Test: Cardo Packtalk Slim JBL communicatiesysteem

  • Home
  • Getest
  • Test: Cardo Packtalk Slim JBL communicatiesysteem

 De Cardo Packtalk Slim JBL is de slanke variant van de Packtalk Bolt die sinds 2015 op de markt is. De Bolt is een behoorlijk lomp apparaat die aan de zijkant van je helm hangt. De Slim daarentegen is erg elegant en als deze is gemonteerd lijkt het bijna of het apparaat geïntegreerd is in je helm. Véél kleiner dus maar wel met dezelfde functies.

Het installeren van het systeem gaat eenvoudig. Er zijn een aantal hulpstukken die je op het systeem kan zetten en je klemt de bedieningsunit en de batterij tussen het eps (piepschuim) en de buitenschaal van je helm. De hulpstukken zijn dermate dun dat het geen invloed heeft op de pasvorm van de helm, dit wil wel eens voorkomen bij andere communicatiesystemen. De Packtalk Slim komt met een plakmicrofoon voor een integraalhelm en een staafmicrofoon voor een systeem- of een jethelm. De speakers plak je in de helm. In de meeste moderne helmen is er al ruimte gemaakt voor speakers. Het montageproces neem een kleine 5 minuten in beslag.

Test Cardo Packtalk Slim 3

Als de Packtalk Slim eenmaal gemonteerd is moet deze nog gekoppeld worden aan je verschillende apparaten. De Packtalk Slim heeft meerdere kanalen dus een telefoon, navigatiesysteem of een tweede telefoon kunnen eraan gekoppeld worden. Ook systemen van een ander merk zijn te pairen. In sommige gevallen is het soms even zoeken hoe je dat moet doen. Tijdens de test hebben we een Sena SRL systeem gekoppeld aan de Slim. De koppeling was tot stand maar toen bleek dat de gebruiker van de Packtalk de communicatie niet ‘open of dicht’ kon zetten en de gebruiker van het Sena systeem wel. Later hebben we de Sena op één van de twee telefoonkanalen gekoppeld en toen werkte was het wel mogelijk. Je moet dat maar net even weten.

De Packtalk Slim is voorzien van DMC (Dynamic Mesh Communication) en dat is anders dan een bluetooth verbinding en dat is precies waarom de Packtalk serie zich onderscheidt van andere communicatiesystemen die op de markt zijn. Door het DMC wordt er een virtueel netwerk gemaakt waar alle rijders uit de groep aan gekoppeld zijn. Zou er één rijder opeens besluiten om rechtsaf te slaan terwijl de rest rechtdoor gaat dan blijft de rest met elkaar verbonden. Bij bluetooth gekoppelde systemen valt de groep dan uit elkaar. Komt die ene rijder met de Packtalk dan weer terug bij de groep dan is ook zijn/haar verbinding meteen weer hersteld en kan ook die persoon weer mee communiceren. Er kunnen tot 15 rijders met elkaar verbonden worden in één groep. Of je dat moet willen valt te bezien, het is dan wel één grote babbelbox. Tijdens de test is er met drie personen gereden en dat werkte feilloos.

De knoppen om de Slim te bedienen zijn groot genoeg om met winterhandschoenen in te drukken en het is een gebruiksvriendelijk apparaat. De stembediening werkt prima en de accu heeft stroom genoeg voor meer dan één dag motorrijden. De JBL speakers geven een uitstekend geluid, ook bij hogere snelheden. Bij 150 km/uur was alles nog prima te verstaan en met een bereik van ruim 1 kilometer doet het apparaat wat Cardo in de folder heeft gezet. Grotere systemen willen nog wel eens invloed hebben op de aerodynamica van de helm en daardoor windruis genereren maar dat is niet het geval met de Packtalk Slim.

Conclusie
Cardo’s Packtalk Slim JBL is een goed communicatiesysteem die niet zo lomp is dan de varianten van zijn concurrenten. Het geluid is dankzij de JBL speakers uitstekend en door Dynamic Mesh Cummunication is het communiceren met grote groepen mogelijk én erg stabiel. De Packtalk Slim is gemaakt voor de motorrijder die meer verwacht van een communicatiesysteem en daarvoor €339,95 wil betalen. Wil je een communicatiesysteem waar je alleen je navigatie aan koppelt en je bent niet op zoek naar een systeem die je muziek heel goed laat klinken dan zijn er andere goedkopere apparaten op de markt. Wil je wel héél goed geluid of ga je communiceren met een grote groep motorrijders dan is de Cardo Packtalk Slim een product die je zeker in overweging moet nemen als je op zoek gaat naar een communicatiesysteem.

 

Test: 2020 Kawasaki Ninja 1000SX