Macna Electron electrisch verwarmde handschoenen

Nadat we vorig jaar de Macna Neutron hebben getest, is het dit jaar tijd voor de nieuwe verwarmde handschoen in de collectie van Macna; de Electron. Qua materiaal en protectie is het in principe dezelfe handschoen als de Neutron, maar toch is er veel vernieuwd. Zo wordt er nu gebruik gemaakt van ...
Nadat we vorig jaar de Macna Neutron hebben getest, is het dit jaar tijd voor de nieuwe verwarmde handschoen in de collectie van Macna; de Electron...
Accessoires - 2020

Nadat we vorig jaar de Macna Neutron hebben getest, is het dit jaar tijd voor de nieuwe verwarmde handschoen in de collectie van Macna; de Electron. Qua materiaal en protectie is het in principe dezelfe handschoen als de Neutron, maar toch is er veel vernieuwd. Zo wordt er nu gebruik gemaakt van direct laminaat onder de naam Raintex DL, de sluiting is verbeterd, maar het belangrijkste is dat de verwarmingskabels zelf dikker zijn geworden. Zoals te lezen in de test van Neutron was dit het zwakke punt van de handschoen. In de afgelopen winter hebben we een goed beeld kunnen krijgen van de nieuwe Macna Electron, waar het afwisselend koud, nat of een combinatie van beide is geweest.

Uiterlijk
Eerste wat opvalt aan het uiterlijk is grote knop om de handschoen aan en uit te zetten. De knop heeft op de Electron vier streepjes zitten die de batterijstatus aangeven. Verder valt de dikke protectie voor de knokkels op, die bestaat uit twee harde versterkte delen overtrokken met leer. Dit leer loopt van het puntje van de vingers tot halverwege aan de bovenzijde van de handen. In de palm van de handen is dit precies hetzelfde. Hier is een deel echter geperforeerd om zo enige mate van ventilatie te bieden. Aan de buitenkant van de palm is verder een stevig kunststof deel geplaatst om een eventuele impact goed op te vangen. Het leer maakt over de gehele handschoen een dikke stevige indruk en stiksels en naden zijn fijn en netjes afgewerkt.

test macna electron 2

Rijden
Het aantrekken van de Electron gaat erg eenvoudig. De klittenband sluitingen zijn lekker dik waardoor deze makkelijk beet te pakken zijn. Doordat de bovenste sluiting onder een hoek van 30 graden staat, knelt deze nooit de hand af. Ook niet wanneer die stevig aangetrokken wordt. De grote sluiting kan ook goed strak aangetrokken worden, ook wanneer de batterijen geplaatst zijn. Hierdoor sluit de Electron overal mooi af en is goed winddicht.

In de eerste twee weken is de handschoen stug waardoor gevoel met de motor ontbreekt. Hierna wordt het leer echter soepel en ontstaat er een goed gevoel met de bedieningsonderdelen tijdens het rijden. Irritant is wel het rubberen stripje in de wijsvinger dat 'touchtip' aangeeft. Dit is om duidelijk te maken dat met Electron aan, een touchscreen van telefoon of navigatie gewoon mogelijk blijft. De positie van dit stripje is echter precies in de kromming van de wijsvinger, waardoor je die niet helemaal kunt buigen. Verder zit er aan de wijsvinger een screencleaner bevestigd. Hiermee kan het vizier van de helm schoongemaakt worden wanneer de druppels er niet af lopen. Handig tijdens het filerijden bijvoorbeeld.

Doordat het leer, maar ook het stoffen gedeelte van de handschoen lekker dik is, blijft de Electron lang warmte bieden. Zo is het tot temperaturen vlak boven het vriespunt nog niet nodig om bij een rit van meer dan uur de handschoenen te verwarmen. De Isolatie is dusdanig goed dat de handen gewoon warm blijven. Met de waterdichtheid zit het door het nieuwe Raintex-DL laminaat ook meer dan goed. Ondanks flinke regenbuien bleven de vingers goed droog en werd de handschoen ook niet klam aan de binnenkant.

Verwarmen
Standaard wordt met de Electron een batterijpakket meegeleverd van 7,4 volt. Hiermee is mogelijk om de handschoen 5,5 uur te verwarmen. Dit is echter op de meeste lichte stand. Op de zwaarste stand houden de batterijen het 2,5 uur vol. Aan de binnenzijde van de Electron zijn heel handig drie vakjes aangebracht met klittenbandsluiting. Één van deze vakjes is voor de stekker en de andere twee dus voor de batterijen. Het aanbrengen van de batterijen kan wat lastig zijn omdat de vakjes erg krap zijn. Is het eenmaal gedaan, dan zitten de batterijen stevig op de plek. De klittenband sluiting om de handschoen zelf mee af te sluiten tijdens het aantrekken is door de batterijen nog steeds stevig aan te trekken. Wel is de schacht van de Electron merkbaar dikker. Nadeel hiervan is dat een smalle mouw van een motorjas lastig nog over de handschoen te trekken is.

Bij het enkele seconde indrukken van de knop gaat de verwarming aan. Deze is in vier standen in te stellen en afhankelijk van de stand veranderd de kleur. Wit voor zacht, blauw voor middel-zacht, paars voor middel-hard en rood voor de warmste stand. De vier lampjes voor de batterij status geven afhankelijk van de stand de status aan. Zo kan het zijn dat bij de warmste stand er nog één streepje over is en bij de meest lichte stand dit er ineens weer 4 zijn. Wanneer de batterijen bijna leeg zijn begint het laatste streepje te knipperen. Het verwarmen zelf is zeer gelijkmatig. Zonder dat er echt warme plekken ontstaan, weten de verwarmingsdraden goed de gehele handschoen te verwarmen. Dit is erg goed gedaan! Zoals aangegeven is verwarmen pas echt nodig bij temperaturen onder het vriespunt. Ondanks de vier standen worden in dit geval effectief de blauwe en rode stand gebruikt. Waarbij rood vooral gebruikt wordt om koude handen snel op te warmen, waarna een overschakeling naar blauw voldoende is om de warmte vast te houden. Bij temperaturen net onder het vriespunt resulteert enkel de warmste stand gebruiken zelfs in 'zweethandjes'.

Voor een meerprijs is er daarnaast ook een 12 volt batterijpakket leverbaar. Deze bestaat uit drie losse batterijen. Macna claimt een nog langere batterij duur en een hogere mate van verwarmingen. Deze 12 volt batterijen kregen wij ook mee geleverd om te testen. De batterijen gaan inderdaad flink langer mee. Daarnaast worden de Electrons in de warmste stand ook warmer. Grootste nadeel is echter dat de schacht van de mouw nu dusdanig dik wordt, dat het onmogelijk bleek om de mouw van de jas nog over de handschoen te krijgen. Bij nat weer loopt het water hierdoor over de mouw van de jas zo de handschoen in. Wanneer de temperaturen onder -10 komen uitkomen is de extra hitte misschien wel nodig. Maar bij temperaturen tussen de -1 en -10 graden voldoen de regulier batterijen uitstekend. De meerwaarde voor het €108,- voor het duurdere pakket lijkt ons voor in Nederland niet nodig, maar dit is een afweging die zelf gemaakt moet worden.

Conclusie
Met een prijs van €299,- is de Electron geen goedkope winterhandschoen. Hiervoor krijg je echter wel een goede geïsoleerde handschoen terug waarbij er ook nog eens de mogelijkheid is tot verwarmen door middel van de bijgeleverde accu's. Doordat de verwarmingsdraden dik zijn uitgevoerd worden de Electron handschoenen mooi gelijkmatig verwarmd. Knap is dat de draden niet voelbaar aanwezig zijn. Verder is de handschoen zeer comfortabel en bij niet verwarmen voldoende warm om door te rijden tot temperaturen net boven het vriespunt. Let bij aanschaf wel even op of na het aanbrengen van de batterijen de jas nog goed over de handschoenen heen past, anders doe je de goede waterdichtheid volledig teniet.

Tekst: Arjan Hordijk - Foto's: Testmotor.nl

 

Test: 2020 Ducati Multistrada 950S