Skip to main content

Eind 2010 gepresenteerd op de EICMA in Milaan, slaat Triumph met de nieuwe Tiger 800 een nieuwe weg in, die van de middenklasse adventurebikes. Een driecilinder 799cc motorblok in een stalen vakwerk-buizenframe, een lichtgewicht 19 inch voor- en 17 inch achterwiel met tien spaken, een extra sterke accu voor accessoires, 43 mm Showa upsidedown voorvork, twee 308 mm grote remschijven met tweezuiger remklauwen en een grote 19 liter benzinetank moeten de Tiger 800 in staat stellen om de concurrentie aan te gaan met -onder andere- de BMW F800 GS.

Motorblok
Het 799cc driecilinder motorblok is een doorontwikkeling vanuit de Street Triple 675, de extra cc’s komen uit een grotere slag. Het motorblok levert een topvermogen van 95 pk bij 9.300 toeren en een koppel van 79 Nm bij 7850 tpm. Starten gebeurt met ingetrokken koppeling, waarna het typische driecilindergeluid van de Triumph tot leven komt. Het vermogen en koppel wordt over het gehele toerengebied heel lineair afgegeven, waardoor een eindschot uitblijft. Vanaf 5.000 tpm begint de Tiger er wel voelbaar harder aan te trekken, waarna hij heel vlak door blijft lopen tot de toerenbegrenzer er rond de 10.000 tpm een einde aan maakt. Het vermogen is heel goed te doseren maar biedt weinig sensatie, opwinding moet niet vanuit het blok maar uit de route komen.

triumphtiger800

Uitrusting

Zodra je plaatsneemt in het zadel van de Tiger lijkt alles perfect op de plaats te vallen. Alle verhoudingen zijn ergonomisch erg goed en je voelt direct dat je het in deze houding lang vol kunt houden. Het zadel zit goed en is geschikt voor lange ritten. Het is heel makkelijk 20mm in hoogte verstelbaar, je kunt zo kiezen uit een zithoogte van 81 of 83 cm. Voor de langere berijders kan er nog wat extra beenruimte worden gewonnen door de rubberen blokken op de voetsteunen te verwijderen, dit is eigenlijk bedoeld voor offroadgebruik. Het dashboard is goed afleesbaar en voorzien van twee tripmeters met de gebruikelijke standen. Daarnaast is op het dashboard ook plaats ingeruimd voor een versnellingsindicator. Geen overbodige luxe met de vlakke koppelkromme van de Tiger, je zit namelijk regelmatig in een andere versnelling dan je op basis van het gevoel denkt. De knoppen op het dashboard zijn zelfs met dikke winterhandschoenen goed te bedienen. De 19 liter grote benzinetank stelt je in staat grote afstanden af te leggen. Een bagagedrager is standaard en deze is voorzien van twee royale handgrepen voor de passagier. Om accessoires aan te kunnen sluiten is voorzien in een elektrische aansluiting links naast het contactslot, de 550W sterke accu is sterk genoeg om daar diverse externe apparaten op aan te sluiten. De Tiger is uitgerust met een niet-verstelbare hoge ruit die wel veel turbulentie en windruis opleverde en daarmee helaas dat lekkere driecilindergeluid verdrijft. Ook ziet de bevestiging er wat slapjes uit en beweegt de ruit wel heel makkelijk in de wind. Op voorhand ligt de keus voor de verstelbare ruit uit de accessoirelijst dan ook voor de hand.

Rijeigenschappen
Triumph heeft in de 43 mm upside down voorvork en de achterschokdemper van Showa een prima compromis gevonden voor zowel gebruik op de weg als op het onverharde. Alleen aan de achterzijde is de vering qua high en lowspeed instelbaar. De vering is enerzijds stug genoeg om goed te kunnen sturen op het asfalt, en anderzijds comfortabel genoeg om ook stukken onverhard te kunnen pakken. De Tiger 800 wordt daarmee een echte allrounder. Insturen vergt enige overtuiging, waarna de 210 kg zware Tiger vervolgens goed zijn lijn houdt. De remmen zijn goed maar zeker niet te bijterig, dat laatste is zeker een voordeel op onverhard terrein. Triumph levert de Tiger 800 standaard zonder ABS, daar moet je € 600,- extra voor neertellen.

Conclusie
De Triumph Tiger 800 is een echte allrounder die door haar ergonomische zithouding zeer geschikt is voor lange toerritten maar een stuk onverhard zeker niet schuwt. Met een prijs van € 9,890,- zet Triumph een goed doordachte en compleet uitgeruste adventurebike in de markt, die motorisch niet spectaculair is maar wel gewoon heel goed. De concurrentie, met de BMW F800 GS voorop, kan van deze Triumph Tiger 800 stevig tegengas verwachten. Grootste punt voor verbetering voor deze Triumph is de ruit. Deze voldoet niet en kan door potentiële kopers beter direct vervangen worden door de verstelbare ruit uit de accessoirelijst.

 



Tekst: Paul Reijerse