Skip to main content

Test: 2010 Kawasaki 1400GTR

Door de gecombineerde redactie van Nieuwsmotor.nl en Testmotor.nl is de voor 2010 vernieuwde 1400GTR van Kawasaki getest. Tijdens de zeer regenachtige testperiode werden met deze toerbuffel veel kilometers gemaakt om zo tot een weloverwogen motortest te komen. Tweede generatie gecombineerd ABS (K-ACT), traction control (KTRC), variabele kleptiming, vernieuwd elektrisch verstelbaar windscherm, hoger geplaatste spiegels en verwarmde handvaten. Een kleine opsomming van de uitgebreide update die de Kawasaki GTR1400 na de introductie van de motorfiets in 2007, dit jaar heeft gekregen:



Tweede generatie gecombineerd ABS (K-ACT), traction control (KTRC), variabele kleptiming, vernieuwd elektrisch verstelbaar windscherm, hoger geplaatste spiegels en verwarmde handvaten. Een kleine opsomming van de uitgebreide update die de Kawasaki GTR1400 na de introductie van de motorfiets in 2007, dit jaar heeft gekregen. De zitpositie voor zowel de rijders als de bijrijder is ronduit comfortabel te noemen. Het comfort komt mede doordat de voetsteunen op de juiste hoogte op het frame zijn geplaatst. In plaats van in de motor te zitten, zit je bij de 1400GTR op de motor. De positie waarbij je rechtop zit, zonder vervelende druk op je polsen, geeft de rijder het gevoel constant in control te zijn. Ondanks het hogere windscherm is er voor onze testrijder (1.80 m.) de nodige turbulentie rondom de helm wat zeker bij de langere afstanden vervelend gaat worden. De zware vier-in-lijn motorfiets stuurt soepel maar strak in elke gewenste richting.Vooral in de bochten is de motor niet snel van de ingezette lijn te krijgen. Wat het vertrouwen tijdens onze regenachtige testperiode flink versterkte is het gecombineerde remsysteem; tijdens het remmen worden zowel de radiaal gemonteerde voorremklauwen als die op de enkele achterschijf geactiveerd, ook het ABS systeem werkt dan op beide remmen.

De krachtbron van GTR is afkomstig van de meer sportieve Kawasaki ZZR1400. Kawasaki is er bij het terugtunen van dit blok naar 155 pk niet enorm goed in geslaagd om bij lage en middelhoge toerentallen massief koppel te geven, ondanks de variabele kleptiming. Ook kan de injectie in de lage toerentallen wel soepeler. Daarentegen gaat de motor boven de 5000 toeren er als een kogel vandoor. Bij een gemiddelde snelheid van 140 km per uur (4000 tpm) ligt het verbruik rond de 1 op 14,8. De tankinhoud bedraagt 22 liter, waarvan 5 liter reserve. Dit betekent een maximale reisafstand van rond de 325 kilometer, voor een toermotor een bescheiden actieradius. Ook de in de praktijk niet vaak gekozen ECO-stand doet daar niet veel aan af.

Naast deze aandachtspunten bulkt de GTR van de pluspunten. De GTR is standaard een zeer complete motor. Bandenspanning van de Bridgestone 021-banden, versnellingskeuze, ECO-stand, de buitentemperatuur en actieradius zien? Een druk op de knop en je weet het, plus nog een zeer groot aantal andere meetwaarden. Het elektrisch af te sluiten opbergvakje is diep genoeg om een remschijfslot te bergen, wat ook zeer handig is. Het meest opvallende van de motor is echter het veiligheidspakket. Naast het genoemde gecombineerde ABS remsysteem is er het nieuwe KTRAC tractioncontrol. Het systeem maakt het rijden op glad wegdek (bijvoorbeeld regen en sneeuw) makkelijk en veiliger door het verschil in snelheid van het voor- en achterwiel op te heffen.Tijdens onze testperiode lukte het niet om het K-TRAC te gebruiken maar in theorie zou een doorslippend of wegglijdend achterwiel daardoor tot het verleden moeten behoren, een geruststellende gedachte!

Als je de motor voor woon-werk verkeer, een lange vakantie, een weekendje weg of gewoon voor een dagje toeren wilt gebruiken, dan is de Kawasaki 1400GTR voor jou (en een riant zittende partner) een perfecte keuze.

Tekst: Jeroen Stienstra

Kies voor “720 p.” om in HD te kijken, door op het vierkantje met de pijltjes te klikken ziet u de video beeldvullend