De deelnemers kwamen al uit 72 landen, soms ingevlogen voor één dagje les. Er zijn wereldwijd lessen gegeven en de technische vinding van de bedenker wordt overal ter wereld gekopieerd: ergens doet voormalig pro-stuntrijder Jeremy Vonk het dus erg goed. Tijd om eens te kijken wat zijn Stunt & Wheelieschool precies doet, waarbij het eigenlijk vooral om één ding gaat: wheelies!
Waarom wheelies?
Wheelies zijn een feit. Veel motorrijders vinden het totale onzin en terecht een “Artikel 5” gedraging, maar veel anderen vinden het juist een kick om ze zo veel en lang als mogelijk te maken. De eerste groep heeft de wetgever aan zijn zijde: wheelies worden gezien als ‘asociaal’ en dus steeds riskanter om te doen als de politie het kan zien. Ding is namelijk dat er in de maatschappij al jaren geroepen wordt om het harder straffen van verkeershufters, maar niet iedereen realiseert zich dat een Officier van Justitie een beetje wheelie ook als hufterig gedrag kan zien. Dus: alleen op afgesloten terrein als je je rijbewijs wil houden, liefst zonder cursus of extreem hoge boetes. Overigens hoor ik bij de tweede groep. Sorry daarvoor.
Wheelie-les op afgesloten terrein
We spreken daarom af op het nieuwe, eigen lesterrein van Vonk in Huissen, precies tussen Arnhem en Nijmegen. Daar staan al twee nieuwe BMW F900R motoren klaar, allebei voorzien van het beroemde “karretje” erachter, waarmee het allemaal is begonnen. Eerder waren er al motoren met een soort antenne achterop, die de motor liet stoppen als je te ver achterover ging, maar Jeremy bouwde dat uit naar een soort aanhangwagentje, waar de schraapbeugel achterop het subframe nu kan stoppen, zodat je nooit meer achterover hoeft te gaan. Dat ontbrak de vorige keer dat ik probeerde mijn skills te verbeteren, met gekneusde ribben en een kapotte Bandit als afloop.
Ballast: al wat kunnen
Ik kan al zogenaamde “journalistenwheelies” maken. Dus: op de plek waar de fotograaf het wil, zonder koppeling iets gas terugnemen zodat de voorvork inveert, dan een handvol gas en omhoog, tot de versnelling op is. Daar zijn Jeremy en zijn collega Remco duidelijk over: dat gepruts moet stoppen want daarmee kom je te hoog in toeren in de wheelie en kan je verder niks meer. Koppeling is verplicht dus, zodat je op lagere toeren al omhoog staat, met meer speelruimte als gevolg. Dat valt alleen niks mee, want vanuit stilstand “opkoppelen” gaat niet als je de koppeling netjes begeleidt en te snel als je hem laat schieten. Voor mij is het lang zoeken tot blijkt dat het prima gaat met één vinger aan de koppeling: gas erop, koppeling onder lichte begeleiding lossen en plop, daar staat ie, al voelt dat nogal ongecontroleerd aan.
Controleren van de wheelie
Dan proberen de wheelie te controleren met het gas was wat ik tot nu toe deed, maar ook dat is verkeerd, dat moet met de achterrem gebeuren. Om het gas stabiel te houden is het de bedoeling dat je je rechter wijsvinger op de remhendel legt, waardoor je meer stabiliteit voor de beweging hebt. Goed idee, maar 30 jaar motorrijden vergeet je niet zomaar, dus ook hier weer tig keer doen voor het een beetje blijft hangen. Volgende missie: de omhoog komende motor opvangen met de achterrem, zonder hem omlaag te houden. Kwestie van doseren, wat makkelijker gaat als je de motor eerst achterop het karretje ‘neerzet’, om dan te voelen hoe de achterrem ingrijp. Niet te hard in ieder geval, want dan vlamt de motor hard voorover en kom je makkelijk voluit op je edele delen en/of polsen neer.
De basis
Het blijkt dat ik tijdens mijn lesmiddag vooral druk bezig ben met het afleren van andere dingen. Frustrerend, want je moet even helemaal terug naar af, met je aanwezige handelingen als lastige ballast. Als we daar eenmaal voorbij zijn is de middag al voorbij, met vermoeidheid als extra factor. Die vermoeidheid lijkt niet eens zozeer te komen van de wheelies zelf, maar vooral van het sturen met de motor met zijwielen, wat enorm veel kracht kost. Eindelijk lukt het om de machine op te koppelen en dan met de achterrem te voorkomen dat dit te ongecontroleerd gaat. De basis is er nu dus, maar de tijd om dat verder uit te bouwen ontbreekt. Het is nog niet zo’n goed idee dat met onze langeduurtest F900XR te gaan oefenen, daarvoor ontbreekt de controle nog teveel.
Vermaak
Overigens: als je gewoon een leuke middag wil hebben, is dit zeker een veel betere dagbesteding dan een middag met een picknickmand en een puzzelkaart met opdrachten op stap gaan. Dus als je het als uitje of (fiscaal aftrekbare?) teambuilding ziet, lijkt dit me een prima invulling. Gewoon lol hebben met een motorfiets is immers altijd goed, maakt niet uit wat je er dan precies mee doet. Dus misschien moet je iets minder resultaatgericht kijken en gewoon lol hebben.
Resultaat
Ik denkt dat je met een klein beetje talent aan dat ene dagdeel genoeg kan hebben, vooral als je niet (zoals ik) jezelf al de verkeerde dingen hebt aangeleerd. Oftewel: ga zo snel mogelijk in het begin van je motorcarrière naar Jeremy en Remko. Ik ben namelijk bang dat ik zelf nog terug moet voor Les 2. Of weer terug ga naar de oude truc voor de fotograaf…
Wat krijg je voor….
Wat zit bij de boeking van € 295,-: 4 uur instructie door een gedeelde persoonlijke instructeur met maximaal 4 studenten per les met twee instructeurs. Inclusief gebruik van een 2021 BMW F900R met slimme Bos Exhaust reclame
Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie & Video: Reno @ VanDijkMedia.