DuoTest: 2021 Sunlight T68 camper met Kawasaki Z400 motorfiets

  • Home
  • Activiteiten
  • DuoTest: 2021 Sunlight T68 camper met Kawasaki Z400 motorfiets

Het lijkt zo eenvoudig: met een camper op reis gaan terwijl je motorfiets achterin de ingebouwde garage meegaat, zodat je op locatie lekker kunt motorrijden. De praktijk blijkt veel ingewikkelder. Om met een combinatie van motorfiets en camper op reis te kunnen, is er nogal wat gepuzzel nodig, waarin gewicht en afmeting een hoofdrol spelen, maar ook ventilatie een belangrijke factor blijkt te zijn. 

Testcamper: Sunlight T68 Adventure Edition 

Nogal wat campermerken blijken uit één en dezelfde stal te komen. De Erwin Hymer Group heeft niet alleen Hymer, maar ook Bürstner, Dethleffs, Eriba, Laika, LMC en Sunlight in haar stal, in het geval van Sunlight opgebouwd rondom een Fiat Ducato onderstel met 2,3 liter 140 motorblok. We komen als testmodel uit op de Sunlight T68 Adventure Edition, een modern ogende halfintegraal camper, wat betekent dat de cabine van de Fiat deels intact is gelaten, met daarop het camperdeel aangebouwd. Op het kenteken heet de hippe Sunlight overigens Capron T68/T447.

Testmotor: Kawasaki Z400

Als motorfiets kiezen we de Kawasaki Z400, een ideale combinatie van een niet te zware, leuke tweecilinder, die ook voor twee personen prima inzetbaar is. Met alleen de berijder is het echt een onbezorgde naked, waarmee je prima een leuke dagtocht in de omgeving van de camperstandplaats kunt maken. Met een passagier is dat ook goed te doen, zelfs als je haast hebt, maar vaker zal je de 400 met duo inzetten als de motorische boodschappenmotor. Even naar een stad of dorp in de buurt, makkelijk parkeren op drukke, toeristische locaties, dat werk. Wel steeds even de spiegels (de)monteren, dat is niet altijd even handig.

Motor vastmaken in de camper

De Z400 weegt 167 rijklaar en wordt opgegeven voor 105,5 centimeter hoogte, wat dus wel zonder de spiegels is maar precies klopt met de opgegeven 110 cm. van het 'serviceluik', zoals de garagedeur officieel heet. Met een rijplank duwen we de Kawasaki heel makkelijk in de garage van de Sunlight, waar een voorwielklem van een paar tientjes hem dan makkelijk opvangt en vasthoudt. Dan volgt wel een exercitie waarbij enige lenigheid noodzakelijk is; gebukt in de bergruimte over de motor kronkelen om de spanbanden aan de ingebouwde trekogen te bevestigen. Bij deze Sunlight zitten die op een handige rails, maar bij aanschaf van een eigen camper zouden we liever voor trekogen in de houten vloer of aan andere, sterkere punten gaan. Met de voorwielklem en vier of vijf spanbanden staat de motorfiets muurvast.

Benzinelucht in camper

In veel campers is de garage goed afgesloten van de leefruimte van de camper. Bij de Sunlight is dat niet zo, waardoor de motorfiets continu voor een sterke benzinelucht in de hele camper zorgt. Zo sterk dat we de motor 's nachts moeten uitladen om bedwelming te voorkomen. Het internet staat vol met tips, maar met een bijna open verbinding tussen garage en cabine is dat onbegonnen werk. Een extra tankdop met daarop een ontluchtingslang naar buiten, afsluiten van de tankontluchting, afsluiten en strak afkitten van de garage, een fan inbouwen; het kan vast allemaal maar als basis is de T68 dan niet ideaal omdat de verbinding zo open is. Slimmerds die een elektrische motorfiets opperen, verwijzen we naar de alinea hieronder over maximaal gewicht.

Camper + motorfiets: gewicht

Gewicht is bij campers namelijk altijd een issue. Om te voorkomen dat een vrachtwagenrijbewijs nodig is, moet het totale gewicht immers onder de 3500 kilo blijven. Daarom is de bouw van alles nogal minimaal uitgevoerd, bij veel onderdelen denk je dat het bij een onbeheerste beweging makkelijk af zou breken, wat overigens nooit echt gebeurt. Punt is wel dat met die lichte bouw het ledig gewicht weliswaar wordt opgegeven voor 2778 kilo, maar dat is dan wel helemaal droog, rijklaar is het alweer 2878. Maar, de fabrikant heeft alles zo minimaal mogelijk berekend om het gewicht plus laadvermogen op het kenteken onder de 3500 kilo te kunnen houden. Meestal betekent het dat er qua laadvermogen zo goed als niks overblijft.

Overbeladen camper

Naast de al meegerekende watertank, die we maar voor de helft vullen voor de keurige douche en het krappe toilet, nemen we (motor)kleding en helmen mee. Een grote koelkast en vriezer die gevuld worden en de bekende Hollandse zak aardappelen, zorgen ervoor dat de 3500-grens al snel in zicht komt. En dat is echt niet met veel spullen of voor meer dan twee mensen, we gaan immers maar een paar dagen op pad. Dan de Kawasaki erbij. Op de weegbrug komen we daarmee, met twee personen aan boord, op een officieel gemeten gewicht van 3660 kilo uit. Dat is teveel en dus (in theorie) goed voor twee mogelijke, pittige bekeuringen: rijden met een overbeladen voertuig èn, veel erger, rijden zonder geldig rijbewijs, omdat je een vrachtwagen bestuurt zonder dat je daarvoor een rijbewijs hebt. Komt bij dat de verzekering bij een eventueel ongeval vast wel heel moeilijk gaat doen.

Een lichtere motorfiets lijkt geen echte optie: een Z125 in plaats van de 400 zou maar 20 kilo van het gewicht afhalen. Alle verhalen over marges en dingen die wel of niet meegeteld zijn blijken ook vooral fabeltjes: in de praktijk kost deze overbelading gewoon geld, waarbij je het ook ter plaatse moet oplossen, anders blijf je staan. In ons geval zou dat laatste makkelijk op te lossen zijn: motor eruit en gescheiden verder, maar dat is niet ideaal. En nogmaals, op de motorfiets na hadden we niet enorm veel spullen en maar 2 personen bij ons. Conclusie van dit hoofdstuk: de Sunlight T68 is niet geschikt om een motorfiets te vervoeren, een camper op vrachtwagenrijbewijs is bij motorvervoer onafwendbaar.

De juiste keuze?

Enorm jammer, want de Sunlight is een prachtige, chique, compacte camper die er door de kleurstelling modern uitziet. Het grote bed boven de garage is zeer ruim, de douche doet het op gas ook prima en het extra hefbed zou nog eens 2 kinderen kunnen herbergen, maar als dat bed omlaag staat ga je wel kruipend naar de buitendeur. Verder werkt de combinatie van gas, elektriciteit en accu's prachtig samen; qua onafhankelijkheid kan je met de Sunlight dagenlang op pad zonder vaste aansluitingen. De Fiat Ducato eronder heeft een prettige 9-traps automaat en loopt goed met een gemeten verbruik van 1 op 9,5 (diesel), maar zonder de Kawasaki achterin wordt hij bij hoge snelheid (120+) wat zoekerig, vooral bij spoorvorming. We schrikken van een prijs van zo'n 80.000 euro, maar in camperland is dat een heel normaal bedrag. Alles bij elkaar vinden we het vooral heel jammer dat we voor een goede combinatie van motorfiets en camper de Sunlight niet de juiste keuze is, want met de T68 zouden we maandenlang comfortabel door Europa kunnen zwerven.

Conclusie

Door een te laag toegestaan gewicht en de benzinelucht uit de garage, is deze camper niet de juiste voor vervoer van een motorfiets. Dat neemt niet weg dat de combinatie camper-motorfiets nog steeds ideaal lijkt voor mooie reizen. De Sunlight T68 maakt indruk door zijn compleetheid en zelfstandigheid, in een luxe verpakking die er ook nog eens knap uitziet. De Kawasaki Z400 zou daarbij wel eens de ideale machine voor in de garage kunnen zijn: licht maar toch sterk genoeg, met een stoer uiterlijk en voor 6099 euro absoluut concurrerend met twee elektrische fietsen.

Tekst & foto's: Iwan van der Valk

Technische gegevens 2021 Sunlight T68 Adventure Edition
Lengte / breedte / hoogte 740 / 232 / 290 cm
Stahoogte 210 cm
Basismotor 2,3 L MJet
Power rating kW (bhp) 118 (140)
Transmissie 9-traps automaat (optie)
Chassistype Fiat Ducato
Rijklaar gewicht 2969 kg
Payload 532 kg
Technisch toegest. totaalgewicht 3500 kg
Toegest. aant. pers.  4
Bedmaten alkoof / hefbed 195 × 140 / 110 cmOPT
Bedmaat achter 210 / 215 × 210 cm
Bedmaat midden 210 × 65 cmOPT
Fridge / freezer compartment 167 / 29 l
Watervoorraad incl.boiler 122 (20) l
Vuilwatertank 92 l
Verwarming Truma Combi 6
Binnenmaat serviceluik B × H (R) 95 × 110 cm
Binnenmaat serviceluik B × H (L) 75 × 80 cm
Prijs Nederland (2021) Vanaf € 69.990,-
   
Technische gegevens 2021 Kawasaki Z400  
Type motor Vloeistofgekoelde, parallele 2-cilinder 4-takt motor
Cilinderinhoud (cm3) 399 cm³
Maximum vermogen 33,4 kW (45 PK) / 10.000 tpm
Maximum koppel 38 Nm / 8.000 tpm
Transmissie 6 versnellingen
Band, voor 110/70R17 M/C 54H
Band, achter 150/60R17 M/C 66H
L x B x H 1.990 x 800 x 1.055 mm
Wielbasis 1.370 mm
Zithoogte 785 mm
Brandstofcapaciteit 14 liter
Rijklaar gewicht 167 kg
Prijs Nederland (2021) € 6099,-

meer test

Test: 2020 Hyosung Aquila GV300S Bobber