De Racebox Mini S is een compacte datalogger, bedoeld om acceleratie (dragrace modus) en routes of (circuit)rondes te loggen waarbij snelheid, positie, versnelling en hellingshoek gemeten worden. Zijn broertje/zusje de Racebox Mini heeft dezelfde specificaties met één belangrijk verschil: De Mini S kan stand-alone opnemen waar de Mini dit niet kan. Er is dus geen telefoon nodig om data te loggen, het intern geheugen van de S slaat de data op die je later eenvoudig met je telefoon kan uitlezen. Dit is, zeker voor circuitdoeleinden, een belangrijk verschil. Wel is er een telefoon nodig om het opnemen te starten en stoppen, maar die heb je toch eigenlijk altijd wel bij je als je ergens heen gaat.
Tot 20 uur dataloggen
De belangrijkste feiten op een rij: De accu is goed voor tot een jaar standby, en tot 20 uur opnemen. Het geheugen kan tot 2 uur met de hoogste nauwkeurigheid (25Hz GPS) opnemen, en tot 5 uur op lagere (10Hz) frequentie. Dat houdt niet over qua geheugen, maar we verwachten hier niet veel problemen mee. Het kastje is compact, spatwaterdicht, kan met klittenband of een ‘plakrubber’ vastgemaakt worden en heeft geen knoppen.
Wat bovenstaande waarden in de praktijk zijn hebben we niet volledig kunnen testen, we hebben wisselende resultaten gehad met de accuduur. Buiten de 25Hz GPS-updatefrequentie meet het apparaat met een 1KHz-frequentie zaken als G-krachten, wat maakt dat de GPS data waardevol aangevuld wordt met meer gedetailleerde andere data.
De Racebox app
Bedienen van de Racebox Mini S gaat altijd via een telefoon, waarmee je via bluetooth de verschillende functies kan instellen, starten, stoppen en uitlezen. Verbinden met de S is eenvoudig en stabiel met voldoende bereik.
Er wordt in de app onderscheid gemaakt tussen drag en track. De eerste legt nadruk op acceleratie en snelheid, de tweede geeft inzicht in hellingshoek, positie, tijd en snelheid. Hierbij is de app intuïtief te bedienen. Een sessie start je met een druk op de knop, en de meting begint.
Acceleratie of dragrace-modus
Start je een drag-sessie, wordt elke keer dat je een bepaalde (vooraf-ingestelde) acceleratie uitvoert deze opgenomen en opgeslagen. Voor elke afgeronde acceleratie wordt het resultaat uitgesproken. Deze hoor je bijvoorbeeld ook door je bluetooth headset, waardoor je direct weet hoe goed (of slecht) je stoplichtsprintje was. Valsspelen: onze Honda NT1100 met DCT zit in meerdere 0-100 sprintjes binnen 0,1 seconde verschil: slecht wegrijden en accelereren is er niet meer bij met DCT, het is immers een kwestie van gasgeven en gaan, de automatische versnellingsbak doet de rest.
De weergave van de acceleratie (bijvoorbeeld 0-100) geeft een combinatie van g-krachten en snelheid weer, wat schakelmomenten bijvoorbeeld heel duidelijk in beeld brengt. Dit kan een goede basis zijn voor analyse, aangezien de duur, het verloop en de snelheid waarbij dit gebeurt goed af te lezen zijn. De juistheid van de metingen kunnen we niet verifiëren met onafhankelijke apparatuur, maar de metingen geven niet de indruk dat dit onbetrouwbaar zou zijn. Het is in het begin leuk om sprintjes te bekijken of te vergelijken, maar na de nieuwigheid verwachten we dat je dit voornamelijk gebruikt als je in een sportieve setting dragracet; daar koop je de S immers voor.
Wij hebben de app gebruikt in onze jaszak, dus we kunnen weinig zeggen over wat de app weergeeft tijdens het rijden.
Track-modus
In de trackmodus kies je het circuit waar je gaat rijden, danwel een zelfgemaakte track of sprintrace. De laatste kent geen ‘rondes’, maar een begin en eind. De instellingen bepalen zaken als start/finish en sectortijden, maar uiteraard ben je niet verplicht alles in te voeren en is het ook mogelijk gewoon rijgegevens vast te leggen.
Na het aanmaken van een custom ‘circuit’ op de lokale afrit rijden we enkele ronden om data te verzamelen. Een paar rondjes later zijn 2 zaken duidelijk: Analyseren van je ronden is kinderlijk eenvoudig, en het is gevaarlijk voor je rijbewijs om ‘rondetijden’ op de openbare weg te gaan zetten. Erg leuk, dat wel, maar dat heb je niet van ons.
Behalve de mogelijkheid om een bepaalde ronde te bekijken, is de optie om ronden met elkaar te vergelijken enorm interessant. Het inzoomen en analyseren van de gegevens is intuïtief. De gegevens die getoond worden zijn snelheid, acceleratie en hellingshoek. Het is zowel op basis van positie ‘hoe hard ging ik in deze bocht’ als tijd ‘waar reed ik op 2:01:53’ eenvoudig om te kijken en vergelijken. Bij elk datapunt wat geselecteerd wordt, wordt ook de positie op dat moment getoond, zodat er een duidelijke referentie is waar men naar kijkt.
De metingen zijn voldoende nauwkeurig om goede informatie te geven over een bepaalde bocht of op een bepaald deel. De GPS data geeft informatie over positie met 25Hz, maar de interne sensoren voor acceleratie en hellingshoek loggen met de eerdergenoemde 1KHz of 1000Hz, waardoor hier meer gedetailleerde informatie beschikbaar is dan de alleen de GPS kan leveren. De Racebox Mini S levert meer dan voldoende informatie om eens een kritische blik te werpen op ronden en/of rijgedrag.
Meer dan de app
Het is mogelijk om de routeinformatie te exporteren, om dit te kunnen verwerken in bijvoorbeeld een filmpje met data-overlay, of om een deel van de route in te laden in een navigatiesysteem. Ook kun je online de opgeslagen sessies bekijken, die direct gesynchroniseerd worden met de cloud zodra je telefoon met de Racebox verbindt. Helaas kun je online niet gemakkelijk vergelijken, en dat is eigenlijk wel een gemis want als je het serieus neemt staar je liever naar een computerscherm dan een telefoonschermpje terwijl een paar tienden probeert bij te schaven. Dat is nog steeds mogelijk door de data-exports te gebruiken maar dit had makkelijker gekund.
Conclusie
De Racebox Mini S is een fijn apparaatje voor de motorrijders onder ons hun prestaties willen analyseren, danwel routes willen loggen, zonder dat er een telefoon in de buurt van het apparaat is. De levensduur van de accu is voldoende voor dataloggen tijdens een circuitdag en de standby-duur maakt dat een losse sessie niet meteen in het water valt vanwege een lege accu. Het geheugen van maximaal 2 uur laat wat te wensen over, maar in de praktijk is dit geen beperking geweest. De soepel werkende app doet wat hij moet doen, en is goed uitgedacht. Behalve gedetailleerde resultaten krijg je dus ook een prettige gebruikerservaring, wat het totaalplaatje compleet maakt.
Tekst & foto’s: Michiel van Leeuwen