Test: 2013 Aprilia Caponord 1200

De 2013 Aprilia Caponord 1200 is een forse en krachtige verschijning, een indruk die door het brede stuur nog versterkt wordt. Het digitale scherm is overzichtelijk en geeft je in een oogopslag de informatie die je nodig hebt. Het ATC en ABS zijn daarbij wel nogal moeizaam te kiezen via de twee knopjes aan de linkerzijde van het display, een nogal onhandige positie hiervoor. Deze veiligheidssystemen zijn overigens ook uit te zetten, zou je daarvoor willen kiezen. De Regen,Tour en Sport modus kun je daarentegen makkelijk via de startknop instellen, dit kan uiteraard pas als de motor loopt. De Regen modus beperkt het vermogen tot 100 pk, de Tour modus geeft het volle vermogen van 125 pk met een milde gasrespons en in de Sport modus (ook 125 pk) reageert de motor een stuk feller op de gashandel. 

 

2013 Aprilia Caponord 1 1

 

Rijden
De motor heeft een lange eerste versnellingen en het doorschakelen gaat soepel door de close-ratio achtige volgende vijf versnellingen. De koppeling gaat licht en de vermogens afgifte, in combinatie met de prachtig daarop aansluitende koppelkromme, resulteert in een soepele, krachtige en voor je gevoel spectaculaire acceleratie. De 90° twin begint al flink vermogen te leveren vanaf een kleine 3000 toeren en gaat strak door tot 9.500 toeren, waar de toerenbegrenzer er vrij abrupt een eind aan maakt. Ondanks zijn afmetingen, gewicht ( 214 kg drooggewicht) en brede banden laat hij zich met het grootste gemak door korte bochten sturen. Ook lange doorlopers zijn een fluitje van een cent voor de Aprilia. De Brembo monoblocks met staalommantelde remleidingen zijn goed doseerbaar en weten de Caponord goed in bedwang te houden, hierbij is het ABS ongemerkt op de achtergrond aanwezig. De traction control in stand 3 grijpt snel in, stand 1 is voor het sportieve werk maar wel met de zekerheid van ingrijpen wanneer nodig. De Caponord voelt stabiel en biedt veel vertrouwen, alleen tijdens vol accelereren uit een bocht voelde de Aprilia aan de achterzijde soms wat wazig aan. Dit is misschien ook wel te wijten aan de gemonteerde Dunlop Qualifier 2. De achterveer komt uit de fabriek van Sachs, deze is goed in te stellen zonder dat je hiervoor onder de motor hoeft te kruipen. Aan de voorzijde vinden we een volledig instelbare 43 mm upside down voorvork die eveneens geleverd is door Sachs. Tijdens rijden met nat weer zal je niet voor verassingen komen staan door de uitstekend werkende en snel ingrijpende traction control en ABS in stand 1. De regenmodus zal je daarom in de praktijk niet snel gebruiken.

 

Door het prettige motorkarakter, de goede zitpositie en het comfortabele zadel, is een snelwegrit over langere afstanden goed vol te houden. De spiegels zijn goed gepositioneerd en geven dus een goed beeld. De windbescherming schiet helaas te kort, je zit met je hoofd steeds in vervelende en lawaaierige turbulentie. Dit wordt alleen maar erger naarmate je de ruit hoger zet. Deze ruit is makkelijk met de hand verstelbaar middels draaiknoppen. De Aprilia is met een verbruik van 1:16 vrij dorstig, maar dankzij de tankinhoud van 24 liter heeft hij toch nog een acceptabele actieradius. Het meenemen van een passagier is geen enkel probleem; de wat hogere zitpositie geeft een goed zicht voor de duopassagier en de voetsteunen zijn gepositioneerd voor een prettige zit. De fraai gevormde uitlaat is in 2 verschillende standen te plaatsen: een wat hogere stand voor een sportiever uiterlijk en een lagere stand als je besluit om de motor uit te voeren met koffers. 


Conclusie
De Caponord 1200 is een motor die de sprong van all road naar sportief rijden op asfalt meer dan waar maakt. Door het fijne motorblok, de goede en comfortabele zitpositie is het geen straf om met de Caponord de Alpen te bezoeken. Wel schiet de windbescherming tekort en missen we de aanwezigheid van een middenbok in de basisuitvoering. De instelmogelijkheden van zowel ABS als van de traction control gaat wat omslachtig en met een verbruik van 1:16 is het geen zuinige motor. De Aprilia Caponord is geëvolueerd van all-road naar een sportieve motorfiets op het asfalt met een goed reis potentieel. Door zijn cilinderinhoud, vermogen, uiterlijk en de uitgebreide accessoire lijst hoort de motor in het rijtje thuis tussen de gevestigde orde als het gaat om grote all roads. Met een prijs van €14.990,- is hij goedkoper dan zijn concurrenten en voor dat geld krijg je een motor met een sportief karakter en goede stuureigenschappen. Zou je de motor uitrusten met een set koffers, dan mag deze ook gezien worden als reismotor.

 

 

 

Tekst: Andrew Thijssen

 

Technische gegevens:
Type 90° V-Twin
Koelsysteem Vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 1197 cc
Vermogen 125 pk bij 8.250 tpm
Koppel 115 Nm bij 6.800 tpm
Versnellingen 6
Aandrijving Ketting
Wielbasis 1565 mm
Vering voor 43 mm Sachs upside-down, volledig instelbaar
Vering achter Sachs monoshock
Voorrem Dubbele 320 mm schijf met Brembo Monobloc 4 zuiger radiale remklauwen
Achterrem Enkele 240 mm schijf met een Brembo enkele zuiger remklauw voorzien
ABS Standaard en uitschakelbaar
Voorband 120/70ZR17
Achterband 180/55ZR17
Droog gewicht 214 kg
Tankinhoud 24 liter
Adviesprijs 2013 €14.990,-

2023 Moto Guzzi V100 Mandello review

© Copyright - Motorcentraal