
Carbon voorspatbord / riemkappen |
|
Pirelli Diablo Rosso II banden |
Pirelli Supercorsa SP |
|
Gegoten Brembo velgen |
Gesmede Marchesini’s (2kg lichter) |
|
1.500 mm wielbasis |
1.505 mm wielbasis |
|
870 mm zadelhoogte |
890 mm zadelhoogte |
|
198 kg (rijklaar) |
194 kg (rijklaar) |
|
€ 12.790 |
€ 16.390 |