Tijdens de persintroductie en eerste testen bleek de nieuwe KTM 1190 Adventure een geducht wapen tegen de heerschappij van de BMW R1200GS. Om de lange-afstandskwaliteiten van de nieuwe 1190 te testen reden we er 2000 kilometer mee naar Frankrijk en terug. Naast een paar stukken snelweg reden we vooral heel veel binnendoor maar kwamen we -op een paar boerenpaadjes na- nergens naast het asfalt, volgens ons de manier waarop de meeste kopers deze Adventure zullen gebruiken.
Veel elektronica
Het allergrootste pluspunt van de nieuwste KTM is met voorsprong het motorblok. De 150 PK’s komen er op een steeds maar weer indrukwekkende wijze uit, daarbij altijd in toom gehouden door de voorbeeldig werkende elektronica. In alle elektronische te kiezen mappings is het onder de 4000 toeren niet echt fijn, maar dat is eigenlijk geen minpunt, het blok nodigt namelijk continu uit om daar overheen te gaan, waarna het machtige sleuren weer los gaat, echt genieten. Daarbij doet de versnellingsbak het zoals dat hoort, niets meer en niets minder, waarbij de koppeling wel heerlijk licht is en zich perfect laat bedienen. Hetzelfde geldt overigens voor de hendel op de rechter stuurhelft; remmen gaat angstwekkend hard, maar de ABS is van dien aard dat je geen
angst hebt voor te veel bijtkracht.
Superbikeblok in allroadframe
De omschrijving van een superbikeblok in een allroad klopt dan ook volledig, als je maar wel blijft bedenken dat een allroad als deze veel hoger en soepeler op zijn vering staat, en dus nooit zo strak een lijn kan houden als een superbike. Logisch, maar door het waanzinnige motorblok wordt je nog wel eens op het verkeerde been gezet en ben je zo kwiek aan het knallen dat je pas bij de bocht bedenkt dat het qua gewicht en hoogte toch iets anders in elkaar zit, waarop de machine zich met wat geweld alsnog veel te hard de bocht in laat duwen. Sturen doet de KTM vooral bij het uitkomen van de bocht superstrak, hier is hij duidelijke in zijn element. Ingaand en op één oor hadden we eerst wat minder plezier, vooral in de regen, maar de vervanging van een wat vierkante Continental TrailAttack 2 (na 6500 km.) en verwijderen van de koffers trok dat insturen mooi recht. Alleen op volle hellingshoek is wat beweging over, de standaard gemonteerde stuurdemper verraadt dat dit wel eens aan de combinatie bizar vermogen vs. allroadframe zou kunnen liggen.
Onvoldoendes voor koffers & koplamp
De 1190 is voor deze gelegenheid uitgerust met de optionele kunststof kofferset, die zo’n 900 euro kost. Eigenlijk kunnen we hierover heel kort zijn: dit is absoluut geen aanrader. De koffers bewegen ruim op de (wel mooi compacte) ophanging, zijn -geparkeerd in de regen- niet waterdicht, sluiten niet handig en bieden relatief weinig binnenruimte, dit deels door de uitsparing voor de uitlaat in de rechterkoffer. Daarbij is het zo dat elke kofferset wel een waarschuwingssticker met “max. 150 km/u” heeft, maar alleen bij deze set je je daar maar beter goed aan kunt houden: boven de 160 begint het hele zaakje serieus te slingeren. Ander irritatiepunt is de zelf schakelende koplamp, die onder elke boom de schreeuwerige LED’s van de dagrijverlichting onvoldoende vindt, en dus de gewone koplamp inschakelt. Onder een rij bomen door zorgt dit voor een knipperende koplamp die niet te corrigeren valt. De dealer kan deze schakeling uitzetten, waardoor je continu met LED én koplamp rijdt, maar eerlijk gezegd lijkt een retrofit-actie van een handbediende schakelaar een betere optie.
Reismotor
Het zadel, de goede zithouding met twee (makkelijk te kiezen) zithoogtes en het alleszins acceptabele en makkelijk verstelbare windscherm maken van de 1190 Adventure als geheel de reismotor die hij pretendeert te zijn. De vele regen zorgde ervoor dat de kettingspray regelmatig tevoorschijn moest komen, maar op de middenbok is dit zo gebeurd. De spiegels geven prima zicht, de bediending van alle functies via de knoppen op de linker stuurhelft en de handkappen maken het geheel keurig af. Op onze testversie zat ook nog het voor 600 euro optionele elektrische veersysteem. Makkelijk bedienbaar en met duidelijk waarneembare aanpassingen, maar daarvoor lever je wel de handmatige mogelijkheid tot fine-tuning in. Ons beviel de Sport- stand echter prima, met de vering ingesteld op twee personen, ondanks dat er maar één aan boord was.
Conclusie
Als reismotor overtuigt de 2013 KTM 1190 Adventure zeer zeker, met dat oersterke LC8-motorblok als grootste pluspunt. Over alles is goed nagedacht, de details, afwerking en bediening zijn dan ook prima voor elkaar. Zonder de bedroevend slechte koffers en met een aangepaste koplamp is de nieuwe Adventure dan ook een continu uitdagende motorfiets, die ook op de lange afstand vooral veel rijplezier blijft geven. Het leukste deel van elke bocht blijft hierdoor het uitgaande deel, waarbij de overdaad aan elektronica voor meer daadwerkelijke bruikbaarheid zorgt. Als ex-supersport of naked-bike rijder is dit de motor waarop de overstap naar een allroad opeens wel heel aanlokkelijk wordt!
Getest model: 2013 1190 (€ 16.299,-), met het geteste (en voordelige) Electronic Package met EDS (Electronic Damping System), TPMS (Tire pressure measurement system) en middenbok (totaal: € 16.949,-).
Test: Iwan van der Valk
MOTOR
Bouwwijze 2-cilinder 4-takt mengselmotor, 75° V-indeling, gekoeld met vloeistof
Cilinderinhoud 1.195 cm³
Boring 105 mm
Slag 69 mm
Vermogen 110 kW (150 PS)
Starthulp E-starter
Aandrijving 6 versnellingen met klauwschakeling
Motorsmering Drukcirculatiesmering met 3 rotorpompen
Primaire overbrenging 40:76
Secundaire overbrenging 17:42
Koeling Vloeistofkoeling, permanente circulatie koelmiddel door waterpomp
Koppeling PASC™ antihopping‑koppeling in oliebad / hydraulisch bediend
Ontstekingssysteem Contactvrij aangestuurd volledig elektronisch ontstekingssysteem met digitale ontstekingsvertraging
RIJWIELGEDEELTE
Frame Buisframe van chroommolybdeen staalbuizen, geëloxeerd
Voorvork WP Suspension Up Side Down
Schokdemper WP Suspension Monoshock
Veerweg voor 190 mm
Veerweg achter 190 mm
Remsysteem voor Dubbele schijfrem met radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers
Remsysteem achter Schijfrem met radiaal vastgeschroefde remklauw en twee zuigers
Remsysteem Bosch 9ME Combined-ABS
Remschijven – diameter voor 320 mm
Remschijven – diameter achter 267 mm
Ketting 5/8 x 5/16″ X‑ring
Balhoofdhoek 64°
Wielstand 1.560 mm
Afstand van bodem, onbelast 220 mm
Zithoogte onbelast 860/875 mm
Brandstoftankvolume totaal ca. 23 l
Brandstof super loodvrij (ROZ 95)
Gewicht zonder brandstof ca. 212 kg
Maximaal toegestaan totaalgewicht 440 kg