Test: 2012 BMW C 600 Sport en C650 GT motorscooters
De komst van de C600 Sport en C650 GT motorscooters van BMW liep een half jaar vertraging op door een nog steeds met mysterie omgeven probleem. Knap dat het gelukt is geheim te houden wat er nou aan de hand was, niet slim dat ze er zo geheimzinnig over doen. Al met al een lastige start, feit is wel dat ze er nu eindelijk zijn, al is het traditionele verkoopseizoen eigenlijk al over en de imagoschade enorm.Verschillen C600 Sport – C650 GT
De naamgeving van de nieuwe tweeling is uiterst verwarrend. De C600 Sport immers is voorzien van exact hetzelfde 647cc paralleltwin motorblok als de 650, en dus zeker geen 600. Daarnaast is de term “sport” ook nogal hoog gegrepen voor een motorscooter. De C 650 GT is weliswaar wel een 650cc, maar om nou van een Granturismo te spreken bij een motorscooter met een ruime kofferbak en een grote ruit, is ook wel heel er erg overdrijven. De twee nieuwe motorscooters van BMW delen technisch erg veel (blok, frame, rijwielgedeelte) en verschillen eigenlijk vooral door de opbouw. Daarbij liggen de verschillen voor de hand: de C600 Sport is ranker, lichter en makkelijker te manoeuvreren dan de C650GT, die meer bergruimte, meer windberscherming en een ruimere zit biedt. De prijs die je voor die extra’s betaalt is (ook voorspelbaar) minder makkelijk door het verkeer schieten en een wel erg lompe achterkant qua uiterlijk.
We reden met allebei de modellen, waarbij -vreemd genoeg- de GT-versie vooral qua oppakken van de automatische versnelling wat vlotter aanvoelde. Zou een gevolg van de nogal potsierlijke Akrapovic uitlaat kunnen zijn, als dit zo is zouden we die gelijk aanbevelen ondanks dat hij het geluid niet mooi weet te krijgen. Het motorblok trekt overigens meer dan goed, alleen de allereerste meters is hij wat aan de trage kant. Dit kan soms qua beleving wat hinderlijk zijn als je bij een verkeerslicht voorgekropen bent om vlot weg te zijn, maar als je gelijk helemaal volgas geeft is er nooit een probleem. We klokten de 0 tot 50 in 2 seconden en 0 naar 100 in 5 seconden, serieus snelle waarden en meer dan adequaat voor ultra-kwiek verkeer in de stad en ver daarbuiten. Ook op de snelweg is vooral de GT een fijn vervoermidddel, waarbij (dure) extra’s als handvat- en zadelverwarming van deze motorscooter een serieus alternatief voor de dagelijkse files maken.
Praktische plussen en minnen
BMW heeft vooral goed gekeken naar de praktische zaken die het leven met een motorscooter extra prettig maken. Zaken als bediening en opbergruime zijn prima voor elkaar, en ook de “handrem” die met de zijstandaard ingeschakeld wordt is erg prettig. In beide kuipen zitten fijne kastjes, al is de afsluitbaarheid tegen criminaliteit voornamelijk symbolisch. De bergruimte onder het zadel van de de GT is enorm. Die van de Sport echt veel minder, ondanks het textiel-achtige uitklapvak van de C600, waarvan je je kunt afvragen hoe dit er na 5 jaar pekelrijden uit zal zien. Verder is het dashboard dik in orde en de toerenteller zo goed als verbannen, geheel terecht want het nut daarvan is bij een automatische transmissie onbekend. Enige praktische missertjes zijn de onhandige locatie van de tankopening voor de 17 liter benzine. Ook het kapje daarvan komt op de GT in het gedrang als het zadel omhoog gaat. De vele verschillende functies van het contactslot garanderen ongewenste acties en doen vrezen voor problemen met slot of sleutels als de machines straks wat ouder worden.
Conclusie
Over de nieuwe BMW maxiscooters als geheel kunnen we hier kort zijn: ze rijden goed, sturen prima, remmen best goed, voelen veilig aan door het ABS en zitten lekker. Daarbij laten ze ook wel wat steken vallen; de slechte ruit van de C600 Sport zorgt voor bulderende turbulentie om je hoofd bij elke snelheid en heeft een goedkoop aanvoelend verstelsysteem. Beide scooters geven ook een vreemd gevoel bij snelheden boven de 120 kilometer per uur, iets wat lijkt op resoneren en niet beter te omschrijven is als “jutteren”. Het staat op geen enkele wijze het rijden in de weg maar is gewoon vreemd. Toch is het BMW direct al gelukt een ruime voldoende te scoren bij de eerste poging. Wel moeten we melden dat het daar voorlopig ook bij blijft. De nieuwe “urban mobility” machines hebben geen spannende extra’s en zijn zeker niet opvallend beter dan de gemiddelde Yamaha TMAX, Honda Silverwing of Suzuki Burgman 650. Het enige echte, enorm grote voordeel van de BMW motorscooters is dat het BMW motorscooters zijn. Dat garandeert zaken als een goede aftersales en dealerservice, restwaarde en vooral een meer dan acceptabel imago bij nieuwe motorscooteraars.
Tekst: Iwan van der Valk
BMW C 600 Sport – C 650 GT
Motor: Type vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt, 4 kleppen per cilinder
Boring x slag 79 mm x 66 mm
Cilinderinhoud 647 ccm
Vermogen 44 kW (60 pk) bij 7.500 t/min
Koppel 66 Nm bij 6.000 t/min
Compressieverhouding 11,6 : 1
Mengselvorming / motormanagement elektronische inspuiting / elektronisch motormanagement BMSE
Uitlaatgasreiniging geregelde 3-wegkatalysator, Euro 4-emissienorm
Prestaties / verbruik
Topsnelheid 175 km/h
Verbruik per 100 km bij 90km/h constant 4,4 l
Verbruik per 100 km bij 120 km/h constant 5,6 l
Brandstof euro loodvrij (RON 95)
Elektrische installatie
Dynamo wisselstroom 588 W
Accu 12 V / 12 Ah
Aandrijving
Koppeling centrifugaal
Transmissie CVT-automaat
Secundaire overbrenging ketting in oliebad
Rijwielgedeelte / remmen
Frame stalen buisconstructie met aluminium-spuitgietwerk-deel
Voorwielgeleiding / -vering upside-down vork, diameter 40 mm
Achterwielgeleiding / -vering enkelzijdige swingarm
Veerweg voor / achter 115 mm / 115 mm
Wielbasis 1.592 mm (1.591 mm)
Naloop 92 mm
Balhoofdhoek 64,6°
Velgen gegoten aluminium
Velgmaat, voor 3,50 x 15″
Velgmaat, achter 4,50 x 15″
Bandenmaat, voor 120/70 ZR 15
Bandenmaat, achter 160/60 ZR 15
Remmen, voor dubbele remschijven, diameter 270 mm, zwevende 2-zuiger remklauwen
Remmen, achter enkele remschijf, diameter 270 mm, zwevende 2-zuiger remklauw
ABS Standaard uitgerust BMW Motorrad ABS
Maten / gewichten
Lengte 2.155 mm
Breedte incl. spiegels 790 mm (877 mm) (822 mm (916 mm))
Hoogte zonder spiegels 1.378 mm (1411 mm)
Zithoogte, onbeladen 810 mm (795 mm)
Binnenbeen curve, onbeladen 1.770 mm
Rijklaargewicht 1) 249 kg (261 kg)
Drooggewicht 2) 231 kg (241 kg)
Max. toelaatbaar totaalgewicht 445 kg
Max. belading (bij standaarduitrusting) 196 kg (186 kg)
Tankinhoud 16,0 l
Reserve ca. 4,0 l
Prijs: € 11.601,- (€ 11.951,-)