Wegrijden met de MP3 is even wennen, in het begin ga je wat hoekig de bocht door. De stabiliteit op oneffen en slecht wegdek is opvallend goed. De grip van de voorwielen tijdens remmen is voldoende, achter onvoldoende. Met name op nat wegdek voelt de MP3 zeer instabiel aan en het achterwiel verliest tijdens (weg)rijden in bochten zijn grip. Dit kan voor onverwachte situaties en schrikreacties zorgen. Remmen met de voetrem werkt minder goed dan remmen met de handels. Het rempedaal moest echter wel geplaatst worden om de motorscooter geschikt te maken voor het autorijbewijs.
De acceleratie is pittig, je kunt lekker meekomen in het verkeer. De topsnelheid op lange afstand is 155 – 160km/h. 145km/h wordt met gemak gehaald. Bij het stoplicht ben je met de automatische versnellingsbak meestal als eerste weg. Door het brede zadel zijn lange afstanden geen probleem, je zit echt prettig op de MP3. De tank is echter vrij klein waardoor je ongeveer om de 190km moet tanken. Bij rijden met 110 – 130km/h is het verbruik 1:20,8. Bij 120 – 140km/h is het verbruik 1:17,3. Er is veel bergruimte aan boord van de MP3, handig tijdens het boodschappen doen. Het zadel kan omhoog en in de kont zit een kofferklep, beiden worden geopend met de afstandsbediening in de sleutel. Een integraalhelm past niet, een jethelm wel. Achterop zit je prima. Passagiers met lange benen zorgen dat de bestuurder niet lekker kan sturen want je komt dan met je ellebogen tegen de knieën van de duopassagier aan.
De vooras kan met een knop bij het gashendel tijdens het verminderen van snelheid en onder de 10km/h elektronisch vergrendeld worden zodat de motorscooter stabiel rechtop blijft staan. De blokkering kan ook ingeschakeld worden nadat je met je voeten op de grond tot stilstand bent gekomen. Bij accelereren heft de blokkering zichzelf op en is de MP3 weer flexibel en bestuurbaar.Omdat je twee voorwielen hebt, krijg na een aantal kilometers steeds meer het idee dat je meer grip hebt dan op een motorfiets. Als je remt in een snelle bocht richt de MP3 zich op.
Iedereen kijkt en wijst je na en spreekt je aan voor het stoplicht. De meest gestelde vraag is of de MP3 bevalt. We kregen ook veel vragen van geïnteresseerde mindervalide mensen en mensen die om medische redenen voor het behalen van het motorrijbewijs waren afgekeurd maar wel al een autorijbewijs in het bezit hebben. Voor het besturen van een Piaggio MP3 is een rijbewijs categorie B verplicht. Met alleen rijbewijs categorie A mag niet op de openbare weg gereden worden. Motorrijders zwaaien over het algemeen niet. Of ze twijfelen enorm en steken dan op het allerlaatste moment hun hand op.
De MP3 is ideaal in de stad, is net iets breder dan een normale motorscooter maar smaller dan een gemiddelde toermotor. Je kunt overal tussendoor en parkeren en je pakt hem gemakkelijk voor een snelle boodschap. Als je de trambaan oprijdt raakt de standaard wel de opstaande rand. Dit gebeurt ook in snellere bochten. Er is geen stuurslot gemonteerd. Als je klein van stuk bent is het zittend voor- en achteruit duwen lastig omdat je niet met twee voeten aan de grond komt. Qua afwerking ziet de in Italië geproduceerde MP er goed uit maar her en der komen toch wat oude Italiaanse trekjes naar boven in de vorm van roestige boutjes. Als je een autorijbewijs hebt en overweegt de MP3 aan te schaffen doe je er verstandig aan de cursus te volgen die Piaggio biedt. De MP3 rijdt als een motor en lijkt in geen enkel opzicht op het besturen van een auto. De grote vraag is of 1 dag cursus opweegt tegenover hetgeen je moet leren voor het behalen van het motorrijbewijs…
Tekst: Rob Blom