De Duitse motokledingfabrikant Stadler heeft een nieuw motorpak op de markt gebracht, deze bestaat uit de Free Sport Pro motorjas en Air Sport Pro motorbroek. Het drielaags Gore-Tex gelamineerde pak zit, als het gaat om de prijs, in het hogere segment en een uitgebreide test moet uitwijzen of het pak de prijs dan ook waard is. We gaan dat doen in vier verschillende delen. Ieder jaargetijde krijgt zijn eigen hoofdstuk en dan gaan we zien hoe het pak zich staande houdt als het 5 graden is in de plenzende regen of als het 25 graden is met een stralende zon.
Stadler Free Sport Pro Motorjas
De Free Sport Pro is een jas die bedacht is voor de motorrijder op de wat sportievere toermotor zoals bijvoorbeeld de BMW S1000XR of Ducati Multistrada. De jas heeft dan ook een vrij strakke snit en valt klein. Waarbij ik normaal gesproken een maat 52 heb was het bij deze jas maat 54. Als je de jas aan hebt getrokken voelt hij stevig aan. De protectoren voel je, de stof is relatief stug en alles voelt erg aangesloten. Toen ik op een motor ging zitten viel dat gevoel weg en klopte het wel. De jas heeft een dubbele rits. De binnenste loopt helemaal tot bovenaan en de buitenste tot driekwart van de lengte van de jas. In eerste instantie een beetje vreemd maar deze constructie zorgt ervoor dat de kraag, die je met klittenband afsluit, niet erg stug op je hals aanvoelt. Daarnaast heb je de mogelijkheid om de kraag open te zetten door middel van een drukknop, dat is in de zomer net even wat minder warm. Verder heeft de jas een lange verbindingsrits waarmee je hem aan de broek kan vast ritsen, de rits vraagt wat gewenning. Op alle pakken die ik heb met een lange verbindingsrits rits je hem aan de linkerzijde in, bij deze aan de rechterzijde.
De jas is drielaags Gore-Tex gelamineerd, het grote voordeel van een laminaat is dat de stof nagenoeg geen vocht opneemt. Het grote nadeel is dat het ventileren van een laminaat erg lastig is. Stadler heeft het S.A.S.S. (Stadler Air Scoop System) verwerkt in de jas. Op de mouwen en vanaf je borst tot aan je middel lopen ritsen. Als je deze open trekt ontstaat er een soort van klepje die de wind naar binnen schept. Op de achterzijde van je armen en op je rug zitten dan ook nog ritsen en dat is dan de uitgang. Ik was er in eerste instantie wat sceptisch over maar het werkt erg goed. Natuurlijk zal het beter werken op een naked motor dan op een K1600GT maar je merkt de luchtstroom al op relatief lage snelheden. Bij een lichte regenbui kun je de scoops gewoon open laten. Als er water binnen zou komen zijn er gootjes in de scoops gemaakt die het water wegleiden en zorgen dat je niet nat wordt. Bij een dikke regenbui gaat dat niet werken, dan gaat het water echt wel binnen komen. Gebruik je een rugtas dan drukt de banden van de tas de scoops wel een stukje dicht en is het ventilerend vermogen minder goed.
De jas is AA gekeurd en is voorzien van een rugbeschermer, een borstbeschermer is optioneel. Alle protectoren zijn level 2 gekeurd en op de mouw en ter hoogte van je middel is er de mogelijkheid om alles wat strakker af te stellen als je dat zou willen. De prijs van de Free Sport Pro is €1.449,-
Stadler Air Sport Pro motorbroek
Ook AA gekeurd en voorzien van drielaags gelamineerd Gore-Tex is de Air Sport Pro motorbroek. Deze is gemaakt om te dragen onder de Free Sport Pro jas en is hieraan vast te ritsen. De broek zit relatief hoog op de heupen maar doordat Stadler veel stretch heeft gebruikt in die regio is dat geen probleem, het geeft geen druk op je onderbuik als je op de motor zit. De knieprotectoren zijn in hoogte verstelbaar en de broek is voorzien van heupprotectoren, alles is level 2 gekeurd. De Air Sport Pro is ook voorzien van dezelfde airscoops als de jas. Je hebt ze op je onder- en bovenbeen zitten. Als ze openstaan voel je die van het onderbeen wel maar niet zo veel als die van je bovenbeen. Die laatste gaat helemaal openstaan tijdens het rijden en schept flink wat wind naar binnen, die op je onderbeen zit wat meer beschut achter je motorblok dus heb je daar logischerwijs minder profijt van. Optioneel is er een set bretels verkrijgbaar die je aan de broek kunt maken. De prijs van de Air Sport Pro is €999,-
Maatvoering en maatwerk
Stadler maakt de set zowel voor heren als voor dames en ze maken deze in 46 verschillende maten, ook verlengde en verkorte maten. Zou het zo zijn dat het dan nog niet goed zit kan het ook op maat gemaakt worden. De dealer neemt je maten op en dan maakt Stadler het pak aan de hand van die meetgegevens. Dan zou de consument er ook nog voor kunnen kiezen om andere kleuren van de stof te gebruiken. Voor dit alles is wel een meerprijs, neem hiervoor contact op met je dealer als je hier meer over wilt weten.
Conclusie:
De combinatie Free Sport Pro motorjas en Air Sport Pro motorbroek is een zeer goede en zeer doordachte set motorkleding. De air scoops werken uitstekend, het draagcomfort is hoog en door het drielaags Gore-Tex laminaat 100% waterdicht. Het is geen spannend pak om naar te kijken, alles is functioneel en er zitten geen tierelantijntjes aan maar het geheel klopt uitstekend. Door de prijs is het geen pak voor de doorsnee motorrijder maar meer voor een rijinstructeur, de woon-werk rijder of de motorrijder die de lat hoog legt en gewoon geen gezeur wil hebben als hij of zij op vakantie gaat naar het noorden van Schotland. En gezeur ga je echt niet krijgen met dit pak, misschien alleen van je partner als die de app van de bank bekijkt als jij net €2.448,- hebt afgerekend bij je motorzaak.
Tekst: Marco Hendriks
Foto’s: Testmotor.nl en Stadler
Lente
Begin maart was het nog vrij fris, aangezien de jas niet voorzien is van een thermovoering was goede onderkleding wel vereist. Ik heb gereden met temperaturen van een graad of 6 boven het vriespunt en een thermoshirt met een thermovest gaf genoeg isolatie, voor de broek was een dikke thermobroek voldoende. Omdat de jas aan de broek te ritsen is heb je geen last van tocht en dat is wel prettig bij wat lagere temperaturen. De maanden maart en april waren dit jaar erg nat dus is de waterdichtheid ook goed op de proef gesteld, dit tot volle tevredenheid. In mei gingen de temperaturen omhoog en dus gingen de airscoops open. Dit werkt echt erg goed, je voelt al lucht het pak binnen komen op lagere snelheden. Voor de komende zomer een prettig vooruitzicht, nu maar hopen dat ze veel open mogen staan.