Richa Arc Gore-Tex motorpak

Nieuw in het assortiment van Richa is de Arc Gore-Tex lijn. Deze combinatie van broek en jas wordt aangeprezen voor de motorrijder die met enige regelmaat in wisselvallig weer terecht komt. Hiervoor is de Arc voorzien van een Gore-Tex laminaat laag aan de buitenzijde van de jas en broek. Het pak ...
Nieuw in het assortiment van Richa is de Arc Gore-Tex lijn. Deze combinatie van broek en jas wordt aangeprezen voor de motorrijder die met enige re...
Accessoires - 2020

Nieuw in het assortiment van Richa is de Arc Gore-Tex lijn. Deze combinatie van broek en jas wordt aangeprezen voor de motorrijder die met enige regelmaat in wisselvallig weer terecht komt. Hiervoor is de Arc voorzien van een Gore-Tex laminaat laag aan de buitenzijde van de jas en broek. Het pak is door ons uitvoerig getest in uiteenlopende weersomstandigheden, waarbij met name regen en wind de boventoon voerde.

Jas
De Arc jas heeft een sportieve tourgerichte pasvorm waardoor deze nauw sluit om het lichaam. Aan de achterzijde is de jas iets langer, waardoor deze mooi over de broek heen valt, ook wanneer je op de motor zit. Door het 2-laags Gore-Tex laminaat voelt de jas in de eerste week stug en weinig flexibel aan. Dit verdwijnt echter zeer snel. Door de dunne D3O-protectie heeft Richa de Arc daarnaast een mooie smalle pasvorm mee kunnen geven. De D3O-protectie (level 1) zit standaard op de ellebogen en schouders en er is een rugprotector. De rugprotector kan opgewaardeerd worden naar een variant met level 2 bescherming. D3O heeft daarvoor de Viper, deze is anders gevormd en biedt meer bescherming. De uitneembare voering moet zorgen voor genoeg warmte tijdens de koudere dagen.

Handig is de magneetsluiting die er voor zorgt dat rits niet klappert en er voor zorgt dat deze niet naar beneden zakt. De rits heeft namelijk een groot label, waardoor de Arc ook met handschoenen aan makkelijk te sluiten is. Verder heeft de jas op de mouwen en heupen nog stelbanden van klittenband, zodat de mouwen en de onderzijde goed op maat af te stellen zijn. De jas is leverbaar in de kleuren Zwart, Grijs en fluorescerend geel met zwart. Qua maatvoering is de Arc leverbaar vanaf Small tot en met 6XL. Prijzen starten bij €699,- waarbij de jas nog uit te breiden is met Level-2 D3O-protectie voor ellebogen, schouders en rug en Level-1 D3O borstprotectie.

test richa arc 1

Broek
Evenals de jas heeft ook de broek uit de Arc lijn een sportieve tour-fit. Hierdoor heeft ook de broek een mooi getailleerde pasvorm. Eventueel bestaat de mogelijkheid om de jas aan de broek vast te ritsen. De broek is voorzien van bretels en de D3O-protectie is standaard op de knieën en optioneel als heupprotectie. Ook hier een uitneembare thermovoering voor op de koude dagen. Het sluiten gaat door middel van een pantalon sluiting en een drukknoop, uiteraard is de rits voorzien van een waterdichte flap. Met de verstelbare heupbanden kan de Arc daarnaast goed sluitend op maat gemaakt worden.Door de rits aan de zijkant is het gemakkelijk om de pijpen over de laarzen te trekken, waarna deze na het dichtritsen weer goed afsluiten.
Prijzen starten bij €499,- waarbij er voor de heupprotectie nog extra bij betaald kan worden. De broek is leverbaar in de maten S tot en met 6XL en een drietal lengtematen (30, 32 en 34).

Rijden
Zoals eerder vermeld, voelt de jas in de eerste week behoorlijk stug, waardoor het aantrekken in de eerste week niet altijd even makkelijk gaat. Zeker wanneer de temperaturen rond het vriespunt zijn en er eigenlijk nog een extra softshell jasje nodig is om het warm te houden. Na een week gaat dit echter al een stuk beter en wordt stof soepeler en lijkt het of er wat rek in zit. Hierdoor past ook een softshell vest uitstekend onder de Richa Arc GTX. In basis is de Arc wel warm genoeg, maar bij temperaturen onder de vijf graden is een softshell geen overbodige luxe. Bij temperaturen boven de 5 graden is een eenvoudig thermoshirt voldoende om bovenlichaam warm te houden. Dit geldt ook wanneer er een meer dan stevige wind staat, omdat de jas goed winddicht is. Voor de Arc-broek is het al voldoende om rond het vriespunt enkel een thermobroek te dragen.

Nadeel van de goed getailleerde jas is dat ook de uiteinden van de mouw dit ook zijn. Hierdoor ontstaat de kans dat bredere handschoenen niet goed in de mouwen passen. Zoals bijvoorbeeld met een set elektrisch verwarmde handschoenen die voorzien zijn van een accu pakket. Dit kan omzeild worden door de jas in de handschoenen te stoppen, maar bij een regenbui zorgt dit er uiteraard voor dat de handschoenen vol lopen met water.

Zittend op de motor voelt het geheel, als de stugheid eenmaal is verdwenen, comfortabel aan. De D3O-protectie is lekker dun en is juist gepositioneerd, waardoor deze eigenlijk niet voelbaar is. Ondanks de mooi getailleerde pasvorm is er daarnaast voldoende bewegingsvrijheid en voelt het Arc pak nooit strak aan. Door de klittenband verstellingen kan er ook voorkomen worden dat het pak gaat wapperen wanneer het hard waait. Het stroeve materiaal op het zitvlak van de broek zorgt er ook voor dat er niet van het zadel gegleden wordt, zelfs niet wanneer dit volledig is nat geregend.
De regen blijft door het 2-laags Gore-Tex ook prima buiten het Arc pak. Grootste voordeel van het laminaat is dat het water zo van het pak afloopt. Dit zorgt er voor dat het pak nooit klam aan voelt, zelfs niet na een fikse regenbui. Ander voordeel is dat jas en broek weer vrij snel opdrogen, omdat het water er zo vanaf loopt.

Conclusie
Voor net onder €1200,- biedt Richa met de Arc lijn een goed waterdicht motorpak. Door het Gore-Tex laminaat trekt het vocht daarnaast ook niet in het pak wat zeker in de winterperiodemerg prettig is. Zelfs bij stormachtige weer geeft de combinatie van broek en jas geen krimp. Water en wind worden vakkundig buiten gehouden. Dat de Arc-jas iets warmer had gekund is eenvoudig op te lossen door middel van softshell jas. Daarnaast is het verstandig de jas in combinatie met de gedragen handschoenen te passen, omdat de mouwen ook bij de uiteinden wel erg smal zijn. Ondanks deze minpunten zet Richa met de Arc, zeker gezien de prijs, een uitstekend motorpak neer dat doet wat het beloofd; namelijk de uitkomst bieden voor de motorrijder die in wisselende weersomstandigheden rijdt.

Tekst: Arjan Hordijk

 

Test: 2020 Ducati Multistrada 950S