TCX X-Five.4 GTX motorlaars

Het Italiaanse TCX is een bedrijf dat zich enkel richt op de productie van motorlaarzen. TCX is opgericht in 1999, waarbij het eerste wapenfeit was om een patent aan te vragen voor het door hen ontwikkelde T.C.S. Door middel van dit systeem is een natuurlijke beweging van de voet mogelijk. Terwij...
Het Italiaanse TCX is een bedrijf dat zich enkel richt op de productie van motorlaarzen. TCX is opgericht in 1999, waarbij het eerste wapenfeit was...
Accessoires - 2020

Het Italiaanse TCX is een bedrijf dat zich enkel richt op de productie van motorlaarzen. TCX is opgericht in 1999, waarbij het eerste wapenfeit was om een patent aan te vragen voor het door hen ontwikkelde T.C.S. Door middel van dit systeem is een natuurlijke beweging van de voet mogelijk. Terwijl het juist zo is dat een onnatuurlijke beweging wordt voorkomen en de enkel goed wordt beschermt. De X-Five.4 heeft ook versterkte hiel- en teenstukken. Andere beschermingen zijn versteviging van de laars rondom de enkel en het scheenbeen. Bij die laatste spreekt TCX zelf van het aanbrengen van beschermende plaat. Het materiaal hiervan wordt echter niet specifiek benoemd, wel voelt deze zeer stevig en solide aan. In verband met de veiligheid zijn er verder een anti-slipzool en een reflecterende streep aangebracht. De laars is CE gekeurd.

Uiterlijk
De X-Five.4 is gemaakt van volnerf leer met aan de voor en achterzijde opgevulde flexibele stukken. De stiksels zien er zeer verzorgt uit over de gehele laars. In het verstevigde deel voor de schenen is daarnaast heel groot TCX gedrukt. Een beetje schreeuwerig, maar tijdens het rijden valt hier de motorbroek overheen dus zie je het niet. Wat dan enkel nog zichtbaar blijft aan benaming zijn de letters TCX in het verzonken schakelstuk van de laars. Doordat het schakelstuk verzonken ligt blijft de laars een mooi smal silhouet houden.

Test TCX X Five 4 1

Rijden
Het aantrekken van de X-Five.4 GTX gaat zeer eenvoudig. De schacht van de laars is breed waardoor de voet gemakkelijk in de laars gestoken kan worden. Dit wordt nog makkelijker gemaakt doordat er een extra flap leer aan de binnenzijde is verwerkt die openvouwt bij het openen van de laars. Deze flap vouwt bij het sluiten van de rits weer netjes naar binnen, zonder dat je hier last van hebt. De rits zelf is aan de lip voorzien van een stukje klittenband. Dit pakt niet alleen makkelijk beet, maar zorgt er ook voor dat de rits niet naar beneden zakt. De rits is vastgestikt aan een stuk elastiek wat het sluiten van de rits ook weer makkelijker maakt omdat deze de ruimte heeft om te 'bewegen' langs de contouren van je been en enkel.

Het lopen op de laarzen is ook goed te doen. Grote afstanden zijn niet aan te bevelen, maar even snel wat boodschappen halen in de stad is geen enkel probleem. Ook tijdens het rijden is de laars zeer comfortabel. Lichte vorst en temperaturen rond het vriespunt zorgen niet voor koude voeten. Bij hogere temperaturen is er daarnaast ook geen sprake van oververhitting, dit dankzij het Gore-Tex membraan die een goede ademende werking heeft. Klein puntje van kritiek is de brede schacht die ook in gesloten toestand breed blijft. Een windvlaag uit de verkeerde hoek kan er dan zomaar voor zorgen dat er toch wat kou naar binnen glipt langs de broekspijp omhoog de laars in. Dit is echter niet constant en komt zelden voor. Wanneer de onderbenen wat breder zijn, bestaat de kans dat het probleem helemaal niet voorkomt.

Door de toevoeging van een Gore-Tex membraan zijn de X-Five's volledig waterdicht. Het Gore-Tex membraan zit verwerkt in een voering aan de binnenzijde. Flinke regenbuien worden vakkundig buiten gehouden en de binnenzijde voelt niet klam aan. Zelfs niet na een flink uur in de stromende regen rijden. Tijdens natte omstandigheden bieden de zolen voldoende grip. Niet alleen op het rem- en schakelpedaal, maar ook op nat wegdek glijdt de TCX niet weg. Zelfs witte strepen en een gladde stalen middenbok zijn geen enkel probleem.

Conclusie
TCX heeft met de X-Five.4 GTX een laars op de markt gebracht voor de toerrijder. De laars is CE gekeurd en is voorzien van een Gore-Tex membraan wat waterdichtheid garandeert en daarnaast goed ademend is tijdens warme dagen. De schacht is wat aan de brede kant wat soms wat tocht kan veroorzaken maar is daarnaast ook wel prettig bij het aantrekken van de laars. De goede bescherming van de laars, de nette afwerking, een comfortabele pasvorm én het Gore-Tex membraan maakt het dat de laars zeer geschikt is voor de toergerichte motorrijder die nét even iets meer van een laars verwacht dan een doorsnee motorlaars. De TCX met de X-Five.4 GTX kost €229,- en is verkrijgbaar van maat 36 tot en met maat 49.

 Tekst: Arjan Hordijk

 

Test: 2020 Kawasaki Z900