Met de terugkeer van de modelnaam CBR600F in 2011 speelt Honda in op de aan de ene zijde dalende vraag naar supersportmotoren en aan de andere zijde stijgende vraag naar kwalitatief hoge, maar scherp geprijsde, middenklassers. Eigenlijk is de nieuwe CBR600F niets anders dan een CB600F Hornet met een kuip, niet meer en niet minder, maar dat klinkt negatiever dan deze nieuwe CBR verdient. Want ook al lijkt het een makkelijke oplossing, Honda combineert wel op slimme wijze een oude naam met een relatief goed ontwikkelde machine, die dan ook best wel eens een verkooptopper zou kunnen worden.
Net als tijdens de recente introductie van de Hornet, dus de basis van deze CBR600F, regende het nu ook weer enorm tijdens de persintroductie in de omgeving van het Spaanse Sevilla. Hierdoor kon de kuip wel gelijk zijn waarde bewijzen. Zo bleek al snel dat de beschutting tegen weer en wind prima in orde is, pas na langere tijd liet de wel vol op de armen striemende regen de tekortkomingen van onze motorkleding zien. Borst en benen bleven wel lange tijd beschut, tot ook hier de regen zo hard viel dat er geen houden meer aan was. Toch slaagt de doeltreffende kuip makkelijk voor de test, al was het kuipruitje voor ons wat turbulent, wat zich uit in herrie op de helm en bij hogere snelheden wat beweging van het hoofd. Ander nadeel is dat de nieuwe spiegels, die nu dus op de kuip zitten, erg weinig zicht naar achteren bieden, daarvoor zitten je armen te veel in beeld. De zithouding is natuurlijk prima, de tank zou misschien wel wat breder mogen zijn maar zadel, voetsteunen en stuur zijn perfect op elkaar afgestemd.
Helaas is het dashboard ook hetzelfde als dat op de nieuwe Hornet, de informatie die gebracht wordt is ruim voldoende maar de leesbaarheid bij daglicht is slecht, bij regen zelfs zeer slecht. Het motorblok is ook al ongewijzigd overgenomen, de bekende 102 pk en 64 Nm doen het dus gewoon goed, het blok trekt lekker bovenin en stelt in het middengebied niet teleur, al is het allemaal niet al te opwindend. Tenminste, als je kijkt naar het toch sportieve uiterlijk. Door de designer van de CBR600F wordt het uiterlijk omschreven als “een cobra die gereed is om toe te slaan”. Dat hebben we nergens kunnen ontdekken, maar dat de nieuwe “F” er zeer fris en sportief uitziet is zeker, vooral de wit/rode en wit/blauwe versie vallen op, de zwarte natuurlijk wat minder.
Verder valt vooral op dat rijden zo onopvallend makkelijk gaat. De remmen doen hun werk prima, al blijft het zo dat bij een dergelijke motor ABS wat ons betreft standaard zou moeten zijn. Honda staat zich er immers altijd op voor dat veiligheid een zeer belangrijke issue voor ze is. Sturen gaat licht en duidelijk, alleen de voorvering is wel erg stug en niet genoeg verstelbaar om daar veel aan te doen. Aan het eind van een compleet verregende testdag is het eindoordeel over deze eigenlijk niet zo nieuwe nieuweling zeer positief. Nadat Kawasaki met zijn Z1000Sx dezelfde weg bewandelde is er een producent van supersportmotoren die doorheeft dat veel motorrijders wel de uitstraling en het imago van een sportieve motor willen, maar op straat eigenlijk alleen maar nadeel hebben van de eigenschappen waarmee op het circuit races worden gewonnen. Voor die pragmatische motorrijders is de Honda CBR600F een zeer aan te bevelen keuze. Vooral als je bedenkt dat je met de prijs van € 9399,- + € 600 voor het ABS net onder de 10.000 euro blijft.
Tekst: Iwan van der Valk