De Piaggio MP3 hybride is een leuk en verrassend vervoermiddel voor stadsgebruik en gebruik op secundaire wegen. De rijeigenschappen van de driewieler zijn redelijk maar de MP3 hybride glijdt wat in bochten en zou wat gebruiksvriendelijker mogen zijn in het keuzemenu voor de verschillende rij-modussen. Ook valt de bergruimte (voor een scooter tegen), Piaggio is zich hiervan bewust want er loopt nu een aantrekkelijke topkoffer-actie bij Piaggio.
De Piaggo MP3 met Hybride technologie is een tussenoplossing voor de overgang naar het gebruik van duurzame energie voor ons motorfietspark. In het kort werkt het als volgt: Een conventionele 125 cc zuigermotor met 15 pk wordt, op momenten dat er veel vermogen gevraagd wordt (zoals bij optrekken vanuit stilstand en accelereren), ondersteund door een elektromotor met 3,5 pk. Het vermogen wordt via een Continue Variabele Transimissie (CVT) naar het achterwiel gebracht. De energie voor de elektromotor wordt geleverd door lithium-ion batterijen. Het opladen van de accu kan tijdens het rijden en afremmen op de motor in de charge modus, maar ook via een “plug in” rechtstreeks aan het stopcontact. Het opladen via het stopcontact duurt van leeg naar 85% ongeveer twee uur.
Daarnaast is het in theorie ook mogelijk je in de elektrische modus te verplaatsen in stiltegebieden, hoewel je daar in Nederland niet mag rijden met een voertuig op kenteken. De Piaggio MP3 hybride ziet eruit als een gewone MP3, maar is uitgebreid met de elektromotor en het accupakket, waardoor hij 20 kg zwaarder is geworden. Met deze Piaggio MP3 hybride mag alleen gereden worden als je in het bezit bent van een motorrijbewijs omdat de MP3 hybride, in tegenstelling tot de veelverkochte LT uitvoering, een spoorbreedte heeft die hiervoor niet aan de wettelijke eisen voldoet en er ontbreekt een voetrempedaal. Als motorvoertuig komt de MP3 hybride wat vreemd over, de dubbele voorwielen worden intussen wel een bekendere verschijning maar trekken nog steeds veel aandacht van de omgeving.
Zitten, rijden
De zitpositie is comfortabel met ruim plaats voor de voeten op de treeplanken. Zoals bij elke scooter zit je goed beschermd tegen weer en wind en is er bergruimte om een tas op te bergen, je helm kun je overigens niet kwijt in de afsluitbare kofferbak. Ook ontbreekt enige vorm van bergruimte onder de buddyseat door de plaatsing van de accu’s en de bijbehorende elektronica. Het overzicht op het informatieve dashboard is prima met twee klassiek ogende analoge klokken. Eén voor de snelheidsmeter en de andere om de lading van de accu’s af te lezen. Een digitale display geeft alle andere benodigde informatie weer.
Het in het “kantelend parallellogram” gemonteerde voorwiel geeft een verassend normaal gevoel, ook de hellingshoek is meer dan voldoende, het is zelfs mogelijk de uitlaat aan de grond te rijden. Als je de MP3 echt hard een scherpe bocht doorstuurt glijden de voorwielen -zacht piepend- licht naar de buitenzijde van de bocht. Oneffenheden in de rijrichting zijn niet of nauwelijks voelbaar. De rechtuit stabiliteit is meer dan voldoende, snelle stuurbewegingen op de snelweg geven een wat nerveuzer gevoel dan je als motorrijder gewend ben, maar dit is nooit verontrustend. De remmen die bediend worden via handels links en rechts op het stuur werken naar behoren, ook de spiegels krijgen een voldoende.
Rustig aan
De MP3 hybride rijdt in de hybride-modus altijd weg op de combinatie benzine en elektromotor. Het afregelen van de hybride aandrijfcombinatie op de meest efficiënte manier wordt geregeld via een ‘Ride-by-Wire’ besturingssysteem en een elektronisch “brein” onder het zadel. Het rijden op de Piaggio MP3 hybride gaat verrassend gewoon. Contact aan, eventueel modus kiezen en gas geven. De 125 cc motor levert met 15 pk een beperkt vermogen maar met de elektrische hulp komt hij vlot genoeg van zijn plek om zonder problemen met het overige verkeer mee te komen. Tot 60 km/ uur krijgt de benzinemotor hulp van de elektromotor. De topsnelheid ligt tussen de 90 en 110 km/uur afhankelijk van tegenwind of helling van de weg. De MP3 hybride is gemaakt voor stadsgebruik en secundaire wegen. De snelweg is ook mogelijk maar dan is de rechter rijbaan zijn duidelijke plaats op de weg, tussen de vrachtauto’s. Op die toch al niet al te prettige momenten mag het windscherm dan wat hoger zijn want je zit met je hoofd vol in de turbulentie, wat na enige tijd behoorlijk vermoeiend is. Plaats voor een duopassagier is er ook en is ruim voldoende en comfortabel, maar de MP3 heeft dan beduidend meer moeite met de extra kilo’s. Niet zozeer tijdens het wegrijden maar bij hogere snelheden, het is dan met passagier helemaal verstandig de snelweg te mijden.
Theorie vs. praktijk
Het verbruik van 1:60 wat door Piaggio wordt opgegeven haalden we bij lange na niet. In de praktijk kom je niet hoger dan een krappe 1:30. Met een minst zuinige waarde van 1:27 en de zuinigste waarde van 1:30,8. Hierbij is ook veel gebruik gemaakt van de elektrische modus. Als je de verbruikskosten echt wilt weten zul je de kosten die via het stopcontact gemaakt hebt hierbij ook moeten meerekenen. In de elektrische modus is het in theorie mogelijk om 20 km te rijden, echter de praktijk leert dat tijdens stadsgebruik met veel stoppen en optrekken een actieradius van maar 10 tot 12 kilometer toch wel het maximale is. Een elektrische rit met een constante snelheid komt hierbij met moeite rond de 20 km uit. Daarbij is de maximum snelheid van 30 km/uur te weinig om met het verkeer mee te kunnen komen. Het veiligste is om je als fietser te gedragen, maar dat is voor een voertuig op kenteken verboden in Nederland. Een snelheid van 50 km / uur in de elektrische stand zou beter bruikbaar zijn in Nederland, maar dan blijft er van de actieradius nog minder over. Het overschakelen van elektrisch naar hybride duurt enkele seconden en de MP3 valt dan terug in snelheid naar bijna stilstand.
Conclusie
De Piaggio MP3 hybride is een leuk en verrassend vervoermiddel voor stadsgebruik en gebruik op secundaire wegen. De rijeigenschappen vaqn de driewieler zijn redelijk maar de MP3 hybride glijdt wat in bochten en zou wat gebruiksvriendelijker mogen zijn in het keuzemenu voor de verschillende rij-modussen. Ook valt de bergruimte (voor een scooter tegen), Piaggio is zich hiervan bewust want er loopt nu een aantrekkelijke topkoffer-actie bij Piaggio. Belangrijkste van een hybride als deze is het energieverbruik. De beloofde gebruikswaarden worden door de Piaggio bij lange na niet gehaald en de elektrische modus is qua topsnelheid functioneel niet bruikbaar in Nederland. Op deze punten moet Piaggio nog heel wat werk verrichten om de MP3 hybride beter op de Nederlandse markt en de verwachting van de consument af te stemmen, een eerlijke opgave van de werkelijke verbruikscijfers zou daar zeker bij helpen. Tot die tijd zien we de Piaggio MP3 hybride als dappere voorloper van producten die praktische bruikbaarheid combineren met een lage CO-uitstoot, maar kunnen we nog geen overtuigende reden ontdekken om over te gaan tot aanschaf ervan.